Проучване на Българската национална асоциация "Активни потребители" показва, че масово се произвеждат и нерегламентирано се продават имитиращи млечни продукти

Таня Демирова

Конкуренцията в млечния бранш е жестока и борбата за влагане на евтини суровини придобива невиждани размери.

За съжаление това винаги е за сметка на качеството. И за сметка на животновъдите, които получават жълти стотинки за произведеното от тях мляко. Но на тях мазоли им излязоха вече на езика да повтарят: българските млечни продукти да се правят от натурално фермерско мляко

Но кой ли ги слуша. За какво им е на мандраджиите фермерско мляко, макар и толкова евтино, като има сухо, растителни мазнини и други хватки, с които производството на сирене им излиза много на сметка?!

И така в магазините се появяват млечни продукти, които не само че не са добри за консумация, но не е ясно дали не са вредни за здравето и които със сигурност нямат нищо общо с традиционното българско саламурено сирене тъй като са "обогатени" с добавки, които променят маслеността, водното съдържание, протеините... И това е всеизвестен факт въпреки законовите промени, въпреки задължителното етикетиране, въпреки разпоредбите за отделни витрини за немлечните продукти в магазините. Каква е актуалната картина с качеството на кравето сирене показва последното проучване на Българската национална асоциация "Активни потребители", които правят лабораторен анализ на

36 от най-продаваните марки българско краве сирене - пакетирано и насипно. Образците са купени от различни магазини, обяснява изп. директор на "Активни потребители" д-р Богомил Николов. Това е четвърти пореден тест, който Асоциацията прави на кравето сирене.

Тестът показва, че единственото утешение за потребителите е, че изследваните марки сирене не съдържат антибиотици и наднормено количество сол (над 3,5%).

От "Активни потребители" отчитат като най-голям проблем нерегламентираното влагане на немлечни мазнини най-вече при насипно продаваното сирене. В 6 от 36 продукта са открити немлечни мазнини (обикновено палмова), което си е чиста измама, тъй като те се продават като сирене (част от тях са били на общи витрини с истинското сирене!), а не като имитиращи продукти, както е по регламент, с право се възмущава д-р Богомил Николов.

А в един от тях чуждите мазнини са 100 процента, което означава, че това е продукт на инженерната химия, в който млякото напълно отсъства. И това поставя под въпрос ефективната дейност на контролните органи за спазването на изискванията за обозначаването ипродажбата на имитиращи продукти в България

Ако всеки шести продукт в магазините е с добавени чужди мазнини, какво ли ще открием в сиренето в детските градини, училищните столове, болниците или обществените заведения, се питат от "Активни потребители" и призовават за повече проверки в тях.

Данните от проучването поставят съмнение, макар и по косвен път, че при производството на някои марки се влага сухо мляко

Тъй като сухото мляко е силно обезмаслено, стойностите на общите мазнини в сирене, произведено със сухо мляко, са много ниски, а водното съдържание е над 60%.

Поне при 10 марки изследвано сирене е отчетено повишено водно съдържание (над 60%) и ниски стойности на протеини и мазнини. Това поражда основателното подозрение, че е прилаган нов метод на измама. При него производители на сирене си спестяват млечна суровина и заместват 4 л мляко с ензима трансглутаминаза известен още като лепило за месо. С този ензим т.нар. сирене става твърдо, макар че е пълно с вода (ензимът задържа водата в продукта).

Какъв е ефектът от употребата на този ензим не е ясно, тъй като не е правена цялостна научна оценка, обяснява молекулярният биолог д-р Сергей Иванов, който е управител на Центъра по биология на храните. И добавя, че с използването на този ензим производителите си играят със здравето на хората.

Но тази практика няма как да бъде доказана, тъй като изследването е много скъпо и засега в България не се прави, обяснява д-р Иванов.

Като трайно лоша тенденция от Асоциацията посочват, че с годините се увеличава водното съдържание в сиренето

Например, докато през 2005 г. нито един изследван продукт не е съдържал повече от 55% вода, през 2008 г. над 60% вода е имало в 3 от 21 марки сирене.

А последното изследване показва високо водно съдържание - над 59,4% (при норма 54% по Българския държавен стандарт) при 19 марки, като три от тях са с много високо - над 65%.

Процесът на зреене на различните видове сирене се обуславя от технологичната обработка и определя в много голяма степен вкусовите показатели на сиренето. Според БДС 15:2010 степента на зрялост за сиренето трябва да е не по-малко от 14,0%. Неузрялото сирене е с по-ниска хранителна стойност и може да съдържа и вредни микроорганизми.

26 от 36-те марки сирене са с ниска степен на зрялост - под 12,6%

Очевидно е, че постигането на по-висока степен на зрялост ще е основното предизвикателство пред повечето производители, коментира д-р Николов. А това би спомогнало за повишаване на имиджа на българското сирене като цяло и би било предпоставка за успешно развитие на износа.

Последното изследване на краве сирене от "Активни потребители" показва, че обединяващият елемент при имитиращите продукти е ниската цена.

Това че едно сирене е скъпо не е гаранция за качество, но ако е много евтино, е сигурен индикатор за наличие на риск, обобщава д-р Богомил Николов.

“АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ”: Редовно да се правят тестове на млечните продукти в магазините

От “Активни потребители” призовават за обществена нетърпимост към нерегламентираната продажба на млечни продукти и още:

Българската агенция за безопасност на храните да провежда редовни тестове на продукти от търговската мрежа с участието на заинтересовани страни (производители-конкуренти и потребители);.

Министерството на икономиката, което провежда политиката за защита на потребителите в България, да изготви и финансира програма за независими тестове на продукти от независими потребителски организации.

Ощетените производители могат да сезират Комисията за защита на конкуренцията за прилагане на нелоялна конкуренция.

Намаляването на ДДС за основни храни ще спомогне за предлагане на качествени продукти на по-ниски цени.