Диана Ванчева

В услуга на собствениците и на много арендатори на земя, в.“Български фермер” направи поредица от материали, разясняващи текстовете от Закона за земята, които се отнасят до подаването на декларации и заявления по чл. 69 и 70 от правилника за приложение, както и за правилата и спорните моменти.

Парламентът почти светкавично прие промени в закона на 21 юли. И вече станаха факт новите моменти, по които някои браншове имат сериозни въпроси и на които тепърва администрацията ще дава тълкувания.

Що се касае до член 37 в, “Български фермер” получи доста обаждания и благодарности от собственици и арендатори.

Продължаваме темата с някои горещи въпроси.

l l l

Задължение на общинските служби по земеделие е да регистрират представените договори за наем, аренда и съвместна обработка, както и по закона за кооперациите, както и анексите за тяхното прекратяване - отговарят ни експертите.

Това трябва да стане във формата, по която е сключен даден договор - т.е. ако е нотариално заверен, то и анексът следва да е заверен нотариално.

Земеделците трябва да знаят нещо, което за тях разкриват юристите. А именно - налице е утвърдена съдебна практика конкретно по дела, образувани срещу откази на общински служби по земеделие да регистрират договори за наем или аренда.

Но тъй като регистрацията на договор е нормативно предписано действие от точно определен орган, то по тази причина подобен отказ на службата ще представлява индивидуален административен акт от Аминистративно-процесуалния кодекс.

Това означава, че производството по регистрация на представените договори е напълно формално и не допуска общинските служби по земеделие да отказват в качеството си на регистърен орган, казват юристи. Това потвърди пред нас и зам-министърът на земеделието Свилен Костов.

За яснота по друг често възникващ спор трябва да се знае, че когато за един имот са представени 2 и повече невписани договора и съответно са регистрирани в информационна система "Ферма", но не са вписани в службата по вписвания /договори за наем със срок от 1 г. по Закона за задълженията и договорите/, то тогава регистрация в предварителния регистър по чл. 72 от правилника се извършва на договора, който е посочен в подадената от собственика декларация.

Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие трябва да уведоми страните да решат спора за ползване на имота. В крайна сметка в регистъра трябва да остане едно правно основание за ползване на имота в съответната стопанска година.

Друг широко разпространен казус. Когато за един имот са представени повече от един вписан договор за наем или аренда, и съответно са регистрирани във "Ферма", то тогава общинската служба по земеделие следва да включи в предварителния регистър и съответно в процедурата за масиви този договор, който е вписан в службата по вписвания с по-ранна дата.

Арендаторите трябва да са научили йерархията, а именно, че винаги при конкуренция на вписванията приоритет има по-рано вписаният акт

На трето място, когато извън посочените случаи се установи наличието на повече от едно правно основание за ползване на един и същи имот, тогава общинската служба го изключва от процедурата за създаване на масиви.

Ако до 15 август колизията на права между страните не бъде разрешена те трябва да подадат нова декларация - в нея следва да е отразена съответната промяна, решена от тях.

Много е важно да се знае, че: ако при регистрирането на представените договори общинската служба по земеделие установи наличието на повече от едно правно основание за един и същ имот за който е посочено в декларациите, че ще се обработва в реални граници /т.е. няма да участва в процедура за споразумение/, то в този слуай службата следва да уведоми съответните лица за разрешаване на спора за ползването му.

Разрешаването на подобни спорове е извън компетенциите на общинските и областни служби, и на министъра

В подобни случаи, ако страните по сключените договори, респективно съсобствениците на имота, не разрешат спора помежду си, то следва да се обърнат към компетентния съд.