През 2024 г. нидерландските потребители отново са харчили повече за устойчиви храни. Разходите са се увеличили с около 4 %, в съответствие с общия ръст на разходите за храни. Делът на устойчивите храни остана стабилен – 21% от общите разходи. Най-силен ръст се наблюдава при продуктите с етикет био или Fairtrade. Тези констатации са от новия „Обзор на устойчивите храни" (Sustainable Food Monitor), публикуван от Изследователския център на Университета Вагенинген, Нидерландия.
Увеличението на разходите се дължи отчасти на по-голямото количество продадени продукти с етикети за устойчивост. Освен това цените на храните са се повишили средно с 2–5% във всички канали за продажби, както за устойчивите, така и за конвенционалните храни. Общо холандските потребители са похарчили почти 14,3 млрд. евро за устойчиви храни от общо 68,1 млрд. евро разходи за храни.
Кои са устойчивите продукти?
Тенденциите се различават според продуктовата група. Продажбите на устойчиви напитки са отбелязали най-голям ръст (+14%). Разходите за устойчиво месо, риба, картофи, зеленчуци и плодове, продукти с дълъг срок на годност и яйца също са се увеличили, макар и по-умерено. Продажбите на устойчиви млечни продукти, от друга страна, са спаднали с 6%. „Цифрите показват, например, че през 2024 г. супермаркетите са постигнали целта си да предлагат само птиче месо с поне една звезда „Beter Leven" (По-добър живот). Делът на устойчивото птиче месо в супермаркетите вече надхвърля 90%", обясняват изследователите Катя Логачева и Нера Херцеглич.
Етикети
„Обзор на устойчивите храни" отчита годишните разходи на потребителите за продукти, носещи независим сертифициран етикет за устойчивост. Трите най-големи етикета по отношение на продажбите през 2024 г. са Beter Leven, Rainforest Alliance и Organic.
Органичните продукти се представят особено добре, с ръст на продажбите от 10% в сравнение с предходната година. „Забележително е, че за първи път този ръст не се дължи главно на по-високите цени", казва Логачева. Продуктите с етикет Fairtrade също отбелязват ръст от около 10%.
Няколко етикета са определени като Topkeurmerk (Топ етикет) от Milieu Centraal през 2022 г.: ASC, MSC, Rainforest Alliance, Organic (включително EKO и Demeter), Beter Leven 1 звезда (само за млечни продукти), 2 звезди и 3 звезди, Fairtrade, On the way to PlanetProof и SRP. През 2024 г. разходите за Top Labels съставляват 14% от общите разходи за храни.
Канали за продажби
„Обзор на устойчивите храни" разграничава три канала за продажби: супермаркети, заведения за хранене и специализирани магазини за устойчиви храни. В супермаркетите разходите на потребителите за устойчиви продукти са се увеличили с 4%, достигайки 12,1 млрд. евро. В сектора на заведенията за хранене разходите са се увеличили леко, с 1% до 1,7 млрд. евро, главно поради по-високите цени. Най-силен ръст се наблюдава в специализираните магазини за устойчиви храни, където разходите между 2023 и 2024 г. са се увеличили с 15 % до 459 млн. евро.
Коментари