Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018
Домашен лекaр
73395
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Още от Домашен лекaр
0

Според специалистите употребата на картофи може да повлияе неблагоприятно на здравето при хора с диабет, които имат наднормено тегло или ниска киселинност на стомаха

0

Как да разпознаем източника? Със затоплянето на времето жилещите насекоми се активизират. Особено застрашени са децата, които все още не са си изградили рефлекс да се пазят

0

Прекомерният прием на сол може не само да доведе до критично повишаване на кръвното налягане, на риска от инфаркти и инсулти, но и до отслабване на имунитета

0

Учени от университета в Мюнхен откриха нови полезни свойства на сланината. По-специално говорим за основния компонент на витамин F - арахидонова киселина

0

Няма специални храни и диети, които биха могли да укрепят имунната система и да защитят организма от коронавирусна инфекция. В същото време лекарите смятат, че храненето трябва да бъде балансирано

Последни новини
0

До 31 август се удължава срокът за изпълнение на дейностите по отделните мерки и за подаване на заявления за плащане 1761 проекта за над 6 млн. лв. са одобрени и по тях са изготвени договори за

0

ДФ „Земеделие“ преведе над 35,6 млн. лв. (35 638 797 лв.) по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. Най-очакваните плащания постъпиха по сметките на 3 177 земеделски стопани с одобрени

0

Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ – РА Васил Грудев подписа нови 103 договора по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани" по ПРСР 2014-2020 г., съобщиха от ДФ "Земеделие"

0

Vaderstad разработи ново стопиращо колело за прецизната сеялка Tempo. ProStop използва гумени спици, за да абсорбира външно налягане, за което фирмата казва

0

В районите с ранна главна паша - каквато е бялата акация, отводките трябва да се образуват веднага след прецъфтяването на акацията, а не преди нея. Защото това би отслабило семейството

Коментари

*Име:
* E-Mail:
* Код:
Въведете кода от картинката
* Коментар:
Отговор:Ако почерняват, трудно ще ги спасите. Късните мразове са опасни за картофите. Ако са само оклюмали, опитайте бързо да ги подхраните с листен тор.
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Тодор Марков е пуснат срещу гаранция от 15 000 лв. Началникът на отдел “Контролна дейност” в Комисията по хазарта Тодор Марков загубил баща си около месец и половина след като станал обвиняем по делото срещу Васил Божков, се разбра вчера.  Бащата, бивш шеф на завод в Стара Загора, живеел отделно в провинцията. Получил инсулт в края на януари т.г

Военни камиони обграждат Белия дом Доналд Тръмп нарече продължаващите 8-и ден размирици в САЩ “тероризъм” и се закани да изпрати тежко въоръжена армия навсякъде, където има бунтове, за да ги потуши, предадоха световните агенции. Военни камиони вече пристигнаха в Белия дом във Вашингтон, където преди ден около 50 души от охраната бяха ранени по

Обвиняемият бизнесмен вади избирателно документи за 6 месеца, Бившият му съдружник твърди, че парите били за пороците му - жени, иманяри и убийства Банкови извлечения за теглене на милиони кеш публикува обвиняемият Васил Божков в обичайния си сутрешен час за творчество. В 8 ч във вторник във фейсбук намекна, че това са пари за такса “помагане”