Българската агрохранителна камара (БАхК) изразява пълната си подкрепа за взетите в началото на месец септември 2025 г. решения от Комитета по наблюдение (КН) на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023–2027 (СПРЗСР 2023-2027), включително и за публикуваните за обществено обсъждане от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проекти на Насоки за кандидатстване по интервенциите II.Г.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" и II.Г.1.1 „Инвестиции в земеделски стопанства, насочени към опазване компонентите на околната среда", подготвен от Управляващия орган (УО) на СПРЗСР 2023-2027. Това се казва в писмо на камарата до министъра на земеделието Георги тахов и до председателя на комисията по земеделие в НС Цвета Караянчева. 

"БАхК счита, че именно това е законоустановеният и прозрачен ред за изразяване на становища, бележки и предложения — чрез официално обществено обсъждане, което гарантира участие, откритост и баланс между интересите на всички заинтересовани страни. Поставяме логичния въпрос – не е ли това пътят към ефективен и градивен диалог, а не чрез медийни изяви и публични внушения, които създават напрежение и подкопават доверието в процеса?

От организацията изразяваме недоумение защо отново се поставят идентични въпроси, които вече бяха подробно и задълбочено обсъдени по време на проведеното на 03-04.09.2025 г. присъствено заседанието на КН и с огромно мнозинство НЕ бяха приети.

Следва да подчертаем, че членовете на КН ясно подкрепят насърчаването на кооперирането, поради което за групи/организации на производители (ГП/ОП) се приеха редица предимства пред земеделските стопани:

1/ максималният размер на допустимите разходи за един проект и за инвестиции в земеделска техника, както и общият максимален размер на допустимите разходи по интервенции II.Г.1 и II.Г.1.1 (вкл. за инвестиции в земеделска техника), са чувствително по-високи за ГП/ОП (като следва да се отчете и минималният праг за признаване на ГП от 4 регистрирани земеделски стопани);

2/ ГП/ОП получават 15 точки по критериите за подбор – сред най-високата тежест в одобрените от КН критерии;

3/ интервенциите не подкрепят стартиращи земеделски стопани и изискват минимум 24 месеца регистрация, докато за ГП/ОП липсват аналогични изисквания, поради което се допускат и стартиращи ГП/ОП;

4/ интензитетът на помощта за ГП/ОП може да достигне до 75% (спрямо до 50% за индивидуалните кандидати земеделски стопани).
Всички тези подкрепени от КН предимства показват по недвусмислен начин, че ГП/ОП вече са сред най-стимулираните потенциални кандидати към настоящия момент.

БАхК намира за недопустимо браншови организации да се опитват да водят политическа дейност, което е несвойствено за тяхната роля и цели. Подобни действия, придружени от манипулативни твърдения за бездействие от страна на МЗХ, не само изкривяват фактите, но и подкопават усилията за ефективно управление и конструктивен диалог в сектора.

Подчертаваме, че разглежданият въпрос вече беше поставен и решен от най-висшия орган – Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027, който се произнесе ясно, аргументирано и категорично.

БАхК ще продължи последователно да защитава позицията за открит, експертен и лишен от политически влияния диалог - в интерес на българските производители и устойчивото развитие на земеделието", се декларира в писмото.

Припомняме, че на 24 октомври Българската аграрна камара се обяви против предложението за обхвата на критерия "Финансово състояние на кандидата" в двете интервенции за инвестиции.