Механици-фермери използват двигатели и трансмисии от стари автомобили, адаптират ги и тракторът е готов, с подобрено сцепление и мощност

Списание Farm Show, което често представя иновативни селскостопански машини, произведени в домашни условия, изтъква в един от последните си броеве, че креативността на фермери и механици, привърженици на отдавна съществуващата практика „Направи си сам", са създали многобройни проекти за домашни трактори по света. Те демонстрират изобретателността и находчивостта на земеделци при създаването на функционални и рентабилни, персонализирани трактори, съобразени с техните специфични нужди. Често домашният конструктор в правенето на трактор включва стари части от превозни средства, комбинира ги с изработени по поръчка компоненти, за да получи исканата машина. Самоделни и модифицирани, те играят съществена роля за повишаване на производителността и

устойчивостта в дребното земеделие

демонстрирайки изобретателността и устойчивостта на селскостопанските общности в различни страни.

В Литва голям производител на биологична продукция работи със самоделен хибриден трактор М1 с мощност 400 к.с. Доста впечатляващо. Farm Show отбелязва, че машината се задвижва от двигател, конструиран на база биометан-електрическа задвижваща система. Разработена е от фермерското стопанство Auga Group, което управлява около 39 000 хектара зърнени и кореноплодни култури и зеленчуци. Има и елитно стадо от 3400 млечни животни. Енергията за хибрида М1 се генерира от двигател с вътрешно горене, задвижван от биометан като алтернативно гориво, свързан с генератор. Чрез него тя се предава директно на четири електрически колела. Самоходът работи с едно зареждане 12 часа, със скорост до 12 км/ч. Излишната енергия се съхранява в батерии и се употребява за дейности, които не изискват твърде много енергия. Употребява се и за усилване на електрическата мощност при по-трудни условия.

Специалистите смятат, че хибридът предолява ограниченията, съществуващи за тракторите, задвижвани с биометан, тъй като те могат да работят само до четири часа и трябва да пълнят отново бутилките за газ. „Нашите инженери са решили проблема със зареждането с гориво и

осигуряване на непрекъсната работа

на трактора", коментира Кестутис Юшчиус, главен изпълнителен директор на фермата-предприятие Auga Group. Монтирани в задната част на трактора, шестте бутилки за биометан могат бързо да бъдат заменени, когато са празни. Инж. Юшчиус смята, че M1 може да играе важна роля в подпомагането на фермерските стопанства да станат CO2 неутрални и да компенсират повече емисии на единица енергия, отколкото се отделя в цикъла на производство и декарбонизация.

Привърженик на практиката „Направи си сам" е и американският механик Дон Кембъл от Мичиган, конструктор-любител и занаятчия, сглобил множество трактори-самоделки по поръчка, включително и един шарнирен (съчленен) модел. Неговите изобретения са известни с уникален дизайн и често се отличават с персонализирана детайлна метална изработка. Кембъл използва различни техники за обработка на метал, за да изработи части по поръчка за своите трактори и конвенционални, и шарнирни. Инженер-самоук, той коментира качествата на шарнирните трактори така: те имат гъвкаво съединение в средата, което им позволява по-добра маневреност. Произвел съм стотици, единствени по рода си селскостопански трактори. В тяхната иновативност съм включил: подсилване на рамата, използване на двойни джанти, адаптиране на предното окачване за подобрена маневреност, отбелязва Дон Кембъл във Farm Show.

В Канада фермерът G. R. Rasmussen и неговият син Brian превърнаха камион Mack в селскостопански трактор със 135 к.с. За задвижване се използва двигател Mack с голям работен обем и 15-степенна трансмисия, подходящи за едни или други земеделски задачи. Рамата е взета от камиона, подсилена е с допълнителни греди за повишена здравина и издръжливост. Тракторната версия включва персонализирани двойни джанти и други адаптации за селскостопанска употреба​.

В това, условно наречено „домашно тракторостроене", има цяло направление Ретро градински трактори. В такива ретропроекти

се набляга на рентабилността

и използването на лесно достъпни материали​​. Те обикновено включват части от стари автомобили и други машини за създаване на домашни трактори, подходящи за градинарство и лека селскостопанска работа. Те често се комбинират с изработени по поръчка компоненти, за да отговорят на новото предназначение на трактора. Такъв проект е 4WD тракторът, събран от различни скрап части, писаха в Farm Show​. Той е рентабилен и поддържа ниски разходи. Персонализираните 4х4 колела плюс адаптирани части от конвенционални превозни средства (автомобилни двигатели и трансмисии), съчетават продуктивност и гъвкавост. Постига се и подобрено сцепление и мощност. При някои се използва изработена по поръчка рама. Това дава възможност самоделните машини да се употребяват и

за теглене на по-тежки инвентари

и за полска работа. Това ги прави универсални, подходящи за различни видове земеделие и градинарство. ​​Конкретно, поясняват фермери, с този тип ​машини се пестят ресурси. Създават се, за да бъдат по-евтино и функционално решение на едни или други земеделски задачи.

Разбира се, подобни са и аргументите на аграрната общност в такива земеделски гиганти, като Индия и Китай. Експертите отчитат, че там има значителна активност сред фермерите и техните организации за направа или модифициране на селскостопански машини, за да отговарят на техните специфични нужди. Тези усилия са водени от необходимостта от увеличаване на производителността и ефективно управление на разходите.

В Индия, например, в селскостопанския сектор се наблюдава нарастваща тенденция в използването на домашно изработени и модифицирани машини, особено в региони, където преобладава дребното земеделие. Поради високата цена на марковите машини по-малки фермери, типични за индийските условия, избират или да си

направят собствено оборудване,

или да модифицират съществуващи машини, за да отговарят на нуждите им. Правят инвестиции в самоделни трактори и приспособления и така предлагат рентабилни и практични решения за оран, сеитба, жътва и др.

Не са редки случаите, при които получават и научна подкрепа. Организации в Индия, като Централния институт по земеделско инженерство (CIAE) и различни селскостопански университети помагат с опит и знания на стопаните да разработят свое оборудване. Тези институции провеждат семинари и програми за обучение, за да обучат фермерите на основите на машинното инженерство, което им позволява да създават и поддържат машините. Например фермери в Пенджаб са разработили набор от персонализирани машини, включително модифицирани сеялки, ротационни съоръжения и дори комбайни. Тези иновации обикновено се споделят в рамките на общността, разпространявайки практични решения за често срещани предизвикателства в земеделието, отбелязва индийското издание Agrotech Daily​. Вече работи най-големият трактор в Индия с мощност 370 к.с. конструиран от надарения с технически умения фермер Деси Джугаад. Интересен модел е и тракторът hmt 5911 с тяга от 150 коня, модифициран от земеделеца-механик Сатяван.

В Китай дребни фермери също се обръщат към домашно изработени и модифицирани селскостопански машини. Бързото навлизане на механизация в страната, подкрепяно от правителствени политики, доведе до значителен напредък на практиката „Направи си сам". Това включва предоставяне на субсидии и подкрепа за земеделските производители за разработване или закупуване на дребномащабни машини, подходящи за ограничени земеделски площи. Това означава и преоборудване на малки трактори с допълнителни функции или създаване на изцяло нови машини от наличните материали. Тези модификации са насочени към подобряване на ефективността и намаляване на разходите за труд.

Пример в това отношение е и китайският Хунански селскостопански университет, специалисти от който предоставят насоки и подкрепа на фермерите за иновации и подобряване на техните машини. Това е довело до креативни решения, съобразени със специфичните предизвикателства на дребното земеделие в различни региони на огромната страна.

По вече отдавна установена практика трактори, произведени не от професионални агромашиностроители и световни брандове

намират място на изложбени щандове

и демополета на международни агропанаири. Организаторите им показват оригинални селскостопански машини, а в специализирани сектори и пространства отделят място за представяне на нестандартни машини, домашно и иновативно оборудване, изработено по поръчка. На изложения като Agritechnica, EIMA International, Ламма в Англия, Лайпцигския панаир, панаира в Бърно, Чехия и др. се намират освен познатите пазарни марки и уникални машини, произведени от любители-механизатори, демонстриращи изобретателността на местните фермери и занаятчии. Други изложения, като The British Agricultural Show и FIMA в Испания също включват демонстрации на самоделни новаторски земеделски машини и оборудване, разработени от малки фирми или индивидуални механизатори, работещи в машинните паркове на земеделци.

Организаторите на такива изложения, както и селскостопански сдружения (кооперации) и съюзи обикновено предоставят платформа за представяне на такива иновативни и самоделни земеделски машини. Те включват различни секции, предоставени на млади фермери и стартиращи предприятия в агросектора, които често излагат уникални и самоделни машини с нови технологии и решения, направени по поръчка, с което те стават уникални. Така изложенията в световния агросектор, отбелязват наблюдатели, предлагат отлична възможност за иноватори да представят свои самоделни машини и да получат обратна връзка и потенциални партньорства. 

ДОПЪЛНЕНИЕ

В България няма система, която да отчита производството на домашни трактори извън внасяните чрез мрежата на познатите вносители. Но все пак знаем, че и у нас има иновативни техници, които конструират и произвеждат за себе си или по поръчка, самоделни агромашини. В исторически план е известен случаят с наш земеделски производител - майстор от ловешките села. Още преди демокрацията той е „сътворил" трактор на базата на мотор Балкан. Не е бил особено мощен, но е бил достатъчен да покрива основна част от нуждите му на полето и в двора. Ловчанлията имал проблем - не е бил регистриран по тогавашните правила. А не е успял да го реши, защото е попаднал в омагьосан кръг. Регистрация можела да стане само в София. И когато стопанинът поемал към столицата, трафик-милиционери го спирали на пътя, глобявали го, защото нямал регистрация и го връщали. Така нашият самороден талант останал нерегистриран, но продължил да си работи с трактора още доста години. Основният извод за днешния ден е: самоходните агромоторни средства (самоделни или не) трябва задължително да са получили нужното разрешение за експлоатация.

На различни онлайн форуми български фермери споделят свои проекти за самоделни машини, включително и трактори. Дискутират се правила и начини за експлоатацията им. Обменят се често идеи и практически съвети за конструиране и подобряване на оборудване и инвентари, съобразени с конкретните нужди на фермерите. Има и случаи, при които наши механици модифицират закупената техника и я адаптират към специфичните условия в своите стопанства. Тези модификации често включват добавяне на допълнителни приспособления или промени в конструкцията, което изисква устройствата да бъдат узаконявани по надлежния ред​.

Оператор на М1 работи с тежки инвентари
Оператор на М1 работи с тежки инвентари
Градински трактор на Дон Кембъл
Градински трактор на Дон Кембъл
Малки трактори с различно предназначение на шоу-плаца на Дон Кембъл
Малки трактори с различно предназначение на шоу-плаца на Дон Кембъл
4WD тракторът има подчертано висока проходимост
4WD тракторът има подчертано висока проходимост
4WD преодолява с лекота сложни терени
4WD преодолява с лекота сложни терени
Индийски самоделен трактор с мощност 370 к.с
Индийски самоделен трактор с мощност 370 к.с
По-малък домашен трактор - 150 к.с., произведен в Индия
По-малък домашен трактор - 150 к.с., произведен в Индия
Самоделен трактор за оризови полета
Самоделен трактор за оризови полета