Заплахата на Пекин да наложи мита върху вноса на агропродукти от ЕС идва в момент, когато обемът на търговията вече намалява.

Европейската комисия приключи започналото през септември разследване на китайската държавна помощ за бързо развиващата се индустрия за електрически превозни средства и предлага да се наложат мита между 17 и 38 на сто върху вноса на китайските електромобили. Те вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители.

Китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщението на Еврокомисията.

Последва остра реакция на Пекин. "Това разследване е типичен случай на протекционизъм. Налагането на митнически тарифи върху вноса на електрически превозни средства от Китай нарушава принципите на пазарната икономика и правилата на международната търговия. То е вредно за икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС, за стабилността на световния автомобилен пазар и на веригите за доставка. В крайна сметка ще подкопае собствените интереси на Европа", заяви Лин Цзиан, говорител на китайското външно министерство. Пекин даде да се разбере, че ще предприеме ответни мерки, но засега не посочва какви ще са те.

Още преди да приключи разследването обаче Пекин предупреждаваше, че всички вносни мита, които ЕС наложи, ще предизвикат бърз отговор, който ще надхвърли обсъжданата такса върху вноса на френски коняк и ще удари европейското селско стопанство като цяло, пише "Политико".

Според държавния вестник Global Times на първо място на прицел са свинското и млечните продукти. През последните две седмици изданието съобщи, че китайското правителство обмисля антидъмпингови проверки на вноса на двете храни, който през 2023 г. възлиза на близо 5 млрд. евро - една четвърт от износа на селскостопански храни от ЕС за азиатския гигант и 2 % от общия износ.

И така, доколко трябва да се

притесняват европейските фермери?

„Комисията трябва да се увери, че няма да платим сметката за този спор", казва Ксения Симович, старши съветник по търговските въпроси в Copa-Cogeca, най-голямото европейско фермерско лоби. „Не искаме да попадаме под кръстосан огън".

Ако говорите с износителите на свинско месо, те ще отидат още по-далеч, пищейки, че това е катастрофа.

"Китайският пазар е толкова важен за европейския сектор на свинското месо. Една от причините е размерът, който има Китай - самият обем на китайския пазар е толкова голям, че никой не може да го пренебрегне", казва Йорис Коен, управител на белгийската служба за месо, която координира износа.

1,4 милиарда потребители в Китай обичат свинското и консумират повече от него, отколкото останалите страни от Азия и Африка, взети заедно.

„Втората причина... е, че можем да продаваме на килограмна цена в Китай продукти, които на вътрешния пазар на практика се считат за отпадъци - страничните продукти, които наричаме „карантия"," казва Коен пред "Политико". Западните потребители не консумират зурли, уши и опашки, но в Китай тези продукти, които представляват една пета от кланичното тегло, могат да се продават на по-висока цена от шунките и бутчетата.

Масовостта и необичайният апетит са печеливша комбинация, която привлича производителите на месо навсякъде по света.

По-евтините бразилски и американски протеини вече намаляват маржовете на Европа, оплаква се Коен, а производителите от ЕС не могат лесно да пренасочат обема към нововъзникващи пазари като Виетнам и Филипините. Сега митата са 12 %. Ако се увеличат до 20 %, износителите ще имат проблеми.

Свинска протекция

Но контекстът също е важен. Само една десета от европейското свинско месо напуска ЕС, като по-малко от половината от него отива в Китай.

Износът на свинско месо за Пекин достигна 7 млрд. евро през 2020 г., след като епидемия от африканска чума по свинете (АЧС) принуди страната да умъртви една четвърт от стадата си. Но спадна до под 3 млрд. евро миналата година, тъй като популацията на животните се възстанови и китайците ядоха по-малко месо по време на кризата с разходите за живот.

Независимо от това дали ще бъдат наложени мита, или не, неконкурентните цени на европейското свинско означават, че според оценките на Еврококомисията сумата ще намалее отново през тази година.

Заплашвайки с по-високи мита, Пекин също така "използва свинското" - опитва се да се възползва от стъпка, която така или иначе може да предприеме поради свръхпредлагане на вътрешния пазар, каза Джейкъб Гюнтер, водещ анализатор по икономика в Института за изследвания на Китай „Меркатор" (MERICS).

„Това може да е добър начин за тях да стабилизират цените на свинското месо на вътрешния пазар", смята той.

Ситуацията е по-добра

за млечните продукти

Износът от ЕС за известно време беше в подем, но след това започна да се забавя. Според Лауренс ван Делфт, директор по търговия и икономика в Европейската асоциация на млекопреработвателите, „значението на Китай по отношение на обемите е намаляло през последните години", особено за млякото. Пекин купува едва 0,6% от производството на масло в ЕС и 0,3% от сиренето.

Ако преминете отвъд тази граница, нещата стават още по-розови. Най-голямата категория за доставки на селскостопански храни от ЕС за Китай са преработените зърнени култури, като брашно и нишесте, а непреработените, като пшеница и царевица, са на четвърто място. Заедно те представляват над 4 млрд. евро през миналата година - една четвърт от износа.

Но Пекин вече се стреми да финализира почти пълната си самозадоволеност от зърнени храни, като първият му „закон за продоволствената сигурност" влезе в сила неотдавна. Стратегията „поставя Китай на първо място" чрез умерен внос и използване на научно-техническия напредък за увеличаване на производството.

И не забравяйте алкохола

- един от най-лесно печелещите пари. Спиртните напитки получиха най-голямо внимание от януари насам, когато Китай започна антидъмпингова проверка, явно насочена към френския коняк и арманяк - отмъщение за подкрепата на Париж за проверката на ЕС за китайските електромобили.

И все пак доставките на европейско вино са събрали два пъти повече приходи от тези на твърдия алкохол през миналата година. Сумата можеше да е и по-голяма, като се има предвид, че консумацията на вино в Китай се е увеличила с 60% от 2019 г. насам, според неотдавнашен доклад на Международната организация по лозата и виното (OIV).

Като се има предвид, че политиците все още изтръпват при спомена за тазгодишната вълна от земеделски протести, Пекин постъпи умно, като заплаши селското стопанство толкова близо до изборите за Европейски парламент, твърди Гюнтер от MERICS.

„Фермерите винаги гласуват и са много чувствителни дори към малки смущения в цените на това, което продават", казва той. Но тъй като обемът на търговията намалява, угодничеството пред Пекин няма да има такова значение, каквото би имало преди няколко години.