Обувките и чантите, произведени от домати, донесоха на The Bio Company (TBC) наградата за най-добра иновация в текстилната индустрия на PETA Vegan Fashion Awards през 2021 г. Стартъпът, основан от Притеш Мистри, произвежда алтернатива на кожата от отпадъци от домати под марката Bioleather, информира FreshPlaza.

Bioleather се произвежда без полиуретан (PU) или поливинилхлорид (PVC). „Индия, която е вторият по големина производител на домати с около 44 милиона тона годишно, е изправена пред предизвикателството 30-35% от тях да се превръщат в отпадъци", казва Мистри. „Тези отпадъци, предимно под формата на кожица и семена, осигуряват устойчива суровина за Bioleather." Доматите са богати на пектин, който допринася за гъвкавостта и здравината, докато тяхната влакнеста структура и естествени масла създават текстура, подобна на кожата, и осигуряват биоразградимост.

Мистри разработи концепцията, докато изучаваше биотехнологии в Инженерния колеж „Тадомал Шахани" в Мумбай. Посещенията в ферми и кожарски цехове подчертаха както хранителните отпадъци, така и замърсяването, което го подтикна да експериментира с доматите. „Отне ми месеци експериментиране с доматите, тестване на различни формули и работа върху текстурата и издръжливостта, за да създам нещо, което прилича на кожа, но е напълно устойчиво и биоразградимо", обяснява той.

От пускането на първия си продукт през 2019 г. TBC е патентовала както технологията, така и производствения процес. Компанията се снабдява с домати от преработвателни предприятия и ферми в Махаращра, Гуджарат и Мадхя Прадеш. В завода си в Сурат доматите се комбинират с биополимери, растителни свързващи вещества и естествени влакна. Сместа преминава през нетоксично втвърдяване и окончателно покритие на растителна основа, за да се подобри водоустойчивостта и издръжливостта. Резултатът е алтернатива на кожата, която не съдържа PU и PVC и е биоразградима.

Сред първите, които я възприемат, са марки от секторите на модата, аксесоарите и автомобилната промишленост. „Биокожата не съдържа PU/PVC, което я отличава от конвенционалните изкуствени кожи. Това е изключителна иновация, а кожата на растителна основа се отличава с уникалния си произход: бракувани домати", казва Наташа Мангвани, основателка на марката за дамски чанти Satuhati, базирана в Торонто. Компанията започва да използва биокожа през 2024 г. за търговското производство на дамски чанти. Автомобилните производители също оценяват използването ѝ за интериори и тапицерия.

На въпроса за аромата й, Мистри отговаря, че биокожата има неутрален мирис, без синтетичните или химическите миризми, характерни за изкуствените кожи.

Настоящото производство е около 5000 метра на месец в завода в Сурат. „Този производствен капацитет е мащабируем и с нарастването на търсенето работим за разширяване на производството, като същевременно гарантираме, че качеството и устойчивостта на материала остават основни приоритети", казва Мистри.