Неотдавна консумацията на авокадо в Испания все още беше рядкост. Няколко години по-късно то се превърна в обичаен продукт и е широко разпространено дори в сегмента на готовите за консумация храни под формата на гуакамоле. Коста Тропикал вече е просто още една производствена зона за този плод, който е високо ценен в Европа, но цените му не се различават много от тези на вноса.
„Авокадото в момента се продава на цена между 1,70 евро за Greenskin и до 2 или 2,4 евро за Hass. В Испания има тенденция да се отглеждат биологични авокадо, защото те са високо ценени в някои страни, въпреки че са по-скъпи от конвенционалните. Испанските биологични авокадо се изкупуват напълно, въпреки че са с 20% по-скъпи. Потребителите проявяват голям интерес към консумацията на устойчиви плодове", казва Франсиско де ла Торе, търговски директор на Aguacatec La Victoria. От друга страна, „смятаме, че ще бъде сезон с голямо предлагане, защото поради американските мита производството на авокадо от американските доставчици може да бъде пренасочено към Европа", казва Де ла Торе.
Въпреки глобалното производство, цените на авокадото все още са високи, защото „производството им е свързано със значителни разходи. Например, цената на кубичен метър вода е нараснала значително през последните няколко десетилетия", казва мениджърът и добавя, че „подхранването на дървото, фитосанитарните продукти и трудът, с необходимостта от многократно подрязване, са скъпи. А ако говорим за внос, разходите за транспорт също са се повишили".
„Освен търговци, ние сме и развъдчици и проявяваме голям интерес към израелските подложки, адаптирани към по-твърдата, по-солена вода и климатичните условия, с които се сблъскваме", казва Де ла Торе.
"Новите подложки, като Fairchild, Degania и Ashdot, имат по-добра устойчивост по отношение на водата, в момент, когато кладенците се експлоатират интензивно, защото не вали толкова много. Можете също да поберете повече растения на същата площ. Тези сортове имат по-добра устойчивост към фитофтора, гъбичката, която атакува корените."
Изненадващо, субтропически плод може да се превърне в флагмански продукт в пустинна страна като Израел. Според Де ла Торе „те имаха добра земя, но нямаха вода; те бяха пионери в инсталирането на системи за капково напояване и успяха да превърнат авокадото в водещ продукт".
Според мениджъра „на тропическото крайбрежие на Малага трябва да използваме водата максимално, като й дадем втори жизнен цикъл и я допълним с обезсолена вода. Населението също нараства, така че потреблението на вода се увеличава навсякъде. Въпреки че администрацията прилага мерки за улесняване на регенерацията на водата и изграждане на нови тръбопроводи за свързване на райони с повече и по-малко вода, мисля, че основната цел е да продължим да прилагаме всички възможни стратегии за оптимизиране на водните ресурси, с които разполагаме".
"В Испания сезонът започва с Greenskin, наречен така, защото е зелен, когато узрее, и Bacon от края на октомври до декември. След това до април следва най-популярният сорт - Hass.
От декември нататък се припокриваме с Мароко, което започва да произвежда по същото време като нас. Освен това перуанците са успели да удължат кампанията си за авокадо до декември благодарение на големите подобрения в логистиката, които правят възможно консумирането на перуански авокадо в перфектно състояние до три месеца след като са били събрани," казва Де ла Торе.
„Засега авокадото от Танзания или Кения е твърде скъпо за транспортиране, но считам, че Мексико е страна, която трябва да се вземе под внимание през септември, когато доставя Hass. Намирам колумбийското авокадо за много интересно поради младостта на растенията и логистиката", казва мениджърът.
Коментари