Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018
Домашен лекaр
69147
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Още от Домашен лекaр
0

Според диетолозите един от проблемите на съвременното хранене е излишъкът от „бързи“ въглехидрати в диетата. Освен това все по-разпространени са захарният диабет или инсулиновата резистентност

0

Хемоглобинът е желязосъдържащ белтък в еритроцитите, който пренася кислород от белите дробове към тъканите. Освен кислород хемоглобинът пренася и въглероден диоксид

0

Продължителното излагане на студ, вятър и влага през зимата често води до частично измръзване. Кръвообръщението се забавя, кръвоносните съдове се стесняват, което най-често води до измръзване на носа

0

Биологичното стареене на организма е по-бавно при хора, които предпочитат нискомаслено краве мляко, откриха изследователи от университета Бригъм Йънг в САЩ

0

Нов имунизационен календар влезе в сила от началото на тази година.С промените реимунизацията срещу туберкулоза и пробата манту за 11-годишните отпадат, предаде bTV

Последни новини
0

Отчитат ловни експерти За първи път в България са проведени проучвания чрез иновативни технологии на базата на сателитни предаватели и фотокапани за проследяване миграцията на животните

0

. Първият вариант трябва да се изпрати в ЕК преди края на годината Поставили сме си срок първият вариант на стратегическия ни план да бъде готов и изпратен на Европейската комисия (ЕК) най-късно в

0

Груповият лов на дива свиня се удължава до 16 февруари, става ясно от съвместна заповед на земеделския министър Десислава Танева и министърът на екологията Емил Димитров

0

Нашествие от скакалци заплашва да обрече на глад населението на Етиопия, Кения и Сомалия, предупреждава ООН. Кадри показват рояци от скакалци, които унищожават големи площи с реколта в Източна Африка

0

Какви са причините? Бременна коза няма апетит и отказва да яде поради различни причини. Ето най-разпространените: Бременност и следродилен период. Бременната коза изразходва цялата си енергия за

Коментари

*Име:
* E-Mail:
* Код:
Въведете кода от картинката
* Коментар:
Регистрация за участие в томбола „АБОНАМЕНТ 2020”
Отговор:По принцип сортът Муцу има сочно месо, което е леко сладко, но и с подчертан киселичък вкус. Колкото до вкусовите качества на ябълките, независимо от сорта, те зависят от климатичните условия през...
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Изпускане на колата и удар в дърво, преобръщане, висока скорост са причина за 674 тежки инцидента през 2019 година. Всичките водачи получили книжки през последните 5 години При катастрофа, в която е участвал млад шофьор, се извършва проверка за учебния център, в който се е обучавал, кога е издържал теоретичния и практическия изпит и от кой път

Предлагаме разграничение на две опции по видове игри В предложения за обществено обсъждане проект на Закон за Национална агенция по хазарта, чрез който се променят и текстове от Закона за хазарта, финансовото министерство публикува днес специално съобщение. В него се подчертава, че проектът запазва действащия модел на облагане на традиционния

Осъден за наркотици, който е трябвало да лежи в затвора е арестуван след гонка с полицията по време на международната операция на Интерпол с кодово име "Тезей". Това разкриха от прокуратурата и МВР на брифинг в петък, на който бяха представени резултатите от акцията, проведа между 6 и 19 декември в 8 държави, включително и у нас