Тъй като китайските потребители все повече търсят висококачествени вносни стоки, латиноамериканският износ, включително чилийски череши и бразилски портокалов сок, се утвърждава на китайския пазар. Подкрепян от политиките на Китай за повишаване на потреблението и отваряне, този износ процъфтява, създавайки взаимноизгодни търговски отношения, съобщава Global Times.
Селскостопанската търговия между Китай и Латинска Америка отдавна е значителна, като чилийските череши са ярък пример за това. По данни на ProChile на Китай се падат над 90% от износа на череши от Чили на стойност 3,09 млрд. долара през 2024 г. Взаимно допълващите се отрасли за производство на плодове в Китай и Латинска Америка, особено в Чили и Андския регион, насърчават двустранното сътрудничество поради противоположните им периоди на отглеждане. Гонсало Матамала от Giddings Fruit изтъква експоненциалния ръст на износа на череши за Китай, като подчерта необходимостта от разширяване на търсенето извън сезона на китайската Нова година.
Секторът на бразилските сокове също процъфтява в Китай. Търговският представител описа Китай като „стратегически" пазар за Бразилия, която се възползва от тропическия климат, който дава възможност за производство на сладки цитрусови плодове. Усъвършенстваната логистика на студената верига допълнително подпомага стабилния растеж на износа на бразилски замразени сокове.
Вътрешното търсене и политиките за отваряне на Китай предоставят значителни възможности за износителите на селскостопански продукти от Латинска Америка. Тенденциите, свързани с грижата за здравето, стимулират търсенето на „суперхрани" като бразилски акай на прах и киноа. Чаят „Йерба мате", друг популярен латиноамерикански продукт, набира популярност сред китайските потребители, като се популяризира в социалните медии и достига до милиони.
Споразуменията за свободна търговия между Китай и няколко латиноамерикански държави допълнително насърчиха търговията. След първото споразумение за свободна търговия с Чили през 2005 г. Китай подписа споразумения с Перу, Коста Рика, Еквадор и Никарагуа. Тези споразумения разшириха достъпа до пазара, намалиха тарифите и оптимизираха логистиката, което улесни навлизането на латиноамериканските производители на китайския пазар.
Маршрутът Чанкая-Шанхай също така съкрати транзитното време, като повиши ефективността на търговията. По данни на шанхайската митница по този маршрут се наблюдава ръст както на обема на превозените товари, така и на стойността на търговията.
Латиноамериканските предприятия все по-често търсят сътрудничество с Китай, възползвайки се от силното търсене на биологични и натурални продукти в страната. Споразуменията за свободна търговия и подкрепящите политики продължават да създават благоприятни условия за износителите.
Китай, вторият по големина търговски партньор за Латинска Америка, регистрира двустранна търговия на стойност 518,467 млрд. долара през 2024 г., което представлява увеличение от 6% в сравнение с предходната година. Китайският внос от региона е нараснал с 46% през последните пет години, което отразява допълващия се характер на икономиките им и общите търговски интереси.
С нарастващото потребителско търсене, подкрепящите търговски политики и разширяващите се споразумения за свободна търговия перспективите за износа на селскостопански продукти от Латинска Америка за Китай остават обещаващи, заключава публикацията.
Коментари