Не, защото е нарушена веригата на доставки, търговия и преработка. Но пък има самостоятелни играчи, втренчени в субсидии с “премиум” клиенти, е коментарът на Андрей Чалъков, член на Камарата на месодайните животни и на Борда по говедата и агнешкото

Жени Владинова

Всеки фермер говедовъд вече търси решение как да възстанови загубите си, когато трябва да продава говеда сега или през следващите месеци, но на по-ниски цени. Повечето не намират отговор на въпроса какво общо има проблемът с коронавируса и цените на едрия рогат добитък?

На пръв поглед няма, нали? А всъщност връзката е пряка. Защото пазарът "прави" две неща - отразява търсенето и предлагането и обикновено двете посоки са взаимосвързани. Ето как всъщност двата обвързани фактора влияят на пазара на говедата. И като приемем и горчивата реалност, че коронавирусът “избяга” от Китай, настани се трайно в Европа (и се разпростря в цял свят), страхът в световен мащаб е какъв ефект ще има върху хората и икономиките на засегнатите държави. И как ще се търгува? В цяла Европа хората останаха вкъщи и като потребители рязко свиват разходите си пред заплахата от дълга епидемия

Но се появи и страхът от икономическа рецесия и изпрати цените на производителите почти на дъното (за разлика от цените в търговската мрежа, където необосновано растат).

Затова препоръките на ирландски пазарни анализатори от Bord Bia към фермерите говедовъди са:

Ако сега имате животни за продажба, най-добрият вариант е да ги продадате на най-приемливите цени за купувача. Така ще получите възможно най-добрата цена. Защото след месеци това може да не се случи.

Да, пазарът ще се възстанови, но нетолкова бързо, колкото искаме.

А сега да видим какво се случва у нас с говедовъдните ни ферми. И дали, ако се наложи, производителите на говеждо месо може да осигурят вътрешния пазар

Коментар на състоянието на сектора - изцяло в контекста на пандемичната ситуация и ефектът й върху животновъдството ни, в частност месодайното, прави Андрей Чалъков, член на Камарата на месодайните животни и на Борда по говедата и агнешкото.

Трудно и претенциозно е да се прави коментар за размера на последиците и евентуални мерки за преодоляване на хаоса и страха от пандемията едва на 3-ата седмица от извънредното положение, уточнява Андрей Чалъков. Никой не е подготвен за подобни катаклизми, никой не може да предвиди последствията.

И макар да се домогваме в много отношения да сме европейци, всъщност коренно се различаваме от техния модел и практики. Или, както казваме българите, "Много Европа, не е на Европа". В този смисъл, обличайки "новите предпазни средства", е добре да си погледнем в потребителската кошница и да си направим равносметка, предлага Андрей Чалъков:

1) В резултат на субсидийното ориентиране и толерирането на нископродуктивните "декоративно-автохтонни" породи редица ферми да могат да предложат на вътрешния пазар основно рагу и екстремно скъпо "месо в буркан от крави, хранени с мащерка".

Защо? Защото само тези телета не са продадени миналата есен. Въпросът е кой месопреработвател ще се “навие” да преработва говеждо с рандеман на козе?

Защо? Ама как защо, миналата есен трябваше да се продадат качествените телета на албанците. Но и да се вземат по 150 лв. субсидия от държавата.

2) В резултат на n-броя стратегии за развитие на животновъдството ще се наложи да се търси спасение в големите вериги. Понеже късите вериги на доставка се оказват много къси.

Защо? Защото, докато се уточни и пренасочат фермерите към зелени мерки, ще дойде нова вълна на изненада отнякъде.

3) В резултат на 13 години мерки на парче, “на глава” и липсата на регионална политика у нас се отглеждат месодайни крави за месо от млечни породи!

И то без пасища, разпределят се ливади на фермера от Бучино в Трън или на Околчица, играем си на несвързани лица, за да се умилостиви Фондът.

Защо? Защото толкова си можем!

Реално кризата идва точно навреме, за да ни покаже, че моделът е сбъркан! И че вътрешното продоволствие не може да разчита на сектора в момента. Нарушена е веригата на доставка, търговия и преработка. Пълно е със самостоятелни играчи, втренчени в субсидии или с “премиум” клиенти.

А в действителност 95% от народа има нужда от месо на оптимална цена, с произход и добро качество, произведено в България, напомня Андрей Чалъков.