Целината е второстепенен зеленчук по отношение на консумацията и отглеждането, въпреки че през последните години по-голямата осведоменост за нейните хранителни свойства и нови кулинарни приложения е повишила интереса към нея. Много важно е, че нейното отглеждане трябва да бъде свързано и с икономия на вода, предвид перспективата за намаляването на използваната водав производството й в Мурсия, Испания.
„В нашето портфолио карфиолът не показва силен растеж, за разлика от броколите, особено сред младите хора в Европа. Марулята продължава да бележи ръст, като по-голям е той в случая с романата. Що се отнася до целината, тя продължава да предизвиква интерес заради специфичния си вкус. Нашите клиенти ценят непрекъснатостта на нашите услуги през цялата година", разказва Рафа Мартинес, мениджър на Fortini, пред FreshPlaza.
„Работим с всички възможни форми на целина, включително и биологична. Това е зеленчук, който предлага стабилност, и вярвам, че консумацията му ще се увеличи. Има много страни, в които целина се използва само в бульони, но тя има кулинарни и хранителни свойства, които карат хората да я използват и за дипове или смутита. Няма много професионалисти в областта на целината и е трудно да се доставя редовно добре преработен продукт. В това отношение се отличаваме от конкурентите си", обяснява Рафа Мартинес.
Той обаче добавя, че „при отглеждането на целина са необходими повече водни ресурси, отколкото при марулята". Амбицията на Fortini е да намали консумацията на вода, затова тества напоителни системи и техники за запазване на влагата в почвата Мартинес смята, че отглеждането на целина от компанията му ще се увеличи, като същевременно ще има и по-голяма икономия на вода.
„Работим както с национални, така и с международни супермаркети. Обстоятелствата се промениха и сега малко производители засаждат с риск; всичко върви според програми, които в по-голямата си част трябва да бъдат изпълнени от производителите и клиентите", казва мениджърът. Той обяснява, че има различни начини за осигуряване на плодове и зеленчуци. „Някои клиенти се споразумяват за цени и количества, други – само за количества, а трети не подписват такива договори, но считам, че когато има недостиг на продукция, последните, които са традиционният пазар, страдат от голям недостиг на доставки. Днес много малко производители засаждат без добре планирани цели. Тези, които не сключват договори, няма да имат продукция; това е обща тенденция в сектора в момента."
Според Мартинес „целина се продава на палети, а не на камиони или контейнери. Това е бизнес, фокусиран върху качеството, а не върху обема, и считам, че това затруднява навлизането на конкуренция от трети страни. Освен това отглеждането на целина е предизвикателство, защото това е второстепенен зеленчук и няма много фитосанитарни продукти, които да се използват. Тенденцията в Европа е, че всяка година се губи по един метод за третиране, така че третирането на белокрилките или листните въшки става много трудно; още повече при биологичните култури, въпреки че се появяват някои полезни опции."
Що се отнася до растежа на компанията му, Мартинес казва, че „той е бил забележителен. През 2022 г. не достигнахме дори 11 милиона евро, а през сезон 2025 г. ще бъдем на 39 милиона евро. Сега е време нещата да се стабилизират и очакваме умерен растеж между 5% и 10%".
Fortini е компания с италиански произход, базирана в Мурсия, която се занимава основно с отглеждане и търговия на целина, карфиол, марули и пресни ароматни билки. Общо тя произвежда 100 милиона броя от тези зеленчуци годишно на 1200 хектара.
Коментари