Изобретение прави възможно отглеждането на посеви през зимата

07 октомври 2020
Растениевъдство
1 2

Благодарение на откритието на Университета в Амстердам културите могат да растат добре и при по-ниски температури

Изследователите твърдят, че откритието им има потенциала значително да увеличи производството на хранителни култури и биомаса. Те са създали нов вид молекула, която може да повиши температурата на растенията. При тестове в лаборатория и в оранжерии, ефектът на молекулярното нагряване позволи на изследователите да повишат температурата на листата с повече от един градус по Целзий.

Увеличение на биомасата

Учените също така видяха, че приложението на миниатюрните нагреватели има възможност да спомогне за увеличаване на биомасата. „Това може да удължи вегетационния сезон, да увеличи наличността на земеделска земя и да ускори програмите за нови сортове култури“, пишат изследователите. Те са получили патент за изобретението.
Молекулярните нагреватели са разработени от Вибрен Ян Бума от групата за молекулярна фотоника (Институт за молекулярни науки на Van ’t Hoff) и Теун Мунник от групата за растителна клетъчна биология (Swammerdam Institute for Life Sciences). Те си сътрудничат с изследователи от университетите в Уорик и Бристол.

Малки полеви тестове

Молекулярните нагреватели са допълнително проучени в европейския проект „Boostcrop“, който се финансира с почти 5 милиона евро от програмата на ЕС „Future and Emerging Technologies“. В това изследване се провеждат малки полеви тестове и се очертава безопасността на изобретението. В дългосрочен план учените предвиждат, че молекулярните нагреватели ще се прилагат върху култури с помощта на пулверизатор.

Допълнителни приложения

Молекулярните нагреватели могат да увеличат добива на реколта в световен мащаб. Ако културите успяват да растат при по-ниски температури на околната среда, те могат да се отглеждат на по-голяма надморска височина и по-близо до Северния и Южния полюс. Вегетационният период също може да бъде удължен и растенията ще се развиват по-бързо. Изследователите търсят партньори за разработване на допълнителни приложения.
Учените сравняват ефекта на нагревателите с този на молекулите в слънцезащитните кремове. Те абсорбират ултравиолетовата светлина и превръщат тази енергия в молекулярни вибрации. По този начин вредната светлина се превръща в топлина. Развитите молекули също се срещат естествено. Растенията произвеждат молекули и сами (като синапоил малат), за да се предпазят от UV лъчението на слънцето.

Още от Растениевъдство

Земеделските производители целят високи добиви, но и устойчивост на климатичен стрес. Семената на сръбския институт „Земун Поле“, включени в продуктовата листа на фирма Ай Ди Трейдинг

Уебинарът на китайския производител на безпилотни летателни апарати XAG представи Червената планета като стратегическа визия за решаване на проблемите с устойчивостта Учени и земеделски експерти се

И тази година земеделските производители започнаха есенната кампания с известни притеснения заради сериозната суша в края на лятото и началото на есента в почти цялата страна

От 26 октомври до 10 ноември 2020 г. се отваря втори прием по схемата de minimis за земеделски стопани отглеждащи плодове и зеленчуци, винени лозя и маслодайна роза

От нея се произвежда вкусен и диетичен хляб, намира и разнообразни приложения в редица индустрии Ръжта е зърнено-житна култура, от която се произвеждат вкусен и диетичен хляб

Последни новини

Директни плащания не са фактор за конкурентоспособно зеленчукопроизводството, показва развитието на земеделието на Балканите На всеки 7 години, при всяка промяна на ОСП

Дресьорът Димитър Дочев с полезни съвети за стопаните на всякакви породи Ловният сезон е в своя пик, но ловът става удоволствие с добре обучено куче. Това казва Димитър Дочев от гр. Сеново, обл

Управителният съвет на Държавен фонд „Земеделие“ утвърди финансов ресурс в размер на 13,4 млн. лева по de minimis за компенсиране на щетите от сушата през 2020 г

New Holland обяви, че е подписала споразумение за партньорство с Maschio Gaspardo. Италианският производител на машини ще произведе две гами дискови брани и плугове

Почти във всяка рецепта с гъби се използват печурки. Разбираемо е. Продуктът се предлага целогодишно в магазините и няма риск от отравяне. Но кладницата е превзела сърцата на любителите на изисканата

Коментари
1 от Ман40 на 07 октомври 2020
И тези получават заплати за този, дето духа... ;-)

Обиден коментар

2 от Хари на 22 октомври 2020
Засейте Антарктика! Че пада голямо лапане.

Обиден коментар