За 32-ри път Съюзът на пивоварите в България (СПБ) отбелязва професионалния празник на бирения бранш Илинден с впечатляващи резултати. За първите 6 месеца на годината вече са реализирани иновативни проекти за 32 млн. лева, а приходите от бирените компании за бюджета от акцизи и ДДС са над 64 млн. лв. През най-активния за пивоварите период - от юни до август, у нас се произвеждат над 170 млн. литра бира и се продават 175 млн. литра. По актуални данни всеки зает в пивоварния бранш в този период ,,произвежда" 888 литра дневно (80 000 л. бира за трите месеца).

И тази година честотата на консумация на пенливата напитка у нас продължава да е устойчива, независимо че биреният пазар има лек спад в сравнение със същия период на 2024 г. Според традиционното лятно проучване на Ипсос, проведено по поръчка на СПБ,

75% от сънародниците ни пият бира поне веднъж месечно,

а 57 на сто - поне веднъж седмично. На месечна база българите консумират кехлибареното питие 9 пъти. Най-лоялните почитатели на бирата, които надигат халбите поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30 – 39 и 40 – 49 години. 42% от сънародниците ни са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64 на сто от активните консуматори на пиво, които поне веднъж седмично пият бира.

Безалкохолното пиво продължава да е все по-популярно

както на европейско, така и на национално ниво. През миналата година всяка 15-а продадена бира в ЕС е безалкохолна. И въпреки че България е далече от тези количества, продажбите на бира с 0% алкохол бележат ръст. Изследването на Ипсос показва, че 22% от българите считат, че безалкохолната бира е модерна напитка, а за 33 на сто от дамите тя е подходящо питие. През първите шест месеца на тази година у нас са изпити над 3 млн. литра безалкохолно пиво. Тези тенденции се дължат най-вече на предпочитанията на активните хора, които търсят балансиран и здравословен начин на живот.

С интересна еко насоченост са и данните, свързани със значимия за цялото ни общество проект за въвеждане на депозитна система за обратно връщане на опаковки от напитки. Чрез тази система всеки ще може да върне в големите магазини или в кварталните бакалии празните кенчета и бутилки от бира, безалкохолни напитки, бутилирани води и сайдер. За целта ще му бъде върната сумата на депозита, която потребителят вече е заплатил, когато е купил съответната напитка. По този начин хората ще бъдат стимулирани да връщат амбалажа и да опазват по-добре природата.

Според проучването на Ипсос,

61% от българите са чували/знаят за депозитната система,

а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките (въпросникът съдържа обяснение за депозитна система). 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система. При жените тази нагласа важи за 70% от респондентите, а при мъжете - за 63%. Най-силно депозитната система се подкрепя от хората на възраст 50-59 г. Най-много знаят за нея жителите на големите градове с население над 100 000 души – 72%. В София това важи за 63% от населението на столицата.