Екипът на EastFruit наскоро проведе анонимна анкета чрез канала си в Telegram, за да проучи нагласите на пазара относно най-потенциално печелившите култури за сезон 2024/25 г. Тази анкета обхвана различни региони, като в нея участваха предимно пазарни участници от Украйна, Молдова, Узбекистан, Грузия и Таджикистан. Към момента на изготвяне на настоящия доклад в анкетата са участвали над 400 души, като 275 от тях са дали своя глас за конкретни култури.

Изненадващо, въпреки значителните загуби, понесени от фермерите и търговците на пазара на лук през миналия сезон, лукът отново се превърна в първенец. Значително мнозинство от участниците на пазара прогнозират рентабилни добиви от лук.

41 % от анкетираните посочват лука като културата, която е готова да донесе най-висока доходност през предстоящия сезон.

Картофите, събрали 20 % от гласовете, заемат достойно второ място, което е сигнал за силно доверие на пазара, въпреки че изостават от лука.

Морковите, засегнати от свръхпредлагане в някои региони през 2023 г., паднаха до четвърто място в класацията за доходност. В същото време зелето се изкачи до трето място, плътно следвайки картофите, като 16% от участниците са оптимистично настроени за потенциала му за печалба през новия сезон.

Трапезното цвекло е с най-неблагоприятни перспективи, като за него са гласували едва 10% от участниците.

Важно е да се отбележи, че макар подобни проучвания да отразяват общите тенденции, те не трябва да бъдат единствената основа за планиране на селското стопанство. Очакванията за рентабилност често са в основата на решенията за отглеждане, но действителното пазарно представяне може да се разминава с тези прогнози. По този начин това проучване трябва да се разглежда като ценен инструмент за вземане на стратегически решения, допълнен от задълбочен анализ на различни други фактори.