Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018
Домашен лекaр
65025
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Още от Домашен лекaр
0

Европейската комисия и Световната здравна организация отправиха апел към потребителите на социалните мрежи и различните интернет платформи срещу разпространяването на фалшиви новини относно ефекта на

0

Болката в ставите може да бъде причинена от нараняване по време на тренировка или най-често е свързвана с артрит. Ако страдате от болки в костите или ставите, знаете от личен опит

0

Телевизията, интернет, пресата и други медии са пълни с информация за това колко вредни могат да бъдат слънчевите лъчи. Отдавна сме се научили, тръгвайки на екскурзия или на море,

0

Хипертонията е бичът на нашето време. Една от най-често срещаните болести и болест, която отнема живота на милиони хора всяка година. Ето защо на този проблем трябва да обърнат внимание не само

0

Хлябът е една от любимите храни на много хора, без която дори не сядат на масата. Този въглехидратен продукт има колкото полезни за нашето тяло свойства, толкова и вредни, от гледна точка на тези,

Последни новини
0

Растението не е претенциозно и се отглежда лесно. Годжи бери се засажда на слънчево място. Развива се на почти всякакви почви, но предпочита алкални.

0

AgriTechHack показа как технологиите премахват бариерите пред агросектора Екипът ONE на Александър и Борис Брестнички се класира на първо място и получи 15 хил.

0

Amazone ще покаже специална версия на своята самоходна Pantera 4503 на Agritechnica през ноември. Подчертавайки 50 години технология за защита на културите Amazone

0

Британският стартъп Stroodles представи на пазара отличен начин за заместване на пластмасовите тръбички - сламки от паста. По-рано потребителите приемаха тези алтернативи на пластмасовите сламки без

0

До 10 декември 2019 г. всеки клиент на ИНТЕРАГРИ БЪЛГАРИЯ има възможност да закупи или поръча своя комбайн NEW HOLLAND, като се възползва от специалните условия на предсезоннната кампания.

Коментари

*Име:
* E-Mail:
* Код:
Въведете кода от картинката
* Коментар:
Отговор:Зърната се напукват по две основни причини - от оидиум, и от преовлажняване. Докато в първия случай става дума за заболяване, което Вие твърдите, че няма, то във втория - при преовлажняването, трябва...
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Побесняваме, ако до 16 секунди не се отвори страницата на компютъра Ако твърде често поставяш на изпитание търпението, то се превръща в гняв, казва един афоризъм. Мексиканският поет, писател и дипломат Амадо Нерво (1870-1919) е дори още по-ефикасен в обясненията си. Защо очакваш нещата с нетърпение? Ако са ненужни за живота ти

Кубрат Пулев за първи път в кариерата си ще играе на открито. Мачът му на 9 ноември ще бъде на бейзболния във Фресно, Калифорния. Това е съобщил промоутъра Боб Аръм пред известният журналист Ланс Пагмайър. Стадионът е за около 16 000 зрители и се намира на няколко мили от Лос Анджелис. Както “24 часа” единствен писа Кобрата е включен в

България претърпя първа загуба на европейското първенство по волейбол за мъже, отстъпвайки с 0:3 (19:25, 21:25, 14:25) пред домакините от Франция. "Петлите" записаха четвърта поредна победа на своя земя, а "лъвовете" - дебютно поражение след успехите над Румъния, Гърция и Португалия. По-добър начален удар, по-голяма успеваемост в атака,