Благодарение на откритието на Университета в Амстердам културите могат да растат добре и при по-ниски температури

Изследователите твърдят, че откритието им има потенциала значително да увеличи производството на хранителни култури и биомаса. Те са създали нов вид молекула, която може да повиши температурата на растенията. При тестове в лаборатория и в оранжерии, ефектът на молекулярното нагряване позволи на изследователите да повишат температурата на листата с повече от един градус по Целзий.

Увеличение на биомасата

Учените също така видяха, че приложението на миниатюрните нагреватели има възможност да спомогне за увеличаване на биомасата. „Това може да удължи вегетационния сезон, да увеличи наличността на земеделска земя и да ускори програмите за нови сортове култури“, пишат изследователите. Те са получили патент за изобретението.
Молекулярните нагреватели са разработени от Вибрен Ян Бума от групата за молекулярна фотоника (Институт за молекулярни науки на Van ’t Hoff) и Теун Мунник от групата за растителна клетъчна биология (Swammerdam Institute for Life Sciences). Те си сътрудничат с изследователи от университетите в Уорик и Бристол.

Малки полеви тестове

Молекулярните нагреватели са допълнително проучени в европейския проект „Boostcrop“, който се финансира с почти 5 милиона евро от програмата на ЕС „Future and Emerging Technologies“. В това изследване се провеждат малки полеви тестове и се очертава безопасността на изобретението. В дългосрочен план учените предвиждат, че молекулярните нагреватели ще се прилагат върху култури с помощта на пулверизатор.

Допълнителни приложения

Молекулярните нагреватели могат да увеличат добива на реколта в световен мащаб. Ако културите успяват да растат при по-ниски температури на околната среда, те могат да се отглеждат на по-голяма надморска височина и по-близо до Северния и Южния полюс. Вегетационният период също може да бъде удължен и растенията ще се развиват по-бързо. Изследователите търсят партньори за разработване на допълнителни приложения.
Учените сравняват ефекта на нагревателите с този на молекулите в слънцезащитните кремове. Те абсорбират ултравиолетовата светлина и превръщат тази енергия в молекулярни вибрации. По този начин вредната светлина се превръща в топлина. Развитите молекули също се срещат естествено. Растенията произвеждат молекули и сами (като синапоил малат), за да се предпазят от UV лъчението на слънцето.