Един от най-големите производители е Перу

Ива Тончева

През последните години Перу се наложи на световния пазар на джинджифил и сега страната четвъртият по големина износител на джинджифил. Това става в момент, когато търсенето на джинджифил се е увеличило значително през 2020 г. с избухването на Ковид-пандемията и по-голямото търсене на здравословни храни.

Перуанската Кион Експорт (Kion Export) е един от играчите на международния пазар на джинджифил, който участва в бума на този продукт. „Започнахме да изнасяме манго за чилийския пазар през 2007 г. Малко по-късно добавихме джинджифил към предлагането на перуански и чилийски супермаркети. След това изнесохме първите пратки за САЩ през 2010 година“, обяснява търговският мениджър Марко Ортега. „Сега изнасяме нашите продукти за САЩ, Европа, Русия, Япония, Колумбия и Чили. И продължаваме да растем”, подчертава той. В момента е сезонът на джинджифила и куркумата и компанията доставя около 6-7 контейнера седмично.

Компанията работи с производители от различни райони в Перу, но има и собствено производство. „Всяка година засаждаме между 60 и 80 хектара, за да изпълним годишни договори с доставчици на супермаркети в различни страни по света“, обяснява Ортега. „Имаме собствени полета, собствена опаковъчна станция и така сме се превърнали и в преки доставчици“. Кион Експорт е сертифицирана от GlobalGAP, притежава и биосертификат за износ в САЩ, Европа и Япония. Има и редица други сертификати, които отговарят на изискванията на клиентите й по цял свят.

Целогодишни доставки до САЩ и Европа

Основният пазар на Кион Експорт винаги е бил САЩ, но през последните седем години компанията постепенно се утвърди и на европейския пазар. В момента 70% от износа й отива за САЩ, а останалите 30% са предназначени за Европа. Намерението й обаче е да установи контакти с още повече европейски вносители и дистрибутори.

Джинджифилът за американския пазар се изнася целогодишно по море, а две седмици през месец май и със самолети. За Европа джинджифилът се изпраща с кораби от юли до март. Износът през април, май и юни за Европа също е по въздух, тъй като реколтата през този период не постига оптималното качество, за да издържи 21-дневното преминаване по вода.

Увеличение на площите с 15%

И макар глобалното търсене на джинджифил се е увеличило и количеството китайски джинджифил на международните пазари е намаляло поради увеличените продажби на собствения си вътрешен пазар, Kion Export успява да задоволи повече от търсенето на своите клиенти. Това се обяснява с факта, че има увеличение на производството в Перу. Компанията обаче не седи на едно място и планира нови инвестиции за по-нататъшно разширяване на производствените площи и опаковъчните станции.

„Увеличихме площите си с 15% за 2021 г. Инвестираме и в инфраструктура за опаковане и преработка с нова технология. Също така се фокусираме върху изследователски дейности, тъй като в Перу не са правени много проучвания за третирането на джинджифила след прибиране на реколтата.

Искаме нашият продукт да пристигне на местоназначението си във възможно най-доброто състояние“, обяснява Ортега. Компанията залага и на автоматизацията на процесите, за да намалим броя на работните часове в опаковъчните станции.

Социалната отговорност играе важна роля за Kion Export и затова компанията работи съвместно с различни общности в районите за отглеждане на джинджифил: на океанския бряг, в планините и в джунглата. „Гордеем се с доброто си сътрудничество със 100 семейства в различните райони за отглеждане на джинджифил в Перу. Винаги се уверяваме, че производителите могат да се възползват от всички предимства, предвидени в закона“, казва Марко Ортега.

Добра алтернатива на кафето и коката?

Рязкото увеличение на световното търсене прави джинджифила е интересна алтернатива за перуанските производители. „Много производители на кафе са забелязали спад на доходите си поради болести по кафеените растения и са преминали към отглеждане на джинджифил“, обяснява Ортега. "Много фермери, ангажирани с незаконното производство на кока, също са преминали към джинджифил, който отглеждат на „светло“, подчертава той.

Отглеждането на джинджифил е концентрирано главно в провинцията Хунин, където оптималните условия позволяват почти целогодишно му производство.

Въпреки това компанията трябва да се справим с ежегодно повтарящ се проблем: в дъждовния сезон винаги има свлачища по хълмовете, които блокират пътищата за достъп. Това е основна пречка, тъй като районът за отглеждане на джинджифил е на 12 часа път с кола от пристанището на Калао. Обилните дъждове също пречат за по-добра реколта. Нашето производство от 6 до 7 контейнера на седмица. Така седмичното производство на 6 -7 контейнера спада до 4.

Kion Export изнася и други пресни продукти като куркума, която е все по-популярна в Европа със своите противоракови свойства. „Изнасяме основно големи количества биологична куркума по въздух за Испания от март до юни“, обяснява Марко Ортега. "Сега също искаме да започнем да продаваме сушена куркума и джинджифил. Фокусираме се върху продукти с добавена стойност".