Мароканските производители на домати, изправени пред постоянно променящия се пазар и фитосанитарните условия, които влияят върху избора на сортове, актуализират каталога си това лято. Примерът идва от компанията Ô Fresh, както обяснява нейният мениджър по износа Оумайма Ибнутабет.
„Подготвяме се за предстоящия сезон, който започва в средата на октомври, с промяна в сортовете. Тези промени са продиктувани от производствените условия, по-специално от податливостта на някои сортове към ToBRFV, както и от нуждите на пазара, които наказаха някои сортове през миналия сезон," обяснява износителят.
„Забелязахме, че мароканските сливови домати вече не са рентабилни на европейския пазар поради ожесточената конкуренция в европейското вътрешно производство, особено след като тази категория също е чувствителна към вируси. Затова решихме да преустановим тази категория. Сега се фокусираме върху други сегментирани сортове, като кръгли чери домати и големи домати. Приехме и нови устойчиви сортове, като дадохме приоритет на ароматните линии и наблегнахме на срока на годност и нивото на остатъци от пестициди. Всички тези параметри са важни за нашите клиенти, които са супермаркети във Великобритания и Германия, където стандартите са най-строги", продължава Ибнутабет.
Според FreshPlaza спадът в рентабилността на категорията сливови домати е засегнал и други производители в региона Сус Маса, включително и в неговата крепост Агадир. Много от тях са решили да преустановят отглеждането им, според износителя. Тя добавя, че производителите все още имат затруднения при избора на сортове, устойчиви на ToBRFV, поради липсата на окончателни резултати. Изкореняването на растенията остава основното средство за контрол на вируса, а Ибнутабет съобщава за сходна степен на изкореняване като през миналия сезон, а именно 20-30%.
Неблагоприятните метеорологични условия през това лято също се отразиха на производството. Ибнутабет казва: „Поредицата от горещи вълни затрудни нашата дейност и доведе до свръхпроизводство. За щастие, този период съвпадна с промоциите за връщане на училище в европейските супермаркети, което стимулира потреблението."
„Очакваме с нетърпение да компенсираме по-ниските приходи от сливовите домати в предстоящата кампания. Нашите планове за обема остават стабилни, но продължаваме да наблюдаваме пазара и сме в състояние да се адаптираме към евентуално допълнително търсене в рамките на тримесечен срок", заключава износителят.
Коментари