Европейската комисия внесе вчера предложение за увеличаване на прозрачността при ценообразуването на хранителни продукти.  С предложените мерки ще се изисква на всеки етап от веригата за доставки на храни, през който преминават продуктите на хранително-вкусовата промишленост, да се обявяват най-важните ценообразуващи елементи.

Предложението е част от политиката на Комисията за постигане на по-лоялни практики при веригата за доставки на храни чрез въвеждането на по-голяма прозрачност при обявяването на цените по протежение на цялата верига.

Миналата година Комисията представи предложението си за забрана на нелоялните търговски практики във веригата за доставки на храни, което беше гласувано от съзаконодателите през април 2019 г. Тези нови норми ще защитават всички европейски земеделски производители, както и малките и средните доставчици, срещу нелоялните търговски практики по веригата за доставки на храни.

Укрепването на позицията на земеделските производители по веригата на предлагане на храни е приоритет за Комисията. Повишената прозрачност на пазара ще направи информацията за ценообразуването по-ясна и по-достъпна, с което ще се насърчат лоялните отношения по цялата верига, а интересите ще бъдат по-балансирани. Тези нови правила ще допълнят наскоро приетата директива за забрана на нелоялните търговски практики и ще бъдат от полза за по-малките и слаби участници във веригата за доставки на храни. Въвеждането им отразява значителната обществена подкрепа в целия ЕС за засилване на ролята на земеделските производители във веригата за доставка на храни“, заяви Комисарят по въпросите на земеделието и развитието на селските райони Фил Хоган.

В съответствие с процедурите на Комисията за по-добро законотворчество, предложението е публикувано за обществено допитване за четириседмичен срок. След това то ще бъде прието от Европейската комисия и се очаква да влезе в сила шест месеца след приемането му.

Предложените мерки ще обхванат месото, яйцата, млечните продукти, плодовете и зеленчуците, полските култури, захарта и зехтина. Те са разработени въз основа на пазарните данни за всяка държава членка. Но Комисията счита, че тази информация трябва да се разшири. Затова всяка държава членка самостоятелно ще събира данни за цените и пазарите.