Търсят се заради високото качество

Днес много плодове и зеленчуци могат да се транспортират по море, защото издържат дълго време в хладилни складове. Някои продукти обаче трябва да се транспортират по въздух, въпреки че това е свързано с високи разходи; потребителите са готови да платят по-високи цени за качество. Такъв е случаят с костилковите плодове.

„Костилковите плодове са се превърнали в основния ни експортен продукт, защото нашите пазари не ги отглеждат. Испанските костилкови плодове са известни с високото си качество. Турция и Ливан също произвеждат костилкови плодове, но испанският продукт се цени повече. Високите транспортни разходи не пречат на търсенето. Клиентите са готови да платят за испански костилкови плодове, транспортирани по въздух", казва Бернар Мартинес, главен изпълнителен директор на Bernar Foods, търговска компания, специализирана в въздушния транспорт на плодове и зеленчуци, по-специално групови пратки за супермаркети в Близкия изток и Югоизточна Азия. Компанията транспортира приблизително 250 000 килограма годишно.

„След пролетните градушки в производствените райони като Мурсия или Леида се наблюдаваше повишение на цените и по-кратък сезон на събиране на реколтата за някои плодове, като черешите. Те се изчерпват по-бързо, отколкото през други години", обяснява той.
Трайните плодове, като круши, ябълки, сливи и авокадо, обикновено се изпращат с кораб. Костилковите плодове обаче трябва да се изпращат със самолет.

Задграничните пазари също ценят испанските пъпеши и дини, но тези продукти се изнасят в по-малки количества, защото други страни, като Мароко, също ги произвеждат. „Когато обаче искат качествени дини, купуват испанския продукт", заяви Мартинес.

„Изпращаме и нар от Елче (Аликанте) и смокини, които са търсени заради сладостта си. Изпращаме сезонни продукти и като валенсийска компания изнасяме каки и портокали. Изнасяме също така салати Iceberg, Romaine и Lollo Rosso, наред с други продукти. Супермаркетите в тези чужди страни предлагат плодове от много съседни страни, а на отделен рафт – европейски плодове като специален продукт", обяснява Бернар Мартинес.

По време на пандемията от COVID разходите за въздушен транспорт и гориво рязко скочиха и оттогава не са спаднали. Колебанията в американските вносни мита също не помагат. Все пак, те все още не оказват голямо влияние върху цените.
Повишаването на американските мита може да пренасочи плодовете от Латинска Америка или Азия към Европа. „Това може да понижи цените, но качествените продукти се ценят по други причини", заяви Мартинес.

Пазарите предпочитат плодове без семки. „Трапезното грозде също е силно през лятото. Ние изнасяме само плодове без семки, дори нашите портокали и мандарини са без семки. Друга забележима тенденция е търсенето на изключително сладки плодове в Югоизточна Азия и арабските страни."
„Европейското предпочитание към нектарини пред праскови не се забелязва в нашия сектор. Ние изнасяме еднакви количества праскови, нектарини и праскови тип „донат". Много хора предпочитат нектарини, защото не се налага да се белят, но нашите клиенти не следват тази тенденция."

Сред зеленчуците най-голямо е търсенето на цветни чери домати. „Те се открояват и се предлагат в луксозна опаковка с изтънчен дизайн. Ако изпращате нещо по въздух до другия край на света, то трябва да е наистина специално. В близост до пазарите на местоназначение има много доставчици на обикновени продукти", заключава Бернар Мартинес.