Агробизнесмени, бъдете внимателни в планирането, идващата година може да ни скрои неприятни изненади, предупреждава управителят на фирмата за агротехника

Любо КОРАЛОВ

- Г-н Георгиев, как вашата фирма се справи със сложните предизвикателства на тази трудна, пандемична, инфлационна година?

- И най-големите икономисти и анализатори едва ли са очаквали такъв развой на нещата. Пандемията наруши нормалното производство и пазар в световен мащаб. Това доведе до скок на цените на металите и на енергоносителите, както и промени в търговията с тях. А оттам „скочиха“ и материалите в земеделието - торове, препарати за РЗ, горива, услуги. И, разбира се, цените на селскостопанската продукция. Това неизбежно рефлектира върху пазара за агротехника. Станахме свидетели на интересен феномен: генерира се едно свръхтърсене на агромашини. Смятам, че няма производител, няма търговец, който да не е успял да изпълни всички поръчки и заявки за машини и инвентари през тази година. Без да претендирам за прецизност: ние имаме средно около 30% ръст на продажбите в България за изтеклите месеци. Това е провокирано, според мен, от факта, че у нас се наблюдава някъде

около 15-20% скрита инфлация в бранша

Това, което преди е струвало 100 единици, вече е 120 единици. Такава е пазарната ситуация в края на годината. Мисля, че една от основните причини за това положение е пандемията от COVID-19 и сътресенията на световния пазар.

- Как „Агроин“ реагира на тези твърде тревожни тенденции?

- Ние сме научени да реагираме само по един начин - с адекватност и с труд. Няма друг начин. По-добро планиране, ако може да се каже така, по-добра реакция и адаптивност спрямо икономическите условия, които действат отрицателно в момента. Правим възможно най-прецизен анализ на пазарната обстановка и движението на ресурсите, на това, от което имат нужда хората. И анализираме различните фактори с оглед развитието в следващите най-малко шест месеца. Стремим се да увеличаваме контактите с клиентите и да откликваме най-бързо и най-точно на техните заявки. Ясно е, че колкото повече заявки има, толкова по-лесно ще излезем от застоя. Пример в това отношение беше и нашата голяма есенна демонстрация на техника, основно от търсени машини.

Целта ни беше организиранният през септември край Враца от „Агроин“ по инициатива на бранда STEYR показ да ни даде възможност за продуктивна комуникация с клиенти и партньори. Посетиха я стотина зърнопроизводители от Северна България, които получиха пълноценна техническа и пазарна информация.

- Какви машини показахте? Отговарят ли на нуждите на фермерите и съвместими ли са с българските условия, климат, почви? Как стоят на нашия пазар за техника?

- За нас най-важното е какво мислят потребителите за предлаганото от нас оборудване, трактори, инвентари, резервни части, поддръжка. Ако стопаните имат траен интерес това означава, че нашите машини отговарят на изискванията на пазара.

- Но като че ли днес се предлагат машини за по-едри фермери...

- Картината и в нашето селско стопанство, и на агропазара се промени. Това, което преди 20 години купуваха хората, които работят 20-30 хил. декара, сега го купуват вече фермери, обработващи 3, 4, 5 хил. декара.

Преди 30 години най-големият трактор беше 190 к.с.,

сега ако имаш 4000 дка работиш с такъв трактор. Мащабите са различни, изискванията към обработките и получената продукция са други. Сега се променя всичко - и самоходните машини, и инвентара, и организацията, и управлениято, и свързаността между съставните части на стопанството, както и между самите стопански единици. На пазара, наситен с всякаква, все повече дигитализираща се техника, изборът е богат и всеки професионалист преценява какво да купува според характера, размера и специфичните условия, при които работи на полето.

- Всички тези обстоятелства означават ли, че през изминалия почти едногодишен период част от основните ви усилия са били насочени към обогатяване на портфолиото на „Агроин“?

- По-скоро наблягаме върху значението на това, което имаме в момента. В него се крие по-голям ресурс. Обаче не пропускаме необходимостта да получаваме от нашите доставчици, все световни брандове, нови, иновативни машини, по-високо производителни, по-икономични, по-екологични.

Машините станаха твърде сложни

Имаме много работа върху това какво да поръчваме, самата тяхна спецификация е по-трудна и трябва да отговаря на потребителското търсене и очаквания. Иначе казано, трябва да отговаря на нашите специфични изисквания, а машините да са подходящи за възможностите на фермерите в инвестиционен план. Основните производители на агротехника станаха вече мултинационални концерни, които продават на различни пазари - европейски, американски, азиатски, африкански, от Близкия Изток и т.н. Ние трябва да внасяме продукти, които са подходящи за българските условия и да обезпечим квалифициран сервиз за техниката, която предлагаме.

- Какво е съотношението цена-качество на машините, за които става дума?

- Всеки земеделски производител трябва да си даде сметка, че никога не е, образно казано, на едната страна на масата. Това се отнася и до нас, дилърите. Ако си само на една страна и купуваш техника, аршинът, с който мериш е същият, с който ще бъдеш премерен. Затова ние се отнасяме с огромно уважение към нашите клиенти, които са и наши партньори. А съотношението

цена-качество винаги трябва
да бъде в полза на клиента

Винаги! За да можем да имаме нужните, полезни и за двете страни, взаимоотношения.

Сравнението между сега и преди 30 години откакто започнах да се занимавам с агробизнес е много просто. Покупателната способност на нашите фермери сега достига средната за Европа, такива са моите наблюдения. Това означава, че по техните възможности е да си позволят най-доброто в оборудването на своите машинни паркове. Това е и най-правилното. Хората казват: не съм толкова богат, за да купувам евтини неща. Ние се учим всеки ден и установяваме, че който инвестира в качествена техника съотношението цена-качество по правило е по-добро и възвращаемостта е подчертано по-добра. Но подводните икономически камъни са много и опасни. Мисля, че всеки агробизнесмен трябва да бъде внимателен в изготвянето на стопанските си планове, сиреч за какво и как ще използва най-рентабилно наличните си ресурси. Особено това се отнася за следващите шест и повече месеца, т.е. за цялата идваща година, която вероятно може да ни скрои някои неприятни, не само инфлационни, изненади...

- Прогнозата...

- По начало избягвам да правя прогнози. Още повече, че те ще са непродуктивни в такова несигурно време. Но бих отбелязал две неща. Едното е, че ще бъдем свидетели на много силна „Агритехника“ в Хановер в края на февруари догодина. Очаквам там, след голямата принудителна пауза, асовете в агротехниката, почти шоково, да покажат прототипи на високотехнологични машини от ново поколение във всички сегменти. А ние от „Агроин“ мисля, че трябва да предложим някои от тях на нашите производители.

И второто ми очакване е земеделието ни да преодолее пандемичния и климатичен стрес и да се върне постепенно в по-нормално производствено русло.

Снимки:Андрей Белоконски

На щанда на „Агроин“ на БАТА Агро 2021 - много конски сили и перфектни инвентари
На щанда на „Агроин“ на БАТА Агро 2021 - много конски сили и перфектни инвентари
На БАТА Агро 2021 млади фермери намериха сред машините, предлагани от „Агроин“ това, което търсеха
На БАТА Агро 2021 млади фермери намериха сред машините, предлагани от „Агроин“ това, което търсеха
На демонстрационно поле край Враца машини от портфолиото на фирмата показаха възможностите си
На демонстрационно поле край Враца машини от портфолиото на фирмата показаха възможностите си
Румен Георгиев ръководи есенната демострация на фирмата
Румен Георгиев ръководи есенната демострация на фирмата
Организаторите на полевата демострация край Враца изнесоха кабина от трактор, от която участници го управляваха като от тренажьор
Организаторите на полевата демострация край Враца изнесоха кабина от трактор, от която участници го управляваха като от тренажьор
 Част от гамата иновативни машини и инвентари в технопарка на „Агроин“ във Враца
Част от гамата иновативни машини и инвентари в технопарка на „Агроин“ във Враца