След заседание на УС и анализи на ситуацията Българска аграрна камара изразява категорично несъгласие с настоящето предложение на Управляващия орган на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г. за обхвата
на критерия 4.1.Финансовото състояние на кандидата обезпечава реализирането на инвестициите за кандидати, доказващи финансова устойчивост, който поставя в дискриминационна и демотивираща позиция именно онези субекти, които са организирани и сдружени в групи и организации на производители (ГОП), се казва в становище на камарата, изпратено до примиера, министъра на земеделието, парламентарната комисия по земеделие и медиите.

"В настоящия вариант критерият оценява съотношението (К) между заявената стойност на инвестицията и средноаритметичната оперативна печалба на кандидата за последните три приключили финансови години (2022–2024 г.). На пръв поглед критерият изглежда логичен, но той не отразява спецификата на ГОП, чиито основни цели не са генериране на печалба, а основно:

 Осигуряване на по-добри цени и пазарна реализация за своите членове;

 Колективно инвестиране в логистика, преработка и съхранение;

 Поемане на оперативни разходи, за да улеснят достъпа до пазари, а не да натрупват печалба.

В резултат – десетки реални и активни организации, с висока стопанска и социална стойност, ще бъдат несправедливо елиминирани, а новите признати ГОП ще са демотивирани от точковото класиране, въпреки че:

 Осъществяват реална търговска дейност;

 Имат оборот;

 Подкрепят много индивидуални стопанства, обединени в ГОП.

Ако не бъде преразгледан, критерият ще засегне пряко групи и организации на производители от секторите:

 Овцевъдство и козевъдство

 Говедовъдство

 Пчеларство

 Птицевъдство

 Плодове и зеленчуци

 Зърнено-житни

 Етерично-маслени и др.
Това са сектори, в които сдружаването е ключов инструмент за оцеляване, достъп до пазар и иновации, и същевременно са най-уязвими от дискриминация чрез формални счетоводни критерии. Не на последно място тази мярка е единственият инструмент, чрез който
ограничен ресурс стига до голям брой ползватели!

При изслушване в Комисията по земеделие в 51-ото Народно събрание, както и на експертна среща с Браншовите организации в МЗХ на 3.10.2025 г., беше поет ясен политически и институционален ангажимент за:

 Преработка на критерия за ГОП;

 За кандидати ГОП, за получаване на предимство по критерий 4.1, да се взема предвид оперативната печалба на членовете на ГОП от последните три завършени финансови години (2022, 2023 и 2024 г.);

 Отчитане на колективния ефект от сдружаването, а не само на формалната печалба на кооператива.

Тези поети ангажименти към сектора не са изпълнени, което поражда съмнения за преднамерено ограничаване на достъпа на ГОП до финансиране.

С настоящото становище призоваваме за:

1. Незабавно преразглеждане на критерия и възможност за алтернативна методика при ГОП:

2. Стартиране на писмена процедура за изменение на Критерия за финансово състояние в съответствие с чл. 23 от Вътрешните правила за работа на Комитета за наблюдение на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (СПРЗСР).

Ако настоящата формулировка на критерия не бъде коригирана, рискуваме не просто несправедлив прием, а дългосрочно разочарование и трайна демотивация за сдружаване, както
при настоящите фермери, така и при младите това ще създаде предпоставки за нарушаване на хоризонталната солидарност в селските райони и дискриминация на фермерите, избрали да
действат колективно, какъвто е духът на Общата селскостопанска политика (ОСП) на ЕС, както и нарушаване на конкурентоспособността на тези стопани за които сдружаването в ГОП е единственият достъп до по-високи цени и пазарна сила!

С действията или бездействията си в последно време, ръководството на Министерството превръща институцията от Министерство на земеделието в Министерство на недоверието и неистината.
Това не е просто обида, а диагноза за срив на доверието между държавата и земеделците – и е време този подход да бъде прекратен!", се казва още в становището.