Промяната на санкциите вкарана тихомълком с друг закон от проф. Иван Станков от АБВ

Пореден лобистки опит да се отложат санкциите за офшорни дружества, които притежават земеделски земи у нас, е започнал преди дни. Глобите от 100 лв./дка при първо нарушение и 300 лв./дка при продължаващо влязоха в сила на 1 октомври.

Месец и 10 дни по-късно, на 11 ноември, на заседание на комисията по земеделието и храните в парламента при обсъждане на друг закон - за опазването на земеделските земи (ЗОЗЗ), проф. Иван Станков от АБВ е направил предложение (на място, без предварително да го е внасял писмено) глобите да се отложат с 2 г. и вместо от 1 октомври 2015 г.

да влязат в сила

от 1 октомври

2017 г.

Това е станало с преходните и заключителни разпоредби на ЗОЗЗ в параграф 13, т. 4, с който се изменя Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. И тъй като е прочетено пред депутатите само, че “думата 2015 г.” се заменя с “думата 2017 г.”, явно народните избраници дори не са разбрали какво се гласува, пише  "24 часа"

Така предложението е прието единодушно с 16 гласа “за” от комисията и вмъкнато в доклада за второ четене на промените в Закона за опазване на земеделските земи в пленарна зала.

Ако се приеме, това ще бъде

третото поредно

отлагане

на срока,

в който да влязат в сила глобите за офшорки със земи у нас и второто предложение за промяна само тази година.

Първо на 20 февруари 2015 г. бе обнародвана в “Държавен вестник” промяна на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), с който се създаде разпоредбата на чл. 40а, която към този момент трябваше да влезе в сила на 1.5.2015 г.

Впоследствие с промяна на ЗСПЗЗ, обнародвана в “Държавен вестник” на 28 април 2015 г., датата на влизане в сила на чл. 40а бе променена от 1.5.2015 г. на 1.10.2015 г.

И стигаме до поредния лобистки опит сега да се отложи влизането в сила на чл. 40а от ЗСПЗЗ с още две години (до 1.10.2017 г.)

Всъщност че санкции ще има, беше ясно още от април 2014 г., когато бе приета забраната за притежаване на земя от офшорки. Или подобните дружества

имаха 18 месеца

да се освободят

от своите ниви

Поисканата поредна промяна на влизането в сила на санкциите за офшорни компании ясно показва, че има достатъчно компании с офшорна собственост, притежаващи земеделска земя, които са засегнати от санкциите и по всякакъв начин се стремят да отложат във времето влизането му в сила.

По данни на експерти в сектора към момента

около 300 хил.

дка са

собственост

на офшорки

Глобата за всеки декар е 100 лв., което означава, че държавата на практика може да събере 30 млн. лв.

Така със сегашното предложение да се отложи влизането в сила на санкциите с две години се цели промяна на вече влязла в сила разпоредба, която предвижда налагане на санкции на лица, които вече са в нарушение на закона. Казано по друг начин - толерират се лица, за които е установено, че са в нарушение на закона. Явно е, че подобно действие защитава интересите на офшорни собственици на земеделска земя в България.

Остава отворен въпросът и защо се предлага влизането в сила на глобите да бъде отложено с 2 години, след като вече имаме влязла в сила разпоредба, според която

някои областни

управители са

започнали

процедури

по налагане

на имуществени

санкции

на закононарушители - юридически лица, собственици на земеделска земя в България, чиито акционери са офшорни компании.

Освен това внесените предложения са в абсолютно противоречие и със Закона за нормативните актове (ЗНА). Член 14, ал. 3 от него изрично забранява да се дава обратна сила на разпоредби, които предвиждат санкции. Изключение се допуска само ако новите санкции са по-леки от отменените. В конкретния случай обаче не става въпрос за намаляване на действащи санкции с нови и по-леки, не става въпрос дори и за отмяна на правила, определящи дадено действие или бездействие като закононарушение и подлежащо на санкции. Т.е. не се предвижда изменение нито на чл. 3, ал. 7 от ЗСПЗЗ (определящ дадено положение като закононарушение), нито чл. 40а от ЗСПЗЗ (определящ естеството и размера на санкцията за въпросното закононарушение). Прави се нещо, което няма аналог в българската и световна правна практика, а именно - при констатирано нарушение и предвидена санкция за него съгласно влезли в сила законови разпоредби да се изчака две години, преди да се наложи санкцията.

Предложението е откровен лобизъм в полза на офшорни капитали с неясен произход, използвани за изкупуването на най-ценното ни национално богатство и по конституция - земеделската земя.

Как действа механизмът на санкциониране?

Съгласно Закона за собствеността и ползването на земеделски земи санкциите следва да се налагат от областните управители по местоположение на имота, чийто собственик е в нарушение. Приходите от глобите пък трябва да постъпват по бюджета на Министерството на земеделието и храните. Така, освен че се защитава българската земя, най-голям интерес от налагането на санкциите има именно земеделското министерство, което изпитва хроничен недостиг на финансови средства от години. Само от наложени глоби на офшорните собственици на първо време

в бюджета на

агроведомството

могат да постъпят

30 млн. лв.,

които се равняват на глобата от 100 лв. за всеки декар от близо 300 хил. дка земеделска земя, притежавани косвено от офшорни компании. За целта е необходимо самото министерство, което притежава актуална информация за собствеността върху земеделските земи у нас, да я предостави на областните управители, на чиято територия по правомощия е налична земеделска земя с офшорна собственост. Подробната информация за самите фирми с офшорни капитали е публична и достъпна през Търговския регистър.

С влизане в сила на глобите се затваря изцяло кръгът от мерки, които

защитават

българското

земеделие и

земя от

офшорните

капитали с

неясен произход

Те често възприемат нивите по-скоро като спекулативен финансов инструмент, а не като актив, който да се използва по предназначение за производството на селскостопанска продукция.

Факт е, че офшорни собственици на земеделска земя в България има все още много. Сред примерите за такива фирми е СЕК БГ, регистрирана на Сейшелските острови. По данни от имотния регистър дружеството притежава 545 дка в Добричка област, община Генерал Тошево. “Винета” ООД, чийто мажоритарен собственик е панамската офшорка “Харисън мениджмънт”, има 1290 дка ниви в Пазарджишко. Също на панамска офшорка - “Албол холдингс”, е и “Съксес” ЕООД, които са собственици на 640 дка в Бургаско. Всички те трябва да се разделят с нивите.

Пускането на пазара на повече от 300 хил. декара земеделска земя в кратък диапазон от време ще натисне цените на земеделските земи надолу. 

Какво

пише в

законите

В Закона за собствеността и ползването на земеделските земи:

Чл. 3, ал. 7

(7) Не могат да придобиват и да притежават право на собственост върху земеделски земи:

1. търговски дружества, в които съдружниците или акционерите са пряко или косвено дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим;

2. търговски дружества, в които съдружници или акционери са чужденци извън физическите лица по ал. 4 и 5 или чуждестранни юридически лица, извън тези по ал. 4 и 6, както и еднолични търговски дружества, учредени от такива физически или юридически лица;

3. акционерни дружества, които са издали акции на приносител.

Чл. 3, ал. 7 е приет през април 2014 г . с подкрепата на всички парламентарно представени политически сили в Народното събрание.

Чл. 40а (1)

На търговско дружество по чл. 3, ал. 7, което притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя.

(2) На търговско дружество, което три месеца след налагане на санкция по ал. 1 притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в троен размер на първоначално наложената санкция.

(3) За всяко следващо нарушение се прилага ал. 2.

Чл. 40а е приет през февруари 2015 г. с подкрепата на ГЕРБ, БСП, ДПС, ПФ и “Атака”.

Преходни и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ДВ, бр. 14 от 2015 г., изм., бр. 31 от 2015 г.)

§19. (Изм. – ДВ, бр. 31 от 2015 г.)

Член 40а влиза в сила от 1 октомври 2015 г.