След две години на разочароващо производство на картофи, тази година полските картофопроизводители най-накрая имат висока реколта.

„Тази година производството на картофи в Полша е значително по-голямо отколкото през последните години. През последните два сезона имахме доста слаби реколти, но производството през тази година е значително над средното за последните пет години. Благоприятните валежи и меките летни температури подпомогнаха качеството на реколтата. В началото на сезона то беше много добро, но през последните седмици започнахме да наблюдаваме някои проблеми с качеството," казва Лукаш Острович, член на борда на полския картофопакетиращ производител Bugaj.

Острович дори твърди, че действителното производство на картофи е по-високо от текущите прогнози. „Текущите прогнози сочат, че общото производство е с около 17% по-високо от миналата година, възлизащо на около 6,8 милиона тона. Въпреки това, като се има предвид, че някои производители са постигнали изключително високи добиви, достигащи 60–70 тона на хектар, считам, че реалната цифра за общото производство може да е много по-висока, вероятно над 7,5 милиона тона. Колкото по-висок е добивът, толкова по-голямо е предизвикателството да се поддържа постоянното качество на клубените. Големите реколти често се свързват с повишена податливост към механични повреди, като натъртвания или замърсяване с почва, което улеснява проникването на патогени, засяга външния вид и води до по-големи загуби при съхранението."

Според Острович, въпреки по-бавния старт, интересът на купувачите към полските картофи се е увеличил: „През летните месеци търсенето беше малко по-ниско, главно поради високата наличност на картофи от местни доставчици в цялата страна. През последните седмици обаче забелязахме леко увеличение на търсенето, което е обещаващ знак с настъпването на есенния сезон."

FreshPlaza отбелязва, че при по-високо производство и наличност не е изненадващо, че цените падат. Острович обаче заявява, че производителите са разочаровани от настоящите нива. „Цените са много по-ниски този сезон поради рекордно високите нива на производство. Алтернативните култури като пшеницата не са били особено привлекателни тази година, което насърчи много производители да засадят повече картофи. В резултат на това сега наблюдаваме известно разочарование сред производителите, тъй като цените на свободната покупка са спаднали до изключително ниски нива."

Острович осъзнава, че клиентите искат по-устойчиви решения за опаковане и затова е въвел хартиени опаковки за картофите си: „Клиентите явно очакват едноматериални, напълно рециклируеми опаковки. Нараства осведомеността и търсенето на устойчиви решения, което ни насърчи да въведем хартиени опаковки за някои от нашите специализирани картофени продукти. Надяваме се, че тази стъпка ще привлече екологично съзнателни потребители и търговски партньори, които търсят по-екологични варианти."

„Непрекъснато разширяваме гамата си от обелени картофи и увеличаваме производствения капацитет в този сегмент. Смятам, че предварително приготвените картофи ще бъдат един от основните двигатели на растежа в близко бъдеще, тъй като по-младите потребители търсят лесни и удобни начини за приготвяне на картофи. Вече изнасяме предварително приготвени продукти в съседните страни и досега реакцията е много положителна. Определено сме готови да обслужваме повече клиенти в чужбина", заключава Острович.