Ася Василева

Продажбата на селскостопанска техника не е спортно състезание. Понякога третото място е по-ценно и от първото. И все пак, когато стане дума за продадени трактори и комбайни, неизменно сред лидерите в България е фирма МЕГАТРОН. Причините за този дългогодишен успех са комплексни - отлична техника, високопрофесионален екип, перфектен сервиз и интелигентни решения. Както и дълги години упорит и постоянен труд.

Нека не се лъжем, съвременната селскостопанска техника е създадена от най-добрите специалисти и притежава изключителни качества, понякога е много трудно да решиш кое е по-доброто. И тук често при избора се намесват такива фактори като репутацията на дилъра, мнението на водещи специалисти, опитът на други фермери, използвали тази техника.

И все пак при техниката на JOHN DEERE има нещо, което я различава от конкурентите й, и винаги е привличало като магнит клиентите. Това е преди всичко дългогодишната безупречна история и фактът, че тя никога не е сменяла своя зелен цвят и собственик.

Новите предложения на компания МЕГАТРОН българските фермери успяха да видят на есенното изложение БАТА АГРО в Стара Загора. На щанда на МЕГАТРОН акцентът бе поставен върху най-новият малък комбайн JOHN DEERE модел W440 предназначен за малки стопанства, който бе представен за първи път в България. Освен него, изложени бяха и трактори JOHN DEERE с най-новата трансмисия e23, както и най-новата балопреса за големи правоъгълни бали на JOHN DEERE модел L1534. Особен интерес сред фермерите предизвикаха интелигентните решения на JOHN DEERE, които предлага МЕГАТРОН, като например навигация с точност до 2,5 см. на специална промоционална цена.

Освен техниката на JOHN DEERE в Стара Загора МЕГАТРОН представи и прикачен инвентар на френската компания KUHN - плугове, култиватори, дискови брани, сеялки, тороразпръскващи машини, миксервагони, шредери. Чешката фирма BEDNAR бе представена от продълбочители, компактори и комбинирани почвообработващи машини. Показани бяха и различни модели телескопични и челни товарачи BOBCAT, които са незаменим помощник за всяко стопанство. На щанда земеделците видяха и прикачен инвентар, предназначен специално за дърводобивни дейности, и още много интересни предложения.

Специално за животновъдите бе обособена зона с машини, необходими за животновъдната ферма. По време на изложението МЕГАТРОН предлагаше напълно безплатно качествен анализ на силаж и/или сенаж, с помощта на мобилната лаборатория HarwestLab на JOHN DEERE за количеството на сухо вещество, протеини, скробяла, фибри, захар, от които зависи качеството на храната за вашите животни.

А що се отнася за работата и хората в компания Мегатрон, разговарям със Стефан Христов, генерален мениджър земеделска, голф и градинска техника JOHN DEERE в компанията:

- Господин Христов, в тази трудна година, по време на жътва направихте един невиждан у нас демотур, който включваше повече от 25 демонстрации почти във всички кътчета на страната...

- Наистина по време на жътва направихме 26 демонстрации. Разделихме България на три части - Плевен, Добрич и Стара Загора. Три екипа всеки ден провеждаха демонстрации на различни места. Хубавото е че като разделихме регионите, можахме да покажем специфичните неща за всеки един от тях. В Добрич представяхме по-големите машини, в Хасково - по-малки, там където терените са хълмисти, представяхме подходящи модели. В Русенско, където са големи баири, фермерите останаха очаровани от комбайните HillMaster. Друго е да го видиш с очите си и да се убедиш, че тази техника наистина работи точно на твоете поле

Бяхме във всяка една точка на страната. Всеки предпочита да види в негови условия как ще работи машината. Това е най-убедителното нещо преди да се вземе решение за инвестиция.

- Това ли е причината за поредна година да сте номер едно в България?

- Това е причината догодина да сме номер едно. За тази година причината е, че имаме много стройна програма за работа, документооборот, активиране на клиенти от рано.

Това в комбинация с финансирането на John Deere, което предлага едни наистина уникални условия за фермерите, ни дават едно голямо предимство. Имаме много търговци и с годините сме научили, че трябва ние да тичаме при клиентите, а не да чакаме клиентите да идват при нас. Ние не искаме само да продадем една машина, ние искаме да сме с клиентите на откриването на жътвата, искаме нашите сервизни да настроят машината, искаме да видят на дисплея на компютъра какво и как са работили. Това е идеологията на John Deere интелигентните решения, които предлага. Нашите клиенти купуват нещо повече от машина.

През годините Мегатрон като продажби се движи с нормални темпове, като държим около 20-25% от пазара. Нашите машини са качествени и бързо възвръщат инвестицията на фермера.

Големият проблем за земеделските стопани е да намерят първоначалната инвестиция, за да купят нашите машини.

Знаете, че John Deere е предпочитана от фермерите марка, чиято техника държи цената си дори и на вторичния пазар.

За да сме максимално полезни, ние неслучайно предлагаме и различни облекчени схеми на плащания ниски лихви, различни варианти, което ни позволява и да сме креативни.

Може би това беше нашият плюс при продажбата на комбайни, където тази година сме първи, основно чрез тези финансови схеми на John Deere.

Предлагаме и различни програми, така че на петата година от покупката фермерите да могат да върнат старата техника и срещу определено доплащане, да си купят нова.

- Г-н Христов, какви са очакванията ви за пазара на техника тази година?

- До момента пазарът на земеделска техника в страната отбелязва спад с 10 до 20% спрямо същия период на миналата година. Това всъщност е световна тенденция в бранша и тези сътресения се усещат от всички производители на селскостопански машини. Всичко това си има обяснение и е свързано с понижението на световните цени на селскостопанска продукция. Като добавим сушата и редица други обективни причини, доходите на фермерите видимо падат. Затова и повечето от тях просто нямат възможност да инвестират в машини.

Мегатрон се опитва да навакса изоставането в продажбите и до края на годината се надяваме да достигнем миналогодишните резултати.

- Дали ще се усети известно раздвижване след извънредния прием за техника с този остатъчен ресурс от 100 млн. лв., който фонд "Земеделие" пусна?

- Разбира се, очакванията ни са насочени към европейските програми. Не само от този извънреден прием, но и преминалия през пролетта по мярка 4,1.

При подготовката на проектите за извънредния прием Мегатрон подписа доста предварителни договори и ако тези проекти бъдат одобрени, това безспорно е добра новина.

При първия прием от новата програма за развитие на селските райони по подмярка 4,1, който премина през пролетта, също имаме много предварителни споразумения за техника, така че и там имаме очаквания. Въпросът е дали фермерите ще имат късмет с одобрението на проектите.

- Какви са новостите при техниката на John Deere?

- Новостите, както и при всички производители, са свързани с последните стандарти за отработените газове от двигателите.

Последната регулация в световен мащаб е свързана с въвеждането на нов стандарт за намаляване на вредните емисии, който производителите на земеделска техника трябва да въведат от началото на 2016 г.

John Deere е подготвен за тези стандарти още от миналата година, защото те влизат в сила първо в САЩ и след това в Европа.

В тази връзка може да кажем, че сме изпреварили конкурентите с една година. Половината от машините, които МЕГАТРОН предлага, отговарят на тази нова регулация и са Tier4 FINAL.

Колкото до оскъпяването, да има го и това е нормално. С въвеждането на новите стандарти средно продукцията се оскъпява с 3 до 5 процента, но това ще се усети през следващите години, тъй като има двугодишен преходен период на прилагане на новата регулация.

За нашата компания подобно оскъпяване няма да има, защото вече сме покрили изискванията.

- На БАТА АГРО акцентирате върху новия малък комбайн John Deere модел W440. Каква е причината?

- Искаме да достигнем до фермерите със земеделски стопанства до 4000 дка. Близо 40% от покупките на техника в България се падат точно на малките и средни производители с по 2-3 хиляди декара земя, до които ние като компания досега почти не сме стигали.

Да, ние работим добре с останалите 60% от потребителите, но сега се опитваме да предложим нещо атрактивно и в този сегмент.

На това изложение за първи път представяме този комбайн, така че стопаните да се запознаят с него. За нас е важно сегашната криза да отмине, за да могат и по-малките производители да си позволят инвестиции в нова техника.

- Наблюдава ли се търсене на техника от страна на животновъдите?

- Като изключим топ 10 на големите фермери, които всички познаваме, другите животновъди са в графата малки или полулегални.

За съжаление, точно затова те не могат да си позволят каквато и да е техника. Кризата в животновъдството след отпадането на млечните квоти допълнително натовари фермерите, затова и досега финансирането беше предназначено основно за големите стопанства.

Дори протестите в Брюксел го доказаха, защото с отпадането на квотите се изостри борбата за това кой ще произвежда мляко на по-ниски цени. А това могат да си го позволят само големите ферми с по хиляда и повече животни.

С новите програми се опитват хората да вземат техника, но търговията е слаба. Основният проблем е, липсата на финансиране, защото банките не отпускат заеми, ако фирмата няма изрядни счетоводни документи и не разполага с потенциал да изплащат тези заеми.

Въпреки тези проблеми ние, като фирма, отчитаме раздвижване в покупките на по-малки машини.