Перу е основният износител на нар в южното полукълбо, въпреки промените в отрасъла, които значително намалиха засадените хектари.

Хосе Луис Гереда е генерален мениджър на Pomica, производител на нар в региона Ика, където се произвеждат 75% от перуанския нар. Те отглеждат на 70 хектара собствена земя и почти 200 хектара насаждения на трети страни. Гереда заяви пред FreshFruitPortal.com, че намаляването на производствените площи в Перу е причинено от ниската доходност от плодовете през последните три години.

"Това е накарало големите фермери и земеделски компании да заменят нара в полетата си с боровинки или патентовани сортове грозде, за да си върнат парите по-бързо", каза Гереда.

Бизнесът се е насочил към дребните земеделски стопани с 1 или 3 хектара, които имат по-ниски производствени разходи и смятат, че нарът е печеливш продукт.

Гереда твърди, че намаляването на рентабилността за много от стопаните се дължи на няколко проблема, сред които промяната в перуанския закон за селското стопанство, както и увеличаването на транспортните разходи.

"Това не беше основната култура за много производители, така че те не обърнаха внимание на добивите под средните. Нарът ще загуби позиции в големите компании и ще се прехвърли към средните и малките производители", казва Гереда.

Сезон 2024 г.

Поради климатичните промени и влиянието на Ел Ниньо в Перу пикът на сезона тази година настъпи по-рано.

"През 2022 г. пикът беше през 11-та седмица. През 2023 г. той беше през 13-та седмица, а сега е през 9-та седмица. Ранният пик означава, че ще имаме по-малко плодове от миналата година", казва Гереда.

Той допълни, че според оценките на бранша производството ще намалее с 40 % поради метеорологичните условия.

"Имаше много мъжки цветове, вместо женски, и затова не се получиха достатъчно плодове", обясни той.

Миналата година Перу е произвела общо 41 603 метрични тона нар. В момента, през 11-та седмица, количеството е 16 372 тона.

Пазари

Пазарът за износ на перуански нар е съсредоточен в Европа, като 70% от него се насочват към Нидерландия, която плаща най-високите цени.

Гереда обаче заяви, че се опитват да отворят китайския и корейския пазар. Той посочва, че тази година са увеличили присъствието си на американския пазар, като са увеличили дела си от 1 % на 4 % от общия обем на износа.

Предизвикателството според него е, че "трябва да облъчваме плодовете, което увеличава разходите за продажба с около 40 %. Освен това проверката на плодовете от Senasa за американския пазар може да отнеме от час и половина до 3 часа в сравнение с проверката за Европа, която отнема половин час."

Гереда се надява, че Перу ще остане лидер в производството на нар.