Сдружението съхранява и добавя стойност към местните ресурси, създавайки условия за преодоляване на трайното обезлюдяване 0 Почти половината от финансираните проекти са в подкрепа на местния бизнес и земеделски стопанства

Сдружение „Местна инициативна група Лясковец-Стражица" приключва втора Стратегия за местно развитие, която в този период е многофондова. Основните дейности, които подкрепя чрез одобрението на проекти на местната общност, са свързани с подобряване на качеството на живот в територията Лясковец-Стражица, разнообразяване на възможностите за заетост, развитие на техническата, социалната инфраструктура и услугите за населението, и запазване на културните традиции в региона.

Укрепването на капацитета на местната общност за развитието на територията се осъществява чрез ЛИДЕР/ ВОМР подхода, подпомагане на развитието на селския район в сферите на конкурентоспособността, опазването на околната среда, подобряване качеството на живот и разнообразяване на икономическите дейности.

През последните 15 години местната група успешно реализира инициативи за изграждане и поддържане на капацитет сред местната общност за запазване и обогатяване на местната идентичност, изпълнение на местни инициативи и изграждане на гражданско общество, демократизация и прозрачност в дейността на централните и местните органи на управление с цел повишаване на цялостната атрактивност и привлекателност на селските райони като достойно и привлекателно място за работа и живот.

МИГ „Лясковец-Стражица" е

регистрирана още през 2010 г. с участието

на 65 физически и юридически лица -

представители на публичния, стопанския и неправителествения сектор. Днес групата развива дейността си на територията на всички населени места в общините Лясковец и Стражица.

Има изградена партньорска мрежа с колеги от 63 местни инициативни групи в страната, обединени в Асоциация на българската национална ЛИДЕР мрежа. Тя, от своя страна, е част от European Leader Association for Rural Development (ELARD), в която членуват представители на 29 държави в Европа.

Всички дейности се осъществяват в обществена полза, като финансирането е по линия на европейските фондове и програми - подходът „Лидер", прилаган през периода 2007-2013 г., а в последствие мултиплициран в подхода „Водено от общностите местно развитие" (ВОМР) през периода 2014-2020 г.
От 2011 до 2015 г. МИГ „Лясковец-Стражица" успешно изпълнява Стратегия за местно развитие на стойност 3 млн. лв., с които са финансирани и изпълнени 56 проекта на публични и частни бенефициенти.

От 2016 г. до момента се изпълнява Стратегия за ВОМР, финансирана от Програмата за развитие на селските райони, в размер на малко над 5 млн. лв. Общо през настоящия програмен период са реализирани над 70 проекта, като основните бенефициенти са микро и малки предприятия, земеделски производители, читалища, неправителствени организации и общини.

Почти половината от финансираните проекти са в подкрепа на местния бизнес и земеделски стопанства. Публичният сектор е финансиран основно за изпълнение на общински проекти за подобряване на обществената инфраструктури, интегриране на лица от уязвимите групи, създаване на социални предприятия и др.

Особен интерес за екипа

на МИГ „Лясковец-Стражица" представлява въвеждането на иновации и дигитализация на селските райони като подход за популяризиране на българското културно наследство и мобилизиране на местната ангажираност в процеса на партньорство и съвместна работа с други местни инициативни групи от България.

Вече 5 години групата си сътрудничи с други МИГ-ове по подмярка 19.3 „Подготовка и изпълнение на дейности за сътрудничество на местни инициативни групи" от мярка 19 „Водено от общностите местно развитие" от ПРСР 2014-2020 г. Конкретно, сдружението изпълни 4 иновативни съвместни проекти за сътрудничество с МИГ „Белене-Никопол", МИГ „Самоков", МИГ „Сливница-Драгоман", МИГ „Троян-Априлци-Угърчин", МИГ „Тутракан-Сливо поле", МИГ „Средец" и МИГ „Кърджали-Стамболово" като реализира за първи път в България иновативни дейности, вкл. регистриране на Национален и Европейски бранд.

Дигитализирането на всички местни ресурси, с цел популяризиране на териториите, е сред най-големите предизвикателства в работата на МИГ. В тази област е реализиран проект „Умни територии - всички под един покрив: иновация за създаване и промотиране на уникални местни продукти!", финансиран по подмярка 19.3 „Подготовка и изпълнение на дейности за сътрудничество на местни инициативни групи" на стойност: 85000 лв.

Макар умните територии да са популярен подход в Европа, в селските райони, където се изпълнява проектът, не са прилагани до момента у нас. Те са вид

иновация за представяне на уникални местни продукти

от различни видове доставчици на едно място. Изпълнените дейности по прокта са свързани с представяне на уникални местни продукти от селските общини под един покрив и като една териториална марка чрез интерактивна платформа. Виртуалното пространство в нея е среща на всички креативни доставчици на продукти - традиционни и характерни за всяка територия от всички сектори на местната икономика, туризъм, читалища, занаятчии и др.

Освен създадената за първи път Дигитална платформа за местни продукти по проекта е регистрирана и

първата в България и териториална марка „Smart Rural Brand".

Вторият важен проект на МИГ „Лясковец-Стражица" е „Дигитална местна общност - иновация за живи селски райони! Това е твоят Live! Дигитален хъб и мобилно приложение за промотиране на характерни за местните територии и общности ресурси", финансиран по подмярка 19.3 „Подготовка и изпълнение на дейности за сътрудничество на местни инициативни групи" на стойност 95 000 лв. Изпълнените дейности по него са за популяризиране на селските райони по иновативен начин чрез изграждане на дигитални местни общности, в т.ч. и създаване на Дигитален хъб и мобилно приложение за промотиране на характерни за местните територии и общности ресурси. Факт е, че дигитализацията в 21 век промени живота на местните общности, навлизайки в тяхното ежедневие и всички сектори на развитие.

Проектът постигна устойчиво местно развитие на селата
и тяхното възстановяване чрез създаване на условия за популяризиране и промотиране на селския живот, бит, култура посетителски и инвестиционни ресурси по иновативен начин в съвременна дигитална среда. Създадените продукти са Дигитален хъб, мобилно приложение и защитена колективна марка, които осигуряват пълноценно и широко спектърно популяризиране на ресурсите на всички територии, участващи в проекта. Той осигури възможност за участие на местните общности от общо 115 населени места.

Третият важен проект за местната група на Лясковец и Стражица е „Опознай и съхрани българското-предай нататък. Пътят на зрънцето, шевицата и песента!" за вътрешно териториално сътрудничество по подмярка 19.3 „Подготовка и изпълнение на дейности за сътрудничество на местни инициативни групи" на стойност 95 000 лв. Като резултат от дългосрочно и вече изградено партньорство между 5 МИГ-а в страната, които вече имат няколко успешно реализирани съвместни инициативи, той е доказателство за ангажираност по темата за запазване на българският дух, бит и култура

По проекта са осъществени съвместни дейности за опознаване и съхраняване на българското и неговото популяризиране в 5 различни географски района, което допринася за устойчивото развитие на местните общности на територията на 5 местни инициативни групи.

Партньорската инициатива обедини усилията на хората в общо 160 населени места за позициониране на местна и регионална идентичност, защото българският хляб, шевица и песен са носители на цялостната ни национална култура и нематериално богатство, които се съхраняват именно в местните общности.

Изпълнените дейности по проекта са свързани с активна изследователска дейност в териториите, с много организирани събития и кампании. Към създадените общи продукти - мобилно приложение, каталози, сборници, фестивални събития и творчески работилници, се включва и

първият в България Виртуален музей на хляба, шевицата и песента.

Отделно, по-доброто познаване и популяризиране на териториите на 5-те партньори по проекта, имат пряк положителен ефект и върху броя на посетилите ги туристи и закупили местни продукти.

Не по-малко важен проект за МИГ „Лясковец-Стражица" е и „Партньорството като ключ към успеха", по подмярка 19.3 „Подготовка и изпълнение на дейности за сътрудничество на местни инициативни групи" на стойност 95 000 лв. По него местната група си партнира с МИГ „Стамболово-Кърджали 54", който е основен бенефициент по европейската програма.

Изпълнените дейности са свързани с насърчаване на различни форми на коопериране на бизнеса на територията на двете местни инициативни групи за подобряване на неговата ефективност, конкурентоспособност, въвеждане на иновации, достъп до финансиране и до пазари.

Проектът е насочен към

насърчаване на сдружаването в земеделския сектор
и извън него, тъй като бизнес кооперирането и свързването на икономически активните субекти в клъстери са инструмент за повишаване на конкурентоспособността им и установяване на пазарно ориентирана и международно отворена бизнес среда. Целта е усвояване на ефектите от обединяването за увеличаване на производителността, по-ефективно използване на наличните ресурси, генериране на повече и по-добри работни места, навлизане на нови пазари и създаване на продукти и услуги с висока добавена стойност.

По проекта е създадената Платформа за клъстеризация, която вече се използва като инструмент за работа в мрежа и нетуъркинг на заинтересованите страни от стопанския сектор, които имат достъп до базата данни и установяват контакт с потенциални партньори за сдружаване и реализиране на общи бизнес идеи.

Като цяло всички проекти, които МИГ „Лясковец-Стражица" изпълнява, са

насочени към добавяне на стойност на населените места

и тяхното утвърждаване като атрактивна туристическа дестинация с развити услуги за населението, насърчаване на местния бизнес и екологосъобразно селско стопанство, подобрени условия за живот и активното привличане на маргинализираните общности.

Освен иновативните продукти за териториите, изпълнените проекти за сътрудничество включват още кулинарни и фолклорни фестивали, изследователска дейност и издаване на книги, сборници, каталози и дискове с песни, позициониране на Арт-пана за българското в обществени пространства, творчески работилници, срещи и обучения, дейности за широко участие на местната общност и др.