С много добра реколта и по-успешни продажби изпратиха 2021 г. от лозаро-винарския бранш

Нов вид етикетиране ще бъде въведен за виното и алкохолните напитки у нас. Целта е потребителите да правят информиран избор от лицензирани производители. Това предвижда подписан от Националната лозаро-винтарска камара и „Спиритс България“ Меморандум за разбирателство за предоставяне на енергийните стойности и хранителните съставки на алкохолните напитки в България.

Етикетът ще показва калорийната стойност на продукта, както и списък на хранителните стойности и спецификата на продуктите. Последните могат да се проследят с QR код. Това етикетиране е над законовите изисквания в ЕС, но вече се използва и в други страни.

Според Ралица Скорчева-Славова от „Спиритс България“ меморандумът е много по-силен от договор. „Джентълменски ангажимент към всички потребители от името на производителите на спиртни напитки в България, че ние ще предоставяме цялата наша информация по ясен, открит, лесно разбираем и универсален начин.“

В момента само един български производител използва новия етикет, вече над година. До края на 2022 г. всички членове на Националната лозаро-винарска камара ще го въведат на гърба на продуктите си. НЛВК представлява около 65-70% от производителите на вино и около 90-92% от производителите на високо алкохолни напитки.

Казано по друг начин, според ангажимента на меморандума всяка втора от три бутилки на българския пазар ще показва енергийната си стойност (калории) до края на годината. Смяната обаче ще отнеме допълнителни средства и време за производителите.

Надявам се, че тези, които са извън нашата организация, ще последват добрия пример и ще го направят, заяви председателят на Националната лозаро-винарска камара Йордан Чорбаджийски. Той информира, че браншът изпрати добра 2021 г. Реколтата била по-малка като количество от 2020 г., но с превъзходно качество. След нея се очаквали и едни много добри продукти на пазара.

„Знаете, че ние като производители в България, постоянно печелим международни награди от различни световни изложения. И се надяваме да върнем България на винената карта там, където ѝ е мястото. Работим в тази посока“, посочи Чорбаджийски. Въпреки COVID кризата инвестициите в бранша продължават. А както знаем, тя се отрази сериозно върху сектора.

Но що се отнася до продажбите, 2021 г. се оказва значително по-добра от 2020.

„Предполагам, че самите потребители вече свикнаха с тази пандемия, хората, които се ваксинираха, оказаха влияние“, разсъждава председателят на НЛВК.

Относно факта, че в Европа винопроизводителите се стремят към намаляване теглото на бутилките с цел намаляване на въглеродния отпечатък, Чорбаджийски изтъкна, че при експорт олекотените бутилки са задължителни.

Но у нас това в момента е най-малкият проблем. Голямото вълнение и напрежение днес създават цените на енергоносителите и всички материали. Това неминуемо ще доведе до увеличаване на продуктите.

С колко, Чорбаджийски отговаря:

По анализ на камарата от декември около 25% се повишава себестойността на продуктите. Само от 1 януари пък цената на бутилките скочи с между 15 и 20% от различните производители, с напомнянето, че 70% от производството на една бутилка е газ.

Без да се ангажира кой производител с колко ще повиши виното си, според него средно цената на крайния продукт ще бъде не по-малко от 15% нагоре. За да оцелеят като производители.

Относно наблюденията му за консумация, вследствие на кризата и инфлацията, най-пострадалите от техния отрасъл са висококласните вина. Тези, които се консумират най-вече в заведенията.

От тях има и малки производители, които правели лимитирани серии. Те вече се ориентират към по-ниския ценови клас, за да могат да продадат продукцията си в магазинната мрежа.

Но от всички изредени проблеми, от камарата на винопроизводителите отново изтъкват, че най-наболелият е сивият сектор. Точни данни за него, разбира се, няма, но е над 50%. Защото половината грозде, което се произвежда в България, не влиза при лицензираните производители.

„Ние като бранш не сме против домашната консумация на домашни напитки. Против сме да се продава. Защото клиентите не знаят какво си купуват“, казва Йордан Чорбаджийски.

Информация на етикета показва колко калории съдържа една стандартна напитка на 100 мл и в цялата разфасовка. Важно е да знаем колко калории консумираме, защото всички наши потребители са все по-отворени към здравословния начин на живот. А ние като алкохолна индустрия апелираме към отговорна консумация, посочи Ралица Скорчева-Славова.
Информация на етикета показва колко калории съдържа една стандартна напитка на 100 мл и в цялата разфасовка. Важно е да знаем колко калории консумираме, защото всички наши потребители са все по-отворени към здравословния начин на живот. А ние като алкохолна индустрия апелираме към отговорна консумация, посочи Ралица Скорчева-Славова.