Инес ЗЛАТАНОВА

Сред най-новите трактори на пазара в глобален мащаб е моделът с безстепенна трансмисия и мощност от 653 к. с. Xerion 12.650 Terra Trac, който навлиза и на българските полета. Към момента той е известен с това, че получава награда в категорията „Международна разработка на продукти" на унгарското селскостопанско изложение AGROmashEXPO в Будапеща. Това е четвъртата му поредна награда след „Трактор на годината 2024", „Селскостопанска машина 2024" (категория „Големи трактори") и „AE50".

„Абсолютно необичайно е да получим четири награди за нов продукт за такъв период от време", казва д-р Мартин фон Хойнинген-Хуен, главен технологичен директор на Claas Group и отговорник за подразделението за трактори и прикачен инвентар. „Благодарение на уникалните си характеристики големият трактор поставя еталони в много отношения, които помагат на нашите клиенти да работят още по-продуктивно и ефективно, като същевременно намаляват тежестта върху водача и околната среда." Вносителят на марката за Унгария също е ентусиазиран от положителните прояви и изтъква производителността, теглителната сила, комфорта и подпомагането на водача, чрез цифрови технологии, като CEMIS 1200 с GPS PILOT. Специфичното при този трактор е, че силата е повече от мощността (653 к. с.), моделът се предлага с централна затворена хидравлична система с максимален капацитет от 537 л/мин, която покрива изискванията на почти всички най-съвременни прикачни инвентари на пазара към момента. Серията включва моделите Xerion 4200, Xerion 4500 и Xerion 5000, които се предлагат във варианти Trac, Trac VC и Saddle Trac (само Xerion 4200). След успешен старт на производството в основния завод в Харсевинкел,

през тази година ще бъдат произведени

първоначално ограничен брой машини,

които ще бъдат пуснати на пазара на основните целеви пазари. Едновременно с това ще бъдат въведени и в други региони на продажби.

В същото време, неотдавна представеният флагман сред тракторите на Case IH, печели международна награда за дизайн iF Design Award. Глобално отличие за радикалния нов облик на Quadtrac 715 се присъжда с аргумент за включените практични предимства. Моделът въвежда смел нов облик в горната част на категорията трактори с най-висока мощност на марката, с който заслужено печели уважаваната световна титла в областта на дизайна, като признание за поразителния стил и практическите предимства, които внася в пазарния сегмент на тракторите от ново поколение. За наградите по дизайн през 2024 г. бяха подадени около 10 800 кандидатури от 72 държави, като Case IH Quadtrac 715 стана победител в категорията „Индустриални машини" след взискателен процес на подбор от две части, наблюдаван от експерти по дизайн от целия сектор. Продуктите, за които е преценено, че съчетават иновативен стил и естетика с подобрена функционалност, получават печата на iF, с което се признават ползите за клиентите и се отчита ролята на дизайнерската индустрия.

Стилът на новия Quadtrac 715 го отличава от утвърдените модели в гамата, като подчертава не само по-голямата теглителна сила на трактора, но и способността му да постига още по-високи стандарти за защита на почвата чрез по-голямата си площ. Стилът има и практични предимства: в капака на двигателя са вградени

нови решетки за всмукване на въздух

за охлаждане на по-големия,

по-мощен 15,9-литров двигател

FPT Cursor 16L TST. Има и нов дизайн на осветлението с нови LED пътни светлини, както и нови работни светлини, които произвеждат обща мощност от над 76 000 лумена, осигурявайки 11% по-голяма мощност на осветяване. Стилът е част от капака на двигателя, който може да се повдига с 31% по-високо, за по-лесен достъп и се отваря и затваря чрез електрически задвижващ механизъм.

С впечатляващ дизайн е и тракторът на JCB Doodie Fastrac 4220 iCON, облечен в синьо-жълто тартаново фолио (дизайн с каре). Целта е да се наберат средства за благотворителна организация за финансиране на научни изследвания с визия „Свят без Амиотрофична латерална склероза", от която загива ръгби легендата Доди Уиъри. Той самият е роден в семейство на фермери и се е занимавал със земеделие, както и е бил любител на тракторите и костюмите с шарки на тартанови карета. Засега фондацията е набрала повече от 11 млн. паунда, а тракторът Fastrac 4220 iCON е специално издание в подкрепа на фондацията. Слязъл от производствената линия във фабриката JCB Landpower в Стафордшир, моделът с тартанова окраска започва да се появява на големите селскостопански изложения и ръгби мачове, за да набира средства за каузата. Екипната работа на JCB и фондацията ражда 9-тонният тартанов Doodie трактор, който по технически параметри съвпада с оригиналната конфигурация на модела в търговско обръщение за фермери, с изключение на външния облик, който иначе е в стандартния за марката жълт цвят. Тракторът достига 60 км/ч, има 4х4 задвижване, с универсална употреба на полето е, а мощността му достига 218 к. с. Серията Quatrac 4000 гарантира номинална мощност 167-218 к. с. при моделите, максимален въртящ момент 825-100 Nm, капацитет на задното повдигане до 7 т, максимален дебит на маслото 195 л/мин, капацитет на предната част до 3500 кг.

Моделите на Kioti са произвеждани в Южна Корея и са популярни на европейския пазар, като новите попълнения присъстват на британското изложение LAMMA. Поддържайки философията за непрекъснато развитие, на тазгодишната проява

Kioti UK пуска на пазара два нови модела

към серията трактори HX,

което поставя производствен рекорд за мощност на южнокорейския производител. При пускането му на пазара миналата година HX1201 с увеличена максимална мощност от 125 к. с. беше най-големият трактор, произвеждан от KIOTI. С добавянето на моделите HX1301 и HX1401 мощността се увеличава съответно до 130 к. с. и 140 к. с., като тя се произвежда от четирицилиндров дизелов двигател KIOTI с V степен на мощност, с турбокомпресор и междинно охлаждане. Трансмисията Power Shift с 32 скорости осигурява максимална скорост от 40 км/ч. Смяната на посоката на движение се осигурява чрез Power Shuttle, а E-shift позволява смяна на предавките в движение, без да се използва педалът на съединителя. Разполага с удобна и просторна кабина с механично окачване, напълно регулируема седалка с въздушно окачване, LCD табло и ергономични контролни уреди. Както и при предишните модели HX, 1301 и 1401 разполагат със задна навесна система CAT 2 с капацитет на повдигане 4,4 т и две задни двойнодействащи служби. Задният ВОМ с опции за 540, 540 ECO и 1000 об/мин, може да се включва ръчно или чрез автоматичен режим, свързан със задната навесна система. Операторите, които искат да извлекат максимална полза от своя HX трактор, могат да го оборудват с опционална предна навесна система и ВОМ или с преден товарач, управляван от интегриран четирипосочен лост.

На тазгодишното издание на друго селскостопанско изложение Commodity Classic в Хюстън, Тексас, САЩ, John Deere представи най-мощния си сериен трактор, произвеждан някога, като разшири гамата 9RX с моделите 9RX 710, 770 и 830. С безпрецедентна теглителна сила, повишен комфорт за оператора и най-новите възможности за прецизно земеделие, събрани в широчина на превозното средство под 3 м, новите модели са подходящи за пазара в Европа. 9RX са оборудвани с 18-литров двигател JD18X, който

осигурява до 913 максимални конски сили

при нисък специфичен разход на гориво

и до 4234 Nm въртящ момент при върховия модел. Забележително е, че той постига пълно съответствие с Етап V на емисиите без необходимост от използване на течност за отработени газове от дизелови двигатели (DEF)/AdBlue. Опцията за тройна хидравлична помпа с максимален дебит до 636 л/мин. и хидравличната система за интелигентно управление на мощността (IPM), която при необходимост осигурява до 40 к. с. допълнително, осигуряват достатъчно мощност дори за най-големите, хидравлично задвижвани инструменти. Новата напълно механична трансмисия e21 PowerShiftTM с Efficiency Manager използва безпроблемно високата мощност и въртящ момент на двигателя 9RX, а автоматизацията, позната от трансмисията e23TM, осигурява изключителен комфорт. Нейните 21 предавки се отличават с близко разстояние между тях, което позволява на операторите лесно да задават подходящата скорост за различните задачи. Новите ходови части с по-големи задвижващи зъбни колела с диаметър 1 200 мм са с ъгъл на обгръщане 110° и зацепване на задвижващите накрайници 7,5. Максималното баластно тегло от 38 т гарантира, че мощността и въртящият момент се предават ефективно. Въпреки че увеличените размери на мощността на новия 9RX изискват по-голяма концепция на превозното средство,

минималното ниво на натиск върху земята

остава 0,58 кг/см², сравнимо с настоящите

по-малки модели 9RX

С новата кабина CommandViewTM 4 Plus операторите се радват на значително подобрен комфорт, видимост и пространство. Системата за управление ActiveCommand Steering (ACSTM) регулира усилието на кормилното управление в зависимост от скоростта на движение, като осигурява лесно и прецизно управление. Системата за бързо зареждане с гориво позволява зареждане на 1 952-литровия дизелов резервоар за по-малко от 4 минути, което допълнително повишава оперативната ефективност и намалява до минимум ежедневното непроизводствено време. Удълженият интервал на обслужване на хидравличното масло от 4000 часа и опционалният реверсивен вентилатор допълнително допринасят за увеличаване на времето за работа. Тракторът 9RX разполага с усъвършенствани възможности за интелигентно земеделие, включително 32,5-сантиметров команден център G5Plus CommandCenter™ с висока разделителна способност и пълна интеграция на технологиите за прецизно земеделие на John Deere, като например контрол на променливата норма, 1-Click-Go-AutoSetup, контрол на секциите и пълна съвместимост с AEF ISOBUS. Стандартните функции, като свързаност с JDLink, документация и DataSync, увеличават цялостната оперативна производителност. Безплатният John Deere Operations Center служи като централна платформа за свързване на машините, операторите и полетата, като улеснява импортирането на данни и сътрудничеството с трети страни.

Друг нов модел на John Deere е 5M, наличен с нови трансмисии и интегрирани в арматурното табло функционалности като AutoTracTM. Универсалната машина разширява мощността в горния клас с до 135 к. с. Новите варианти на трансмисии PowrQuadTM PLUS и Powr8TM предоставят на фермерите решения за широк спектър от задачи. Технологията позволява на операторите да изпитват непрекъсната теглителна сила с плавно превключване на предавките в рамките на избраната група. Освен това бутонът на лоста елиминира необходимостта от ръчно съединяване при превключване между групите. Благодарение на функцията EcoShift

тракторът 5M намалява оборотите,

за да пести гориво, като същевременно

осигурява достатъчна мощност

за ефективно изпълнение на транспортни задачи със скорост до 40 км/ч. Интегрирането на AutoTracTM в арматурното табло - функция, която собствениците на серия 6М ползват в дисплея на ъгловия стълб - повишава прецизността и ефективността, като свежда до минимум застъпванията по време на работа на полето.

Системата за насочване помага да се остане на пътя при работа на полето по права линия. По всяко време е възможно надграждане до по-усъвършенствани функции за навигиране с универсален дисплей G5. С компактния си радиус на завиване от 4,1 м серията John Deere 5M осигурява отлична маневреност, което я прави подходяща за задачи като работа в двора и хранене на животни в ограничени пространства. Ниският капак и големият прозорец на покрива предлагат на операторите отлична видимост, особено при задачи с челен товарач. Новата серия е снабдена с функцията за прогнозен анализ Expert Alerts, която позволява ранно разпознаване на необходимостта от поддръжка, което допълнително повишава оперативната надеждност и свежда до минимум неочакваните престои за ремонт.

Индия ще стане лидер на пазара за трактори

През миналата година в Индия са продадени рекордните 915 474 нови трактора. Това е почти пет пъти повече от общия пазар на Западна Европа и три пъти от пазара на Северна Америка. За сравнение, у нас са придобити 1262 нови трактора през 2023 г.

Средният размер на един трактор в Индия е много по-малък, отколкото в Европа и Северна Америка, но индийският пазар е в подем. Миналогодишните резултати са не само по-високи от 900 000 трактора, продадени през 2021 и 2022 г., но и представлява огромно увеличение спрямо 700 000 единици преди пет години. В цифрово изражение на Индия се падат около 36% от приблизително 2,5 милиона трактора, продадени в света през миналата година. С повече от 150 000 трактора, които напускат производствените мощности на фирмата всяка година, Mahindra е лидер на пазара. Tafe също е голямо име в Индия, а сред многобройните други марки са Escorts, Farmer и Sonalika. Индийският пазар на трактори се снабдява и от BCS, Argo Tractors, John Deere, New Holland и SDF.

Със земеделска площ от над 200 милиона хектара (140 милиона хектара обработваеми площи и повече от половината напоявани), стойността на индийския пазар на трактори и оборудване се очаква да надхвърли 15 милиарда евро до 2025 г. (11 милиарда евро през 2020 г.). Очертава се страната да оглави световния пазар на трактори и според доклада „Механизация на селското стопанство: катализатор за устойчив растеж", изготвен от федерацията на индийските търговско-промишлени камари.

Quadtrac 715
Quadtrac 715
JCB Doodie Fastrac 4220 iCON
JCB Doodie Fastrac 4220 iCON
Kioti HX1301
Kioti HX1301
John Deere 9RX
John Deere 9RX
John Deere 5M
John Deere 5M
Индийски трактор Mahindra 7590
Индийски трактор Mahindra 7590
Трактори в Индия (кадър от протест)
Трактори в Индия (кадър от протест)