От 2020 г. двигателите на агротехниката трябва да отговарят на Tier 5

Изискването бе одобрено от Европарламента с голямо мнозинство

Ася Василева

Евродепутите приеха поредното изискване за двигателите на земеделската техника. Тъкмо производителите въздъхнаха с облекчение, че успяха да достигнат последната действаща норма засега Tier 4 Final.

Това стана с цената на много допълнителни инвестиции и разходи. Но било е рано да се радват. На хоризонта се задават още нови разходи.

След като изправиха кривите краставици и регулираха мощността на сешоарите, евродепутатите трябва да се намират на работа. И затова поредната директива, която приеха, постановява, че от 2020 г. всички двигатели на трактори, зърнокомбайни, строителни машини и речни плавателни съдове трябва да отговарят на европейския стандарт за изгорели газове Tier 5.

Директивата се отнася за всички нови двигатели, пуснати след 2020 г. на вътрешноевропейския пазар. За по-старите модели се допуска преоборудване и поставяне на допълнителни филтри, което ще позволи на много земеделци да запазят досегашните си машини, без да са длъжни да ги заменят с нови. Но пък ще направят допълнителни разходи за допълнителните почистващи системи. Изключения от новите изисквания има за снегопочистваща техника и за машини за прибиране на памук. Защо ли?

Ключов елемент на новата директива е “грижата” за здравето и сигурността на хората, които обслужват машините, изтъкна Елизабета Гардини от групата на Европейската народна партия. По думите ѝ двигателите, засегнати от новите правила, са отговорни за 15 процента от азотните оксиди и 5 на сто от фините прахови частици в Европейския съюз. С новата директива се създава и контролна система, при която изгорелите газове вече няма да се измерват в лабораторни, а при реални условия, например при работа на полето.

Наскоро разговарях по въпроса с Франческо Вецали, бизнес мениджър на New Holland за Балканите. Мнението му бе по италиански емоционално и не твърде благосклонно. Но въздишайки господин Вецали каза: “Какво да се прави, ще ги изпълняваме. Имаме ли друг избор?!”. И добави, че в CNH вече активно работят по въпроса с разработката на новите двигатели, отговарящи на повишените нормативни изисквания. Засега не са наясно колко точно ще бъде оскъпяването на машините, но са сигурни, че няма да е малко. Едно е ясно отсега - без DPF филтри новите стандарти няма да могат да бъдат постигнати. И дори само смяната на тези филтри на определени часове е разход, който удря по джоба на фермера...

И аз искам да стана манекенка. Но като си оценявам реално възможностите, най-вече физическите, предпочитам да си остана журналист. Струва ми се, че по подобен начин постъпват и САЩ, където се отказаха от въвеждането на повече изисквания за двигателите.

Там много добре си дават сметка, че допълнителните разходи за фермерите единствено ще влошат още повече тяхното финансово състояние. А нали и САЩ са светъл пример за българските политици. Защо тогава да ставаме по-големи католици от папата? Питам се, но нямам отговор на въпроса.