Подобрена линия бързи агромашини с дебют на „Агритехника" в Хановер 2025
Инес ЗЛАТАНОВА
Светлините на индустрията за селскостопанска техника ще се насочат към Хановер от 9 до 15 ноември 2025 г., когато се провежда най-голямото международно изложение Agritechnica. Под мотото Touch Smart Efficiency, то ще покаже не просто мощни трактори, а интегрирани решения, където цифровизацията, автономната работа и устойчивостта са в центъра на иновациите.
За тракторния сегмент това означава, че акцентът ще бъде поставен върху:
- Алтернативни задвижвания и енергийна ефективност — електрически и хибридни решения, двигатели съвместими с биогорива и по-чисти горива, ниски разходи при работа.
- Автономни и полуавтономни системи - както нови трактори, така и retrofit-комплекти за съществуващи машини, които позволяват автоматизирано управление, прецизно позициониране, навигация и дори автономно взаимодействие с прикачен инвентар.
- Удобство за оператора и интерфейс технологии - нови кабини, специален вид управление (front/rear linkage), джойстици, по-добра видимост, нови дисплеи, осветление, тишина и комфорт.
- Повече мощ и по-добра адаптивност към различни задачи - трактори с по-голяма номинална мощност, вариабилни трансмисии (CVT и др.),
нови модели, които се приспособяват към нуждите на фермерите,
по големина, производителност, или специфични работни условия.
Ето и някои от тракторите, които ще бъдат показани:
* STEYR ще представи модела 6340 Terrus CVT с около 340 к.с., подобрена технология, джойстик, управление на предната и задната навесна система.
* Новият STEYR 6280 Absolut CVT (до ~302 к.с.), с нов подлакътник, дисплей и усъвършенствано окачване.
* Серията Plus от STEYR (модели 4100-4120) с опция за трансмисия 12F/12R, електронен шътъл и други, насочени към работа с товарачи.
* Fendt ще покаже новите поколения на Vario трактори: 1000 Gen4, 800 Gen5, 700 Gen7.1, както и по-компактни модели от серия 300 и 500, с подобрена ефективност, нови функции като VarioDrive, интелигентно управление, нови концепции за осветление.
Изложението ще бъде сцена не само за демонстриране на мощността, но и за това как новите технологии променят облика на тракторите — от класически машини със сила и издръжливост, до умни системи, които помагат на земеделците да работят по-ефективно, устойчиво и с по-малко ресурси.
Външният вид определя стиловата тема за гамата на Case IH. Наскоро представеният Quadtrac 715, новият флагман на гамата трактори Case IH, който въвежда смел нов външен вид в най-високата категория на марката по отношение на мощността,
спечели една от най-уважаваните световни награди в областта на дизайна,
iF Design Award, в признание за впечатляващия стил и практичните предимства, които той носи на най-високия сегмент на пазара на трактори.
Връчвана за първи път през 1954 г., наградата iF Design Awards е призната за едно от най-уважаваните състезания в областта на дизайна, което отчита значението на продуктовия дизайн в множество различни категории потребителски и търговски продукти. За наградите за 2024 г. бяха подадени около 10 800 кандидатури от 72 държави, а Case IH Quadtrac 715 спечели в категорията „Индустриални машини" след строг двуетапен процес на подбор, наблюдаван от световно признати експерти по дизайн от целия сектор. Продуктите, които съчетават иновативен стил и естетика с подобрена функционалност, получават печата iF, който признава ползите за клиентите и ролята на индустрията за дизайн.
Стилът на новия Quadtrac 715 го отличава от утвърдените модели в гамата Quadtrac, подчертавайки не само по-голямата теглителна сила на трактора, но и способността му да постига още по-високи стандарти за защита на почвата благодарение на по-голямата си площ на контакт. Дизайнът има и практични предимства: капакът включва нови решетки за всмукване на въздух за охлаждане на по-големия двигател FPT Cursor 16L TST с по-висока мощност от 15,9 литра и разполага с нов дизайн на осветлението, с нови LED фарове, както и нови работни светлини, които произвеждат обща мощност от над 76 000 лумена, осигурявайки с 11% по-голяма осветеност. Дизайнът е част от капака, който може да се повдига с 31% по-високо за по-лесен достъп за сервизно обслужване и се отваря и затваря чрез електрически актуатор.
Своевременно, JCB ще представи два нови трактора Fastrac на изложението Agritechnica през ноември, като ще издигне концепцията на ново ниво по отношение на производителност, ефективност и привлекателност за оператора. Ще бъде представена изцяло новата серия 6000, която ще бъде третата серия Fastrac с висока производителност в гамата трактори на JCB.
Fastrac 6260 с 212 kW (284 hp) и 6300 с 250 kW (335 hp) имат нова структура на шасито, избираемо четириколесно управление, външно дисково спиране с антиблокираща система както на пътя, така и извън него, максимална скорост 66 км/ч, където е разрешено, и дългогодишно доказано всестранно окачване – всички уникални характеристики за тази мощностна класа.
В допълнение,
новите трактори ще се предлагат с напълно
интегрирана система за управление на налягането в гумите,
за да се оптимизира то за работа на пътя и на полето, и оси с мониторинг на износването на спирачните накладки и бърза смяна на спирачните дискове.
Новите цифрови технологии включват инсталация с два сателитни приемника за по-бързо и по-прецизно придобиване на линия, уникалната ултрапрецизна система за насочване Twin Steer, която управлява двете оси поотделно, и насочване при завой на края на нивата с множество модели. Новите Fastrac 6290 и 6300 ще се присъединят към гамата между съществуващата серия Fastrac 4000 с 60 км/ч и до 175 kW (235 к.с.) и серията Fastrac 8000 с 70 км/ч и до 260 kW (348 к.с.)
Златният медал за иновации на Agritechnica се присъжда на иновация, която демонстрира нова концепция, при която функционалността е променена решително и води до нов процес или отбелязва съществено подобрение на съществуващ. Ключови критерии:
- Практическо значение на ниво стопанство;
- Печалба от експлоатацията и ползи за ефективността;
- Подобрение на околната среда и енергопотреблението;
- Намаляване на работната натовареност и подобряване на здравето и безопасността.
За да се избегне напрежение в задвижващия механизъм на самоходните машини с четири колела при завиване, разликите в скоростта между предния и задния мост или между двете колела на един мост трябва да бъдат балансирани. Диференциалите са най-разпространени днес, докато хидростатичните или електрическите индивидуални задвижвания на колелата се използват само в изолирани случаи като алтернативи в самоходните селскостопански машини или все още са в етап на прототип.
При поява на приплъзване скоростта на колелата
трябва да бъде намалена или дори напълно синхронизирана
Диференциалните блокировки, в частност, ефективно принуждават машината да се движи направо. Следователно те не подпомагат водача на труден терен или в сложни ситуации при шофиране и често са трудни за управление.
С „Line Traction" Müller Landmaschinen представя изцяло нова концепция за задвижване за трактора за наклонни терени Aebi Terratrac. Тя е разработена съвместно с Müller Landmaschinen и е достигнала етап на серийно производство.
Line Traction не само позволява да се премахне надлъжният диференциал, който обикновено се среща при такива превозни средства за изравняване на скоростта между двата задвижващи моста, но и напречните диференциали, които осигуряват изравняване на скоростта между колелата на един мост.
По този начин задвижващите валове на всичките четири колела винаги се движат с една и съща скорост. Тук силата се предава от слънчевото колело към главината чрез планетарния носач. За разлика от конвенционалните крайни предавки обаче, зъбната корона в задвижването Line Traction не е постоянно свързана с корпуса на моста, а се поддържа хидростатично от външна кулачна плоча и радиални бутала. Когато Aebi Terratrac се движи по крива, пропорционалните клапани, интегрирани в хидростатичните вериги (по един на колело), могат да се отворят специално, което води до контролирано противовръщане на зъбните колела. Това от своя страна води до намаляване на скоростта на планетарния носач и следователно на скоростта на колелата. Външното колело винаги поема ролята на „главното" в този случай, което означава, че хидростатичната система напълно фиксира зъбната корона в положение. При другите колела („подчинени"), които изминават по-къси разстояния, пропорционалните клапани се отварят, докато се достигнат съответните номинални скорости в зависимост от ъгъла на завиване и скоростта. Практически предимства: всяко колело винаги се задвижва с правилната скорост, дори при завиване.
По този начин задвижващата система Line Traction не само подобрява сцеплението и намалява увреждането на тревата, но и по-специално повишава безопасността при маневриране по наклони, при които при класическите концепции за задвижване с диференциали би било необходимо да се изключат блокировките.
Горивата на бъдещето
Намаляването на емисиите на парникови газове е едно от основните предизвикателства пред сектора на извънпътните превозни средства. С цел постигане на нулеви нетни емисии в бъдеще, изложителите на Systems & Components работят върху алтернативни концепции за задвижване и следват отворен технологичен подход, който подготвя утвърдените системи за бъдещето. Поглеждайки към иновациите, които ще бъдат представени от 9 до 15 ноември в изложбения център в Хановер, Германия, едно нещо е ясно: дизеловият двигател ще продължи да има своето място, но вече няма да бъде универсалното решение за всякакви приложения.
Колкото и разнообразни да са задачите на селскостопанските и строителните машини, повечето от тези превозни средства имат едно общо нещо: дизеловият двигател. Той все още заема над 80 процента от пазара на извънпътните превозни средства. Здравината, ниските експлоатационни разходи и лесното и бързо зареждане с гориво са в основата на неговата продължаваща привлекателност. Експертите оценяват, че до 2035 г. повече от три четвърти от превозните средства с мощност над 56 киловата ще продължат да бъдат оборудвани с дизелов двигател.
За Петра Кайзер от DLG (Немското земеделско дружество) няма съмнение, че двигателите с вътрешно горене ще останат незаменими за тежкотоварните превозни средства още дълго време. Въпреки това, бранд мениджърът на Systems & Components признава: „Дискусиите относно алтернативите за задвижване с ниски емисии не оставят производителите на мобилни работни машини безразлични. Дори двигателите за тежкотоварни превозни средства все повече привличат вниманието на инженерите, които се стремят да отговорят на изискваните стандарти за емисии във всички класове на производителност, като същевременно намалят разхода на гориво."







Коментари