Интригата със серия 1000 на Fendt започна още през лятото на 2014 г. Именно тогава в Деня на полето в баварския град Ваденбрун производителят на земеделска техника от Марктобердорф показа новият флагман - Fendt 1050 Vario. Но повече информация за неговите характеристики в този момент липсваше. Беше обявено само, че той е оборудван с трансмисия Vario от ново поколение. Въпреки, че беше работещ, това все пак си беше прототип. Така, че много от журналистите тогава възприеха този модел като "котка в торба".

Едва през есента на 2015 г. на изложението Агритехника в Хановер Fendt "извади котката от торбата". Именно тук пред широката публика беше представен вече не прототип, а предсериен образец. Аграрните журналисти имаха възможност да го тестват още преди изложението. Журналистите от списание traction изпробваха машината, агрегатирана със 7-метров култиватор Cenius 7003-2ТХ на Amazone и подробно описаха своите впечатления.

Този път журналистите решават да изоставят общоприетите концепции на тест-драйва и не просто да отделят основните и най-ярки технически решения и да споделят своите впечатления от тях, но и да сравнят новото със старото. В качеството на обект за сравнение е избран Fendt 926 Vario, които е отработил в реално стопанство над 2600 моточаса.

Двигател:

Ниски обороти

Големите трактори на Fendt са оборудвани с шестцилиндрови дизелови двигатели Deutz с работен обем 7,8 литра, а новата серия има шестцилиндров двигател с обем 12,4 литра на фирма MAN. Факт: "най-малкият" в серия 1000 - Fendt 1038 Vario (396 к.с.) е участник в същата лига, както и "най-големият" от серия 900 - Fendt 939 Vario (390 к.с.). Но при последния работният обем е с почти 5 литра по-малко.

Подобна ситуация не е възникнала случайно. Причината е необходимостта двигателите да отговарят на последните екологични изисквания. За целта инженерите на Fendt са решили да използват двигател с ниски обороти.

И така, какво имаме?

Горната граница на коридора на постоянна мощност - 1700 об/мин, максимален въртящ момент се постига при 1300 об/мин. Двигателите на тракторите от серия 1000 са оборудвани само с един турбокомпресор, който има система за променлива геометрия (VGT). Четирите модела обхващат диапазона на мощност от 396 до 517 к.с. и на въртящ момент от 1900 до 2400 Нм. За разлика от по-малките като работен обем двигатели тук липсва система за увеличаване на мощността. Но тя не е особено необходима - масивният шестцилиндров двигател осигурява постоянна мощност при 1500-1700 об/мин. Така че той винаги работи в оптимален диапазон на оборотите.

При движение със скорост 60 км/час оборотите на двигателя са на ниво 1450 об/мин, при скорост 50 км/час - около 1200 об/мин, при 40 км/час - 950 об/мин. А това е малко повече отколкото празен ход! Рядко се случва да видиш такова нещо на трактор! Основното преимущество тук е намаляването на разходите за гориво - има възможност за спестяване на повече от 10 процента дизелово гориво.

Но и това не е всичко. За тракторите от серия 1000 Fendt е разработил нова охладителна система, наречена CAS (система за концентрично охлаждане). Благодарение на нейното устройство, въздухът в кабината е много по-чист, отколкото при класическите системи, където той се всмуква буквално от зоната на предните гуми на трактора. Освен това, в зависимост от условията на работа, това позволява да се увеличи ефективността на работата на охладителната система с от 25 до 70 на сто.

За да отговори на изискванията на стандарта Tier 4, двигателят MAN е оборудван със система SCR с използване на AdBlue, както и система за външно охлаждане на рециркулацията на отработените газове.

Други системи и филтри няма.

Трансмисия:

Fendt VarioDrive от ново поколение

Да преминем към следващата новост. Fendt VarioDrive е безстепенна трансмисия със система за разклоняване на мощността от ново поколение. От момента на началото на производството на първите трактори от серията Fendt Vario през 1995 г. и до днес, в конструкцията на трансмисията Vario практически не е имало промени.

И при серия 800, и при серия 900 всичко е както досега - два механично превключвани диапазона на движение, два хидравлични мотора на един вал и т. нар. сумиращ вал. Именно на него силовите потоци от механиката и хидравликата се обединяват и се насочват към предната и задната оси.

В новата серия Fendt 1000, въпреки че общият принцип на работа е останал предишния, конструкцията на трансмисията едва ли има нещо общо с предходните модели. Преди всичко, хидравличните мотори тук са поставени отделно, но се захранват от една хидравлична помпа. Един хидромотор отговаря за предната ос, а друг - за задната. Според експерти на Fendt, работният обем на хидравличната помпа и хидравличните мотори е увеличен с 60 на сто спрямо серия 900. Това е дало възможност да се използва само един диапазон на движение.Тъй като сега хидравличните мотори са отделно, в трансмисията на серия 1000 има не един, а два сумиращи вала. В задната част на хидравличната помпа се намира Т-образен тройник. Той разделя хидравличната течност, постъпваща от помпата на два потока към всеки от хидромоторите. Той може да работи и като междуосов хидростатичен диференциал, тъй като потокът на хидравличната течност между хидромоторите се разделя в зависимост от фактическото натоварване. Пример: по време на движение на полосата за обръщане на скорост до 25 км/час при активно пълно задвижване и чисто механично предаване на силовия поток възниква дисбаланс в неговото разпределение - колелата на предната ос трябва да изминат при завиването по-голям път, отколкото колелата на задната ос. Именно този дисбаланс отстранява VarioDrive.

Освен това, тъй като задвижването на предната ос е активно и няма фиксирано предавателно число, се появява възможност при завиване да му се предава по-голям силов поток. Благодарение на това при завиване активното предно задвижване "изтегля" трактора по посока на обръщането.

В резултат при включено пълно задвижване Fendt 1000 Vario се управлява по-добре отколкото без него. Характерно е, че при всички трактори с класическо окомплектоване се наблюдава обратната картина. А и от останалите "болести" на механическото пълно задвижване, като буксуване на колелата или вибриране при завиване, Fendt 1000 Vario е напълно избавен.

Функцията на междуосева блокировка изпълнява "интелектуална" муфа, която е съединена с предната и задната оси. Степента на блокиране зависи от условията на работа. При висока разлика между честотите на оборотите на колелата на предната и задната ос и високо ниво на налягане в хидравличната система на трансмисията (например, по време на почвообработка или в началото на движението) се случва пълно междуосово блокиране. За управлението на работата на многодисковата муфа отговаря специален програмен модул в електрониката на трактора.

Това той прави въз основа на данните, получени от различни датчици (честоти на въртене, налягане в системата, ъгъл на завиване на колелата).

С увеличаването на скоростта ъгълът на отклонение на диска в хидравличния мотор на предната ос намалява и все по-голяма част от потока на мощността се предава на задната ос. При достигане на скорост от 25 км/час ъгълът на отклонение на диска на хидравличния мотор на предната ос е равен на нула (тоест, мощност не се предава), а хидравличният мотор на задната ос, обратно, работи с максимално отклонение на на диска, равно на 45 градуса (предаване на целия поток на мощност).

Веднага след като се изключи хидравличния мотор на предната ос, механичното задвижване между него и оста прекъсва съединението. Това се прави за намаляване на загубите поради отключването на предния мост и се намалява износването на гумите на предните колела на трактора.

Както и при останалите трактори Fendt, тук има система за регулиране на максималното натоварване в автоматичен и ръчен режим (тя осигурява оптимално ниво на оборотите на двигателя в зависимост от необходимостта от мощност).

Помощ за тракториста:

Система за регулиране на налягането в гумите

За пълното разкритие на потенциала на новата система за интелигентно пълно задвижване, с която е оборудвана серия Fendt 1000 Vario, тракторът трябва да е правилно натоварен с баласт, както и да има оптимално налягане в гумите. За да бъдат изпълнение оптимално тези условия отговаря електронният помощник Fendt Grip Assistant. В менюто на терминала за управление Vario, в зависимост от размера на гумите на предната и задната ос на трактора, типа на навесване, вида на инвентара, както и състоянието на почвата, могат да се получат рекомендации за нивото на налягането в гумите и необходимия баласт на задната и предната ос.

Като допълнителна опция се предлага и интегрирана система за регулиране на налягането в гумите VarioGrip. Характерно е, че уплътнителите на системата за регулиране на налягането в гумите работят само при напомпване или намаляване на налягането. По този причина по време на движение, те на практика не се износват.

Максималното тегло на фронталния баласт е до 3300 кг, а на задните колесни баласти - до 1250 кг. Максималната пълна маса на трактора с баласта, тесни или широки сдвоени гуми, и масата на навесния или прикачния инвентар при полски работи, провеждани на скорост до 25 км/час не трябва да превишава 25 тона.

За колелата на задната ос са достъпни два размера на гумите - 750/75 R46 и 900/65 R46 (външният диаметър и на двете е 2,35 м). Габаритната ширина на трактора с гумиаа900/65 R46 е 2,95 м. Дължината на колесната база на серия 1000 е 3,30 м.

Хидравлика:

Изпипана до последния детайл

Отлична е и конструкцията на основната хидравлична система на Fendt серия 1000. Сега по желание може да се получи система с два независими кръга (210 и 220 л/мин), до 7 секции с двойно действие, разделени между левия и десния хидравлични разпределители.

Товароподемността на задното навесно устройство е 12, 9 тона, а на предното - 5,6 тона. Ако се планира тракторът да бъде използван само за работа с прикачен инвентар или за транспортни работи, съществува вариант Power Plus. Той предполага липса на хидравлични устройства за навесване и силоотводен вал. В този вариант цената на трактор от серия 1000 е значително по-ниска.

Не просто кабина:

Луксозен офис на полето

В основните дизайнерски решения и в ергономиката на кабината и органите за управление, компания Fendt е останала вярна на себе си. Така че преминаването от старата към новата серия не би трябвало да предизвика в тракториста никакви въпроси.

Кабината има нова четириточкова пневматична система на окачване. В емблемата Fendt на предния капак е вградена широкоъгълна камера. Тя е много полезна, в частност, при оценка на предните габарити на трактора за точно маневриране.

Като опция са налични светодиодни дневни светлини, светодиодни габарити на страничните огледала и до 18 светодиодни работни фара. Като опция също така кабината може да се оборудва с пулт за обратно управление (кормилната колона заедно със седалката и панела на управлението се обръща на 180 градуса).

Да обобщим:

Технологично бижу

Няма никакво съмнение, че с новата серия 1000 Fendt потвърждава званието си на най-високотехнологичния производител на техника в концерна AGCO. В тази серия е приложен цял ред нови технологии и решения, сред които особен интерес предизвиква новото поколение на трансмисията Vario.

Поразява със своя работен обем и новият низкооборотен двигател. Именно той и редица други нови технологии намаляват разхода на гориво в сравнение с предишните серии с до 10 на сто.

Адаптиран превод Ася Василева