Пазарът на ябълки в Индия очаква скок във вноса през този сезон, дължащ се на силното вътрешно търсене, което местното производство не може да задоволи, казва Мукеш Кумар Джайсвал, главен изпълнителен директор на Agro Aira Greens Pvt. Ltd., вносител на пресни продукти. „Прогнозираме 10% увеличение на вноса на ябълки до 600 000 тона за пазарната 2025/26 година."
Според Джайсвал „сезонът на ябълките през 2025 г. е започнал силно, като местното производство отбелязва 6% ръст спрямо миналата година и достигна 2,55 милиона тона, благодарение на благоприятните метеорологични условия в Кашмир, Шимла и други северни региони".
Въпреки това, неотдавнашните наводнения и свлачища, които блокираха магистралата Джаму-Сринагар, причиниха сериозни логистични проблеми, което доведе до загуби, оценявани на до 130 милиона долара, пише FreshPlaza.
Джайсвал подчертава, че апетитът на Индия за червени ябълки продължава да расте бързо. „Дори в година с добра реколта, местното производство не може да задоволи напълно търсенето, което прави вноса жизненоважен за стабилността и растежа на пазара." Въпреки това, той споменава, че предизвикателствата, свързани с доставките от утвърдените източници на внос, карат вносителите да преосмислят стратегиите си за снабдяване.
„Турция, която някога беше основен доставчик, претърпя ранни студове, което значително намали реколтата от ябълки и доведе цените до нива, които индийският пазар не може да понесе. Недостигът и високите цени в Турция ни накараха да разнообразим вноса си по-агресивно. Южна Африка и Чили придобиха по-голямо значение, като доставят популярни сортове като Red Delicious, Fuji и Gala, както и Granny Smith", обяснява Джайсвал.
Качеството остава приоритет в тази промяна. „Докато Чили и Южна Африка са запазили стандартите си, намалената и скъпа реколта на Турция наложи по-стриктни проверки преди изпращане и внимателен подбор на доставчиците." казва Джайсвал. Той добавя, че поддържането на постоянното качество е особено трудно за вносителите, когато работят с нови или различни доставчици.
Друго предизвикателство е по-честото забавяне на доставките и колебанията в цените, споделя Джайсвал. „Само през септември 2024 г. имахме 351 доставки, което изискваше интензивна координация. Инвестициите в инфраструктурата на хладилната верига и диверсификацията на доставчиците са от съществено значение за управлението на рисковете и прекъсванията в доставките."
Гледайки напред, Джайсвал вижда потенциал в нови региони за снабдяване. „Близостта на Иран предлага по-кратък транзит и конкурентни цени. Проучваме и европейски доставчици и укрепваме връзките с Южна Африка и Чили, за да гарантираме надеждност въпреки нестабилността на времето. Този сезон подчертава необходимостта от устойчивост и диверсификация, където адаптивността ще отличи победителите от останалите", заключава той.
Коментари