Пазарът на дребноплодни - конкуренцията расте

Алма Давидова

Търсенето на плодове на глобалния пазар ще нараства, а заедно с това ще се засилват конкуренцията и изискванията за качество. Световният пазар на плодовe и дребноплодни като обем е 800 млн. тона, от които 13 млн. тона са дребноплодни, а от тях пък 9 млн. тона се падат на ягодите.

В топ 10 на световните плодове са банани, пъпеши, ябълки, грозде, портокали, манго, мандарини, круши, ананаси, праскови /нектарини. Трите най-големи страни производителки на плодове в света са Китай, Индия, Бразилия, а европейският лидер е Испания.

Пазарът на плодове е много динамичен, но ситуацията с дребноплодните се променя още по-бързо, отбелязват експерти от бранша. Този сегмент е чувствителен и се променя толкова бързо, че данните, тенденциите и прогнозите след 3 години, вече не са актуални.

Световният пазар на плодове

расте с 4-5% годишно,

а на дребноплодни - с 8-10%

Европа и САЩ са най-големите пазари по отношение на потреблението. В същото време, на фона на общото нарастване на потреблението на сокове в света, в САЩ и Европа то намалява. Соковете не отговарят на очакванията на потребителите по отношение на полезността за здравето, безопасността и всички полезни вещества. Но нараства търсенето на замразени плодове.

Какво ще се търси през следващите 5 години

През следващите 5 години растежът на търсенето на боровинки ще се забави, а популярността на малините също ще спадне, отбелязват експертите от Rabobank. Потреблението на ягоди ще расте бавно - с 1-2% годишно. Така например в САЩ делът на ягодите в сегмента на дребноплодните вече е намалял от 90% на 66,5% поради увеличаване дела на другите плодове. Увеличава се обемът на консумираните пресни ягоди.

Какво иска купувачът

Глобалният пазар отразява поведението на крайния клиент. А то се променя сериозно. Според експертите продуктите днес се купуват въз основа на импулс или емоция.

Налице е и промяна в критериите. В допълнение към основните (хранителни свойства, вкус, ползи), храната подлежи на редица други изисквания: добър външен вид, удобна опаковка, съответствие с модните тенденции, безопасност, функционалност и др.

Една от тенденциите е увеличаване на продажбите чрез интернет. В допълнение, населението на планетата се разраства, силна е урбанизацията. Хората стават все по-богати, но свободното им време за пазаруване намалява. Съвременният човек иска да има всичко тук и сега.

Доставка с дронове

и акцент върху Китай

В Европа навлизането на пазара на пресни малини се е увеличило значително - с 30% през последните пет години, а продажбите на къпина се увеличават в САЩ. Там най-голямото увеличение на продажбите през последните 3 години е в онлайн каналите - 24,4%

Amazon например пакетира плодове и доставя по къщите с дронове. Нараства и търсенето на маркови продукти и мрежи STM.

До 2022-25 г. Китай ще внася до 60% от консумираните храни. Екологията в страната не е в най-добро състояние, а населението става все по-богато.

Какво искат китайските потребители?

Те имат различна култура на консумация на плодове, тя не се е развила исторически. Например ягодоплодни, като боровинки и ягоди, често се използват за подарък. Това води до специални изисквания за опаковане, ако отидете на този пазар със своята марка. Нуждаете се от малка и много красива опаковка, обясняват експертите. Китайците избират въз основа на опаковки, произход и ползи за здравето. Повечето използват плодовете под формата на конфитюри и сладкиши.

Дори, въпреки дългите разстояния, боровинките в Китай могат да бъдат доставени пресни. Чилийските износители също идват по този начин, доставяйки боровинки за Европа в рамките на 25-30 дни по море, обясняват експертите.

Има и икономики, където плодовете заемат ключова роля в износа. Например това е Мексико. Плодовете там са на 4-то място в експортните позиции - 20% по-напред от текилата.

Тенденциите

На световния пазар е забележима тенденцията отглеждането на дребноплодни да преминава от откритите полета в оранжерии. Това позволява да се получава реколта с по-високо качество и през цялата година.

В пика на тенденцията за здравословно хранене и отказа от захар европейските и американските предприемачи намират още една ниша за продажби - смутита от дребноплодни.

За тази цел много подхождат плодчета като боровинка, касис, къпина, ягода и малина. Фрешовете също вече се предпочитат пред другите сокове.

За отбелязване е и тенденцията за чистота и екологичност на продукта - потребителите все повече обръщат внимание на количеството растителнозащитни средства и други препарати, използвани при отглеждането на растенията.

Кооперирането е изход

Пазарът на ягодоплодни в Европа се разраства много бързо. Сегментът на боровинките се развива най-бързо, а този на малината и къпината също е динамичен и със знак +. Разбира се, малините са малко по-напред в класацията.

Това споделя икономистът в инвестиционния център на Организацията на ООН за прехрана и земеделие (ФАО) Андрей Ярмак.

А градинските ягоди са на първо място в бизнеса с дребноплодни култури

Що се отнася до това как най-успешно да се продават дребноплодните, европейците и американците са намерили много добра ниша - продават ги като закуски - къпини, малини и особено боровинки (градински боровинки) - това е плодче, удобно за консумация, коментира икономистът от ФАО.

Друг важен аспект е екологичността и чистотата на отглежданите продукти: “Ако можете да докажете, че сте по-добри от други, че използвате по-малко продукти за растителна защита, значително ще подобрите перспективите за продажба на вашите плодове,” казва той.

Има и една интересна тенденция да се прехвърля производството на плодове на защитена земя.

Така може да се получи не само по-ранна реколта, но и с по-високи качествени параметри.

Това е много важно, защото ви позволява да печелите повече пари. Така че този тренд много бързо се налага, отбелязва експертът.

Той също препоръчва да се съсредоточи вниманието върху износа на пресни плодове

Това не означава, че не трябва да се преработват плодовете - напротив, но това са само два различни вида бизнес, а в свежата продукция има много повече пари. Може би това е по-труден сегмент, но е сегментът, от който можете да спечелите повече пари, подчертава експертът.

Според прогнозите на икономиста цените на дребноплодните ще имат негативна тенденция в близко бъдеще и ще има постоянно намаляване на средната изкупна цена. Според него има един много прост начин за справяне с този проблем - сътрудничеството на производителите. Това означава, че ако се отглеждат плодове за преработка, то трябва да се увеличи обемът и за целта да се създадат кооперативни предприятия за замразяване на продукти.

Къде и как да се похвалите с плодовете си

Ключови изложби за производители и преработватели на плодове :

Глобален конгрес за дребноплодни Ротердам, Холандия

Годишна конференция на ягодопроизводството. Тази година го посетиха 400 делегати от 36 държави.

Конференция на Международната организация на малината (International Raspberry Organization), която се провежда на всеки две години в различни страни - членове на организацията. Конференцията е посветена на малините.

Фрут Логистика, Берлин, Германия, 6-8 февруари 2019 г.

Фокусът на изложението е върху свежия пазар.

BioFach, Нюрнберг, Германия, 13 - 16 февруари 2019 г. - най-голямото изложение на биологични продукти.

Gulfood, Дубай, Обединени арабски емирства, 17-21 февруари, 2019 г.

Международна изложба за храните и гостоприемството в Близкия изток - най-голямата в региона на Персийския залив.

Anuga FoodTec, Кьолн, Германия, 5-9 октомври 2019 г. Най-големият търговски панаир в света с над 7 хиляди изложители и около 150 хиляди посетители.

Как да участвате ефективно в изложение

За да бъде ефективна изложбата, трябва да планирате срещи на щанда си. Ако при високата цена на щанда (на голямо международно изложение струва около 20 хиляди евро), времето също се използва неефективно, тогава не трябва да участвате в изложбата. Ще трябва да свършите много предварителна работа, за да работите на изложението, така че клиентите да идват при вас. Ако има дейност на щанда, той ще привлича клиенти, съветват експертите.

Това изисква конкурентни предложения. Например, смутито вече е задължителен елемент от асортимента. Биологичните продукти също се превръщат в подобна категория. Важно е да формулирате защо трябва да купуват от вас, а не от чилийските производители например. Ако не можете да отговорите на този въпрос сами, има много малко шансове да поискат вашите продуктите, подчертават експертите.

За да влезете на нов пазар, е полезно да имате т.нар. портфейлен клиент - клиент с известно име.

Дори доставката да е 10 кг, но клиентът е Данон или Нестле, това много помага за популяризирането на вашите продукти.

И накрая, скъпо удоволствие е да участвате във всички изложения. Трябва да сте добре запознат с аудиторията и формата на изложбата и да изберете най-подходящата за вашия продукт. Струва си да отивате на местни форуми, само ако сте насочени към този конкретен пазар обобщават експертите.