Въпреки че качеството на гръцките ябълки е добро тази година, през този сезон ще има по-малко.

„Общото производство на ябълки в ЕС е малко по-ниско в сравнение с миналата година, главно поради климатичните условия, като пролетните слани и сушата в някои райони. Полша остава най-големият производител, но Италия също има стабилно качество и по-добри добиви. Гърция има добро качество на ябълките „Грани Смит" и червените ябълки тази година, но по-малки количества в някои райони, поради студа", казва Матула Кацика, мениджър „Износ и продажби" в гръцката компания за износ на плодове A.C. Kissavos.

Търсенето остава стабилно. По думите й потребителите предпочитат сортове с хрупкава плът и сладък вкус. Наблюдава се тенденция към продукти с добавена стойност, като нарязани ябълки, натурални сокове и закуски.

В Гърция времето наистина е изиграло важна роля за настоящото състояние на сезона на ябълките, обяснява Кацика.

„Ранните пролетни слани в някои райони са повлияли на цъфтежа на ябълките и завързите, което е довело до намалено производство и по-ниско качество на плодовете. Прегряването по време на развитието на плодовете може да доведе до по-бързо узряване, по-малък размер на плодовете, намалена твърдост и/или по-голяма склонност към изгаряне от слънцето. Намаленото напояване на почвата поради по-малко валежи или екстремни условия затруднява осигуряването на добро качество и количество."

Въпреки че има по-малко ябълки за бране, работната ръка остава предизвикателство за производителите, според Кацика:

„Въпреки проблемите с времето, годината беше доста добра по отношение на качеството, въпреки намаленото количество ябълки. Основен проблем, който ще бъде труден за решаване, е липсата на земеделски работници в Гърция. Поради това фермерите имат затруднения при събирането на плодовете по време на сезона на реколтата. Те се обръщат и към мигранти от трети страни, но това е процес, който отнема много време."

Кацика заявява, че има няколко възможности в Близкия изток, но традиционният пазар все още купува лъвския пай от гръцкия износ на ябълки. „Египет продължава да бъде най-големият пазар за гръцките ябълки, като поглъща почти 50-60% от общия износ. Египет предпочита червени сортове, като Red Delicious и Royal Gala. Йордания и Саудитска Арабия са растящи пазари в Близкия изток за европейските ябълки като цяло. Гръцките ябълки, в частност, се ценят за сладостта и твърдостта си.

Доставките започват основно от октомври до април, в зависимост от сорта и капацитета за съхранение. Кипър също е добър, стабилен и традиционен експортен партньор. Основно предимство е ниската цена на логистиката, поради краткото разстояние.

"Обединените арабски емирства и Катар са пазари от висок клас, с търсене на висококачествени, добре опаковани ябълки. Цените са по-високи, но така са и очакванията им за опаковката и цвета. Тази година разширихме доставките си към тези страни. Страните от Балканите и Източна Европа, като Румъния, България и Албания, служат като вторични или излишни пазари, когато търсенето в Близкия изток се забави. Тук имаме конкурентно предимство, благодарение на възможността за автомобилен транспорт и по-кратките срокове за доставка. Накрая, интересът на Индия към европейските ябълки също нараства, но износът остава ограничен, поради разстоянието, тарифите и логистичните разходи."

Като цяло Кацика очаква добър сезон с възможности за тези, които дават приоритет на качеството пред количеството:

„Очаквам нормален, но не и впечатляващ сезон. Производството трябва да остане стабилно, но качеството и готовността за износ ще определят победителите. Има умерен до силен потенциал за ценообразуване, особено за висококачествени плодове и надеждни износни доставки, като се има предвид по-ограничените запаси и стабилното търсене. Износителите с добра, надеждна логистика и селективност по отношение на сорта, качеството и опаковката могат да имат добри възможности. Обаче тези с по-слаба инфраструктура за хладилна верига след прибирането на реколтата могат да се сблъскат с натиск върху маржа или достъпа до пазара. За нашите производители може да е изгодно да се фокусират върху качеството, а не върху количеството през този сезон, като се стремят към най-добрия размер, цвят и съхранение на плодовете, като същевременно намаляват дефектите, вместо просто да преследват обема", заключава тя.