Оборудването в земеделските технологични процеси оказва по-малко отрицателно въздействие върху околната среда, когато се използва при разумни и оптимални условия

Климатичните промени налагат селското стопанство да се адаптира към все по-завишаващите се стандарти за емисии от изгорели газове. Така към двигателите се добавят различни системи - EGR (рециркулация на отработените газове), DPF (филтър за твърди частици), DOC (катализатори за окисляване на дизелово гориво). В този брой продължаваме темата, като разглеждаме какви други възможности предлагат технологиите за намаляване на емисиите до приемливи нива.

Селективна каталитична редукция (SCR)

Разпоредбите Tier 4 Final изискват драстично намаляване на нивата на NOx (азотни оксиди). В много от двигателите това е повече, отколкото може да се справи само EGR. Решението е да се инсталира нова система за последваща обработка на отработени газове, наречена селективна каталитична редукция (SCR).

От 2005 г. законодателството за дизеловите превозни средства в Европа изисква драстично намаляване на емисиите на NOx. Производителите на превозни средства, и преди всичко тези на големите товарни автомобили, трябваше да преосмислят изпускателната система на своите машини. Все повече и повече дизелови автомобили, трактори и други оф-роуд превозни средства също са оборудвани със системата SCR в изпускателната система.

SCR е наименованието на технологията за последващо изгаряне на дизеловите превозни средства, която им позволява да намалят вредните си емисии на NOx. Тази технология изисква използването на реагент, наречен AdBlue

Почти всички основни производители на двигатели я използват, за да отговорят на изискванията на новото законодателство относно емисиите на NOx.

Основните компоненти на системата SCR са: SCR катализатор, устройство за впръскване на течности AdBlue, резервоар AdBlue, управляващ блок за впръскване AdBlue.

AdBlue превръща вредните азотни окиси от дизеловия автомобил в безвреден азот и пара, като по този начин значително намалява емисиите на NOx, които са основен източник на атмосферно замърсяване и водят до смог в градовете. Според проучвания, проведени от Световната здравна организация, емисиите на NOx влошават астмата.

AdBlue се впръсква от специалния резервоар за съхранение в изпускателната тръба, която е пред катализатора SCR, но след двигателя. Като се нагрява в отработените газове, AdBlue се превръща в амоняк и въглероден диоксид. Когато газовете от азотния оксид (NOx) от изпускателната тръба реагират вътре в катализатора с амоняка, вредните молекули на NOx в отработените газове се превръщат в безвреден азот и вода. В крайна сметка те се отделят в атмосферата като пара.

Системата SCR се монтира в работната машина от производителя и работи автоматично. Не е необходимо да я поддържате или променяте. AdBlue се инжектира автоматично в изпускателната тръба в зависимост от натоварването на двигателя. Що се отнася до регулирането на потреблението, нивото на консумация на AdBlue се определя от производителя на агромашината.

За да сте сигурни, че вашата SCR система работи правилно в техниката "втора ръка", уверете се, че използвате само висококачествен AdBlue. Това ще защити инвестициите, които сте направили, тъй като реагент с ниско качество не би бил достатъчно чист и може да бъде замърсен с примеси. Това може да причини повреда на катализатора и да доведе до много високи разходи за ремонт, които производителят на машината няма да покрие.

От 2010 г. пътническите автомобили използват SCR, за да намалят NOx, така че технологията е добре доказана

Тя добавя още едно ниво сложност, но има няколко предимства. От една страна, използването на SCR означава, че двигателят може да отговори на емисионните стандарти с по-малко агресивно използване на EGR - така че тези двигатели работят по-хладно.

Недостатъците на SCR са, че трябва да държите DEF на склад и да зареждате резервоарите на DEF на вашето оборудване. Ако сте изчерпали DEF, двигателите са програмирани да намаляват до точката, в която вече не можете да работите. Изчерпването на DEF е също толкова разрушително за вашите операции като изчерпване на дизела.

Дизелово гориво с ниско съдържание на сяра /ULSD/ беше въведено на пазара през 2009 и 2010 г. Нивата на сяра бяха намалени, тъй като катализаторите, използвани в DOC и SCR, не можеха да се справят с по-високите нива на сяра. Днес ULSD е единственият вид дизел, който можете да закупите в САЩ и Канада. Но фактът, че само по-новите двигатели могат да изгорят този специфичен вид дизелово гориво, ще повлияе на препродажната стойност на тези машини в бъдеще.

Повечето аукционни компании казват, че половината от машините, които продават, преминават в чужбина. Не навсякъде е налице ULSD, така че някои предвиждат пренасищане на Tier 4 Interim и Final машини на пазара в бъдеще, което може да намали цените на използваното оборудване, отговарящо на емисиите.

Повечето производители работят по "де-тиринг" решение, модификация, която ще позволи на тези машини да работят с по-високо сярно гориво. Но този процес все още е в ранен стадий и подробностите за това как ще бъде постигнато това се различават между производителите.

Тъй като технологията на дизеловите двигатели е напреднала от Tier 3 към Tier 4 Final, други аспекти на двигателите също са променени. За да осигурят по-добро изгаряне на горивото и реакция на дроселната клапа, производителите са настроили смесите "гориво-въздух" да се ползват с различни конструкции на турбокомпресора, като например два турбокомпресора (голям и малък) и турбокомпресори с променлива геометрия.

Горивните системи до голяма степен са били подложени на високо налягане, с обща тръбна система с налягане от 30 000 psi или повече. А електронните модули за управление на двигателя позволяват свръхвисокоскоростни, изключително точни последователности за впръскване на гориво.

Новите дизелови двигатели са по-чисти от всякога, а в много случаи и по-икономични. Но заедно с това идва и необходимостта от правилно ценообразуване mна тези по-скъпи двигатели и всякаква допълнителна поддръжка в собствените и експлоатационните разходи на оборудването, както и да се гарантира, че всички нови протоколи за поддръжка са, за да се избегнат изненади и да се увеличи времето на работа.

У нас във връзка с екологичните изисквания новата техника подлежи на типово одобрение. Отнася се за нови трактори, ремаркета и прикачна техника. По отношение на двигателите изискването е да бъде повдигната процедурата за типово одобрение със съответната маркировка. Това е абсолютно задължение, което се спазва при пускането на пазара в България на тази самоходна техника с тези двигатели. Самата процедура за типово одобрение е разписана в Закона за регистрация на горска и земеделска техника, определени са етапите и сроковете за пускане на пазара, техническите изисквания и препоръките за безопасност при боравене с машините. При техниката втора употреба се извършват технически прегледи по методика, утвърдена от земеделския министър, и се установява дали тя е безопасна или не и съответно се допуска до работа или не до отстраняване на неизправностите.