Макар Европа да остава водещата експортна дестинация за френските пресни плодове и зеленчуци, международните продажби на ябълки продължават да растат, особено на азиатските пазари. Даниел Соарес, международен директор на Interfel, предоставя актуална информация.
Азия: Водеща международна дестинация за френските ябълки
Износът на френски ябълки е спаднал на пазарите в Близкия изток, но някои азиатски дестинации се представят добре. „В момента възстановяваме пазарния си дял. Преди КОВИД пандемията динамиката беше много положителна. След това се забави, но сега отново се възстановява", обяснява Даниел Соарес. Водещите страни вносители са Виетнам и Тайланд, съответно с ръст от 51% и 12%. Япония също отбелязва значителен ръст (+11,2% по стойност), главно за трюфели. „Виетнам, който отвори пазара си за Франция през 2015 г., отбелязва стабилен растеж от десет години. Тази година дори постигнахме рекордна кампания." След лек спад, Тайланд също се връща на правилния път. Френските ябълки са привлекателни за азиатските потребители, „защото са качествени ябълки с отличителен вкус, който напълно отговаря на очакванията на тези пазари".
Индия: геополитическият контекст разбърква картите
Индия е друга дестинация, която сега се очертава като пазар с голям потенциал. Индия не е нов пазар за френските ябълки, но потоците към страната отбелязват значително ускорение. „Обемът на износа за Индия е нараснал значително през последните месеци поради политическия контекст, който е накарал страната да разнообрази доставките си", обяснява Даниел Соарес. Исторически Индия е внасяла много ябълки от Съединените щати, но тарифите, въведени от администрацията на Тръмп, са накарали страната да намали зависимостта си и да се обърне към други страни производителки, като Франция.
Мексико: Нов пазар
Южна Америка също бележи растеж. Мексико се присъедини към списъка на страните вносители тази година, заедно с Колумбия, Еквадор и Гватемала. „След 25 години преговори страната официално отвори вратите си за френските ябълки. Първите пратки са в процес на доставка." И отново политическият контекст от другата страна на Атлантическия океан накара Мексико да разнообрази източниците си на доставки.
Други френски плодове в надпреварата?
Попитан за потенциални нови възможности, Даниел Соарес остава предпазлив. „Нищо не е планирано в краткосрочен план. Перуанският пазар се разглежда, но това би било дългосрочен проект: най-много пет години." Тези дълги и сложни процедури могат да се обяснят със самата същност на преговорите. „Трябва да обсъдим всеки артикул поотделно, а всичко зависи и от степента на протекционизъм на съответната страна, особено като се има предвид, че настоящият глобален геополитически контекст не е най-благоприятен." Според информация, в момента се водят преговори за сливи и круши във Виетнам и круши в Тайланд. Френските орехи също скоро могат да се появят на индийските рафтове.
Над 80 % от френските плодове и зеленчуци се изнасят за Европа, като основните дестинации по важност са Испания, Германия, Белгия, Нидерландия, Италия, Обединеното кралство и Швейцария.
Коментари