Обхваща инвестиции в лесовъдство и в преработка и търговия с горски продукти

Подмярка 8.6 от ПРСР 2014-2020 има за цел да осигури средства за подпомагане на недържавните гори, стопанисвани от общини, физически и юридически лица, които да запазят своята многофункционалност и конкурентоспособност.

При нея ще бъде разрешено изграждане, придобиване или подобрение на сгради и други недвижими активи за първична преработка на дървесина, както и купуване на земя, когато е пряко свързана с изпълнението на проекта

Ще могат да се пазаруват и нови машини и оборудване за първична преработка и други работни операции, предхождащи индустриалната преработка.

Такива са нарязване, сортиране, рендосване, профилиране, окрайчване, фасониране и шлайфане; сушене и импрегниране на дървен материал; производство на дървесен талаш, дървесно брашно, технологични трески, дървесни пелети и брикети от необработени дървени материали, вършина и други дървесни отпадъци.

Дори са допустими производство на колове или колчета, дърва за огрев белене, цепене, заостряне, пакетиране.

Атрактивна е дейността за производство на дърва за горене - рязане, цепене, пакетиране.

Влизат и отгледни сечи във високостъблени и семенно възобновени издънкови гори до 40 г. възраст и купуване на специализирана горска техника и оборудване за сеч, извоз, товарене и транспорт.

От тези инвестиции вече се интересуват много физически лица, еднолични търговци, юридически лица и местни поделения на вероизповеданията - трябва да са собственици на минимум 0,5 ха горски територии. Общините трябва да притежават минимум 10 ха.

Финансовата помощ за одобрените проекти, за разлика от другите горски подмерки, е до 50% от допустимите за подпомагане разходи, когато се изпълняват на територията на общини от селските райони. И до 40% - за проекти извън селски общини.

Минималният размер на допустимите разходи за един проект е левовата равностойност на 5 000 евро, а максималният е 500 000 евро.

Проектите ще бъдат разрешени в цялата страна, след представяне на бизнес план.

Той трябва да съдържа подробно описание на планираните инвестиции и дейности за период не по-малко от 5 г.

При строително-монтажни работи този срок е 10 г., а при отгледни сечи - когато горите са до 40-годишна възраст.

Бизнес планът да показва подобряване на дейността на предприемача и икономическа жизнеспособност.

Кандидати за инвестиции в преработка и маркетинг на дървесина ще се допускат за подпомагане само, ако преработват не повече от 10 000 куб. м обла дървесина годишно.

При дейности за преработка на дървесина и недървесни горски ресурси трябва да докажат наличие на суровинна база - най-малко за първата прогнозна година от бизнес плана и че имат осигурена реализацията на 50% от готовата продукция

Планираният размер на преработената и произведена продукция да покрива най-малко 50% от капацитета на подпомаганите активи.

При проекти за отгледни сечи кандидатите трябва да притежават утвърден лесоустройствен план, проект или програма, или горскостопански план за съответната горска територия.

Ще се подпомагат проекти за купуване или вземане на лизинг на щадяща почвата техника

Най-голям приоритет ще се дава за проекти, които запазват съществуващите или създават нови работни места, както и ако се изпълняват на територията на община с по-голям процент на лесистост.

Допълнителни точки ще има за проекти за специализирана горска техника, свързана с дейностите по дърводобив, която притежава сертификат за одобрение на типа на Европейската общност.

Важно за всички горски мерки е че може да се кандидатства и за общи разходи.

Това са хонорари за архитекти и инженери, разходи, свързани с консултантски услуги по подготовка и управление на проекта.

Преди окончателното изплащане на финансовата помощ те ще имат право на авансово плащане в размер до 50%, както и на едно или две междинни плащания в зависимост от инвестицията.

Срокът, в който трябва да бъде извършена тя е 24 месеца от датата на подписване на административния договор за кандидати, които не са възложители по реда на ЗОП и 36 месеца, за възложители по реда на ЗОП.

Кандидатите няма да подават проектните предложения в областните дирекции на фонд "Земеделие", а електронно чрез ИСУН.

Как ще се доказва ефективност на проект

На този и други важни въпроси дават отговор експертите от “Проактив консултинг”

l По подмярка 8.6 могат да се купуват нови машини и оборудване за преработка на недървесни горски продукти. Ще бъдат ли нужни 3 оферти за машините, за които ще се кандидатства? Какво друго ще се изисква?

- Помощта се предоставя за дейности, свързани със закупуването или вземането на лизинг на нови машини и оборудване за първична преработка.

Кандидатът трябва да докаже в производствената си програма наличието на суровинна база най-малко за първата прогнозна година от бизнес плана - за всички продукти, включени в него, след въвеждане в експлоатация на инвестициите. Както и осигурена реализация на 50% от готовата продукция за първата прогнозна година на бизнес плана.

Закупуването чрез финансов лизинг на активите е допустимо, при условие че бенефициентът стане собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване на искането за междинно или окончателно плащане за същия актив.

Задължителен документ за дейности по преработка на дървесни и недървесни горски продукти е технологичен проект, ведно със схема и описание на технологичния процес, изготвен и заверен от правоспособно лице.

Кандидатът трябва да представи документ за собственост или документ за ползване на имота по местоположение на предприятието, в което ще се разполагат машините и оборудването.

При необходимост да представи и решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда /решение по оценка на въздействие върху околната среда/ решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка /становище по екологична оценка / решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие / решение по оценка за съвместимост или /писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД).

Те се издават по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) или Закона за водите.

В случай, че инвестициите по проекта не са предназначени за действащо предприятие със същия или сходен предмет на дейност и ще е в имот, сграда, помещение, чието предназначение не отговаря на предвидената дейност, то тогава е необходимо да се спазят разпоредбите на ЗУТ, които касаят промяна на предназначение на имота.

Другите изискуеми документи са описани в приложение 12 към наредбата.

Разплащателната агенция ще извършва оценка на основателността на предложените за финансиране допустими разходи. Това ще става чрез съпоставяне им с определените референтни разходи за допустими за финансиране активи и услуги. Или ще се сравняват представени оферти, като се одобрява за финансиране разхода до по-ниския му размер.

Списъкът с активите, дейностите и услугите, спрямо които ще се прилагат определени референтни разходи, се одобрява от министъра на земеделието, храните и горите.

Той се публикува на електронната страница на разплащателната агенция - не по-късно от датата на публикуване на обявата за откриване на процедурата чрез подбор на проектни предложения.

Това означава, че: за всеки заявен за финансиране разход, който към датата на подаване на проектното предложение е включен в този списък, кандидатът може да представи 1 независима оферта, а за всеки заявен разход, който към датата на подаване на проекта не е включен в списъка с референтните цени, кандидатът представя най-малко 3 съпоставими независими оферти.

l Кои са недървесните горски продукти?

- Според определението, заложено в наредбата, те са смола, борина, кори, лико, семена, гъби, лечебни и ароматни растения или части от тях и горски плодове.

l Бизнес планът трябва да показва подобряване на дейността и да доказва икономическа жизнеспособност. Как на практика ще може да се доказва тази жизнеспособност?

- Показателите за оценка се изчисляват отделно - както по проекта, така и за цялата дейност на кандидата.

Формулите за тяхното изчисляване са разписани в приложение 7 към наредбата. Техният смисъл е свързан с това да се докаже, че изпълнението на проекта ще бъде в рамките на периода на бизнес плана и инвестицията е ефективна - т.е. всеки инвестиран лев в нея ще осигури доход на кандидата.

За да се докаже жизнеспособността на един бизнесплан, трябва сумата на дисконтираните парични потоци да надвишава сумата на инвестицията и то така, че да се постигнат нивата на съответните показатели.

Дисконтираните парични потоци са функция на печалбата след облагане с данъци за всяка една година през периода на изпълнение на бизнесплана и одобрената финансова помощ по проекта.

От своя страна печалбата зависи от приходите и разходите за съответната година.

Приходната част се определя от приходите от продажби, заложени в производствена програма на кандидата и другите му приходи - те са допълнителни, но свързани косвено с дейността на инвестиционното намерение на кандидата. Наапример проектът е за обработка на дървесина и се продават отпадни продукти от нея.

При залагането на приходите от продажба, всеки кандидат е добре да съобрази вида и количеството на продукцията си с производствения капацитет съгласно технологичния проект и планирания такъв. А също така да заложи пазарни средни цени за единица продукция.

Разходната част на бизнесплана зависи от разходите за суровини, материали и външни услуги, за амортизация, заплати и социални осигуровки на персонала и други разходи за лихви по проекта, ако има такива.

Кандидатът трябва внимателно да си изчисли себестойността на единица продукция за всеки от продуктите в програмата си.

Трябва да има предвид действащото законодателство при определяне на заплатите и осигуровките и да залага разходите си за амортизация спрямо годишната данъчна амортизационна норма съгласно ЗКПО.

Всеки потенциален бенефициент трябва да знае, че след изплащане на безвъзмездната финансовата помощ е длъжен да използва подпомаганите активи по предназначение и да изпълнява подпомаганите дейности съгласно одобрения проект и бизнесплана - в рамките на 3 г. от датата на получаване на окончателно плащане.

За бенефициенти, които са микро-, малки или средни предприятия по смисъла на чл. 3 от ЗМСП, ще се осъществява контрол включително върху изпълнението на бизнесплана.

В случай на неспазване на задълженията, има санкции в съответната степен на виновност.

l Подаването на проектите вече ще става чрез ИСУН, как ще се представя техническата документация, както и тази за технически проекти и машини?

- Проектното предложение се състои от: електронен формуляр за кандидатстване по образец, съгласно приложение 10 към наредбата.

Кандидатът подписва електронния формуляр с квалифициран електронен подпис, с което удостоверява достоверността на всички приложени документи.

Основната информация за проектното предложение и по образец, съгласно приложение 11 към наредбата. Прилагат се и документи по приложение 12 към наредбата.

Документите се прилагат към формуляра за кандидатстване в посочен формат, указан в приложението.

Оригиналите на документите се съхраняват от кандидата и следва да могат да бъдат представени при поискване.

Проектното предложение може да бъде подадено и при липса, но само когато тя се отнася за документи, издавани от други държавни или общински органи и институции, и за които това изрично е отбелязано срещу съответния документ в приложение 11.

За документите, издавани от други държавниили общински органи и институции, кандидатът следва да представи писмени доказателства, че е направил искане за издаване от съответния орган.

Необходимо е да се знае, че кандидатът трябва да посочи електронен адрес, който да е асоцииран към профила му в ИСУН и не трябва да се променя в периода на кандидатстване и оценка.

Кандидатите ще могат да искат разяснения по условията на кандидатстване в срок до три седмици преди изтичането на срока за кандидатстване.

Разясненията ще се публикуват на електронната страница на Министерството на земеделието, храните и горите, разплащателната агенция, а и на страницата на ИСУН 2020. Ще става до две седмици преди изтичане на крайния срок за кандидатстване.