Финансирането на проекта идва и от компании с интерес от този бизнес
Семейната ферма „Козле“ е добре позната на родния пазар с качествените млечни продукти – сирена, кашкавали, кисело и пастьоризирано мляко. През годините за това развитие допринасят усилията на цялото семейство Мутафчиеви, като маркетингът е основно в ръцете на Георги – синът на собственика. Той не само се грижи за животните, а и влага много внимание в начина на предлагане на продукцията и общуването с клиентите. Тъй като търговската част вече е разработена, младият фермер сега планира производството на десертни блокчета и бонбони от лиофилизирани биоплодове. Успял е да намери не само бизнес партньори, а и финансиране по мярка 4.1 от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г.
Ферма и мандра „Козле“ работят от над 10 години и са един от малкото брандове за биологични продукти от козе мляко в България. За това време Георги Мутафчиев е успял да усвои тънкостите в работа с чувствителни суровини, производството на храни със специален режим на съхранение, спазването на хигиенни и производствени практики, отчитането на производствени дейности, управлението на човешки ресурси и развитието на иновации.
Здравословни десерти с биоплодове
„Имаме технологичен проект, в момента планираме вкусовите комбинации и рецептите на крайните ни продукти. Оборудването ни позволява производство на различни видове храни. Насочили сме се към широк спектър от плодове и зеленчуци, които ще ни дадат възможност да експериментираме. Нашата концепция предвижда преработка по естествен път, без да понижаваме хранителните стойности на плодовете. Искаме да предложим една нова форма на десерт, която съчетава вкуса и качествата на пресния плод, но да е удобна за консумация през цялата година. Иновативното при нас е това, че имаме възможност към плодовете и зеленчуците да добавяме и така наречените функционални или суперхрани, които при правилното производство могат да допринесат за възстановяване от определени физически травми, особено при активно спортуващи хора или такива, които имат силно физическо натоварване. Нашата цел е да създаваме продукти с висока полезност за здравето. Също така работим и в посока да използваме ферментации с живи култури в барчетата и бонбоните. По този начин създаваме един „жив“ продукт с пробиотици и пребиотици“, обяснява младият човек и допълва: „Работим, за да предложим продукти с добър вкус, висока хранителна стойност и здравословни ползи за хората, които ги консумират.“ След като бъде завършен, преработвателният цех ще има капацитет за преработка на около 2,5 т плодове и зеленчуци дневно, около 15 млн. плодови барчета и до 15 млн. бонбони на година.
Проучването е в началото
За началото на проекта Георги Мутафчиев разказва: „В края на 2022 г. започнахме да мислим за възможностите за разрастване на производството на млечни продукти и като цяло за производството на иновативни продукти. Стигнахме до извода, че има привлекателна ниша свързана с преработката на плодове и зеленчуци. Преценихме, че можем да дадем на пазара интересни продукти. Стигнахме до решението да инвестираме в тази посока след анализ, базиран на наши участия в международни изложения, публично достъпна информация и консултации с други производители на подобни продукти, както и със земеделски биопроизводители на череши, круши и други плодове и зеленчуци. По отношение на самата преработка се насочихме към по-консервативни методи, а именно сушенето на плодове и влагането им в различни видове крайни продукти. Направихме проучване и стигнахме до възможността за лиофилизация на плодове, което представлява сушене посредством дълбоко замразяване. Процесът на лиофилизация дава възможност да се произведат крайни продукти с много интересни вкусови и цветови характеристики. От ягодата, например, се извличат над 95% от нейното водно съдържание и се получава един дълготраен продукт с по-дълъг срок на годност в сравнение със свежата ягода, който е лесен за съхранение и последваща обработка и същевременно запазва всички вкусови характеристики, включително аромата на свежия плод“, казва младият предприемач.
„Изхождайки от идеята за лиофилизация и сушене стигнахме до извода, че производството на плодова продукция в България не може да бъде максимално конкурентно на чуждестранни производства, що се касае до производството на едро на лиофилизирани плодове и зеленчуци. Поради тази причина се насочихме към изграждане на 4 основни производствени линии като крайни продукти за директна консумация: сурови плодови барчета, сурови бонбони, плодови чипсове и брашна от лиофилизирани плодове“, споделя Георги Мутафчиев.
Зеленчуков чипс
Компанията все още е на етап инвестиране и изграждане на производствена база в град Разлог: „Имаме предварителни договорки с производители на плодове и зеленчуци в България, основно на ябълки, круши, сливи, череши, ягоди, малини, праскови, кайсии. При нас почти всеки плод може да бъде преработен и вложен в интересна рецепта с добър вкус на крайния продукт. Насочили сме се към зеленчуци, които вече се приемат добре от хората в суров вид, като например краставици, домати, зеле, спанак и други. Идеята ни е да произвеждаме зеленчукови чипсове, които са доста интересни за консумация. Планираме, до средата на 2024 г. да стартираме производството и до края на годината продуктите ни да са на пазара. Насочваме се предимно към крайните потребители – домакинствата и индивидуалните купувачи. Имаме насоченост и към бизнеса от гледна точка на изхранване на служителите при кетъринг събития. Залагаме изключително силно на това, да предложим разнообразие от продукти. Имаме продукти, насочени например към спортуващите хора или към децата, като тук говорим за това да отговорим на хранителните навици на определени групи потребители, или за създаването на здравословни навици на хранене.“
Проектът е възможен благодарение на подпомагането по подмярка 4.1 от Програмата за развитие на селските райони - в размер на половината от инвестицията без ДДС. Остатъкът от 50% фирмата покрива със собствени средства посредством финансиране от други компании, които са заинтересовани от това производство, както и чрез банково финансиране. Целият проект е на стойност 3,7 млн. лв. „Възможностите за финансиране са много и човек трябва да бъде гъвкав, за да намери финансиране за своите планове за производство, още повече енергията и информираността за това, как да го поддържа. Защото инвестицията е само началото на едно подобно начинание“, посочва Георги Мутафчиев.
Бизнес концепция
Младият предприемач сподели и своята концепция за бизнеса: „Развитието на бизнеса в България е много рисково в момента, имайки предвид икономическите, финансовите и здравната кризи през последните години. Хората са притеснени за това, да създават нови бизнеси. Нашата концепция винаги е била такава, че създаването на един интелигентен начин на работа, независимо от кризите и проблемите в обществото, може да доведе до отваряне на работни места и впоследствие до облагодетелстване на наличностите на пазара от гледна точка на предлагането на биологична продукция на добри цени, разнообразие от продукти, които да са достъпни за всеки потребител.
След изграждането на предприятието ще са необходими около 15 служители, като ще се разчита на местния пазар на труда. „Искаме също, хората, от които ще изкупуваме, да имат сигурност за своята продукция“, посочва младият предприемач. Според него пазарът за биологична продукция се развива по-бавно в България в сравнение с други държави. Георги е израснал в семейната козеферма, помагал е в производството и маркетинга на различни млечни продукти: „Опитът в сферата на животновъдството и производството на млечни продукти ми позволи да предвидя трудностите при стартирането на едно ново бизнес начинание. За мен процесът на производство на храни винаги е бил интересен и това е причината да продължа в тази посока на развитие. Комбинацията между производството на млечни и плодови продукти може да бъде трудно, ако екипът ти е малък и няма хора, на които да разчиташ за подкрепа и реално участие в активния бизнес. Ние успяхме да достигнем до съмишленици и да ги включим в нашия проект. Голяма част от хората, които се включиха в проекта, идват от други професионални области – информационни технологии, строителство. Обединява ни иновативността на продуктите, които желаем да произведем, но и възможността за производството на качествени биопродукти“, казва той.
Път на развитие
„Екипът на проекта към момента се състои от 6 души. Никога не е лесно да откриеш правилния инвеститор и партньор, но с правилно оформяне на бизнес проекта и идеята, нещата се случват въпреки кризата и предпазливостта на хората от включване в нов бизнес. В България има компании, подобни на нашата, с добри позиции не само тук, но и в чужбина. Не ги разглеждаме като пряка конкуренция, а по-скоро наблюдаваме техния опит и начин на развитие. Търсим и възможности за съвместно развитие, но тук се изискват иновации от наша страна, тъй като производството на продукт, който вече е на пазара, никога не може да ти даде предимство. Ето защо се насочваме към иновации и развойна дейност, за да бъдем конкурентни не само от гледна точка на цена на продуктите, а и по отношение на качеството и иновации във вкусовете. Мисля, че пазарът в България има нужда от подобни производства.“
Доверието на клиента е ключът
в отношенията с фермата
Предстои семейната козеферма да предложи млечно-кисела напитка - суроватка с пудра от биовишна и биоягода, за чието производство вече има разрешение. „Очакваме доставката на технологичното оборудване и ще се развиваме в тази посока“, посочва Георги Мутафчиев. Питаме Георги, има ли полза за фермата от придържането й към методите на биологичното производство: „Ползата от биологичното производство е най-вече за крайния потребител, тъй като зад етикета с логото на биопроизводството трябва да стои един наистина качествен продукт. Въпросът тук опира до това, да дадеш достъп на крайния потребител до процесите по производство и преработка на суровините. Нашата ферма съществува от години и всеки един процес от начало до край е видим за всеки, който се поинтересува, от къде произхожда например сиренето. Същата практика ще приложим и в новото производство, тъй като е важно клиентите да знаят, че храната има биологичен произход, няма вредни препарати и практики при добиването на суровините. За нас като малка ферма ключово е доверието на нашите клиенти, да предложим точно това, което пише на етикета като състав, и то да бъде качествено.“
Младият човек обръща голямо внимание на изграждането и поддържането на доверие с клиентите: „Ние редовно публикуваме снимки от процесите на производство във фермата, приемаме посетители и обясняваме всичко, което ги интересува. При новото производство на плодови барчета, например, има изисквания за установяване на блокова система. Искаме да въведем QR код, който дава възможност да се видят съставките на храните, партидите, начинът, по който се снабдява производството.“


Коментари