Положителните световни тенденции стимулират търсенето на нови продукти и разширяват географията на страните вносители. Това е написано от националния консултант на ФАО Анна Бурка за вестник "АгроМаркет", съобщи ФАО.

Производството на мед в света непрекъснато нараства. До 2022 г., според прогнозите на Global Industry Analysts, Inc. (GIA), годишните обеми ще достигнат 2.4 милиона тона (сега - до 1.7 милиона тона).

Ето и факторите, които ще допринесат :

- засилване на интереса на производителите към природните продукти и здравословното хранене (продукти, полезни за здравето, биологичните продукти, намаляване на потреблението на захар);

- ръст на потреблението в Азиатско-Тихоокеанския регион (делът му е 41%, а в бъдеще се очаква годишно увеличение от 5%);

- разширяване на обхвата на меда в храните (нови храни и напитки), козметичната и фармацевтичната промишленост.

Най-големият производител на мед в момента е Китай (около една трета от световния пазар), следван от Турция, Иран, Аржентина, Съединените щати, Украйна и други.

Не само производството, но и продажбата на сладкия продукт се развива активно, което показва стабилен годишен ръст (+ 30% в рамките на 5 години, а в парично изражение - до $ 2,24 млрд.).

Най-големият вносител на мед в света (с дял от 50%) са страните от ЕС - Германия (13%), Великобритания (6%), Франция (6%), Белгия (4%), Испания (4%) и Полша (4%). Втората позиция в световния рейтинг на вносителите са Съединените щати (21%), третата - Япония (7%).

"В продължение на 5 години Украйна активно увеличава износа на мед - повече от 4 пъти, до рекордните 57 хиляди тона миналия сезон. В резултат на това Украйна е на трето място в класацията на световните износители ", отбелязва експертът.

Според Анна Бурка резултатите от 2017 г. надминават рекордната 2016. Пример: само за 10 месеца Украйна е доставила на чужди пазари 53,7 хил. тона мед (на стойност 103,2 милиона долара), докато за цялата 2016 тя е 57,000 тона (на стойност 97,3 милиона долара).

Така че окончателните данни за 2017 г. за износ на мед от Украйна се очаква да достигнат нов абсолютен рекорд от 70-80 хил. тона", смята експертът.

Украинският сладък продукт е предимно за пазарите на страните от ЕС (70% от обема). Основните купувачи са Германия и Полша. Друга посока на износа е САЩ и Канада (над 25% от обема), а досега малък дял от общия износ намира купувача си на пазарите в Близкия изток и Азия. За 10-те месеца на 2017 данните показват, че пратките са нараснали във всички основни направления: в САЩ - почти два пъти, до Франция и Белгия - три пъти, в Полша - с 9%. Единственото изключение е Германия, която е намалила вноса с 11%.

Предвид глобалните тенденции в нарастването на търсенето на мед, Украйна има значителни предпоставки за увеличаване на производството и износа на сладък продукт. Очаква се положителните световни тенденции да насърчат украинските производители да засилят присъствието си на съществуващите пазари и да търсят нови ниши, смята експертът на agroportal.ua.