Така определя себе си 30-годишният Георги Кръстев от Айтос, част от екипа на Управителния съвет на Пчеларско сдружение - Бургас

Жени Владинова

Кой е Жоро Кръстев

Той е потомствен пчелар и от малък помага на пчелина на дядо си, който в крайна сметка наследява. Жоро признава, че истинската му любов към пчелите се развива с всяко ново знание, което усвоява. Започва с 1 пчелин и добиването само на мед, докато стига до това да бъде "горд" собственик на 3 пчелина, разширявайки дейността си и добиването на почти всички пчелни продукти. Определя себе си като изцяло отдал се на пчеларството. А и така издържа семейството си.

Жоро винаги е имал за хоби все неща близо до природата - гълъбарство, зайцевъдство, акваристика, туризъм, спортен риболов. И ето че започва да се занимава активно и с пчели. "Дядо беше пчелар и от малък съм край него. Животът ни поднесе трагичния момент, в който той си отиде от този свят. Наследих пчелите, защото нямаше кой, откровено споделя Жоро. Признава, че в началото му е било много трудно, защото поема голяма отговорност, а няма кого да попита за съвет. "Цяла зима мина в четене. След още доста трудности на следващата година реших да посещавам всички пчеларски изложения и да "покрия" максимален брой лекции. Много бързо набрах скорост, експериментирам нон стоп. Не спирам да чета и да се уча. Но "висшият пилотаж" все още е далеч!" разказва младият пчелар. В стремежа си да се развива Жоро участва в различни начинания. Едно от тях е проект "Градски пчели" на голяма верига магазини за дома. И резултатът не закъснява -

две години по ред печели първа награда за усилията си

Като всеки млад човек от XXI век се учи и от клипове в интернет на пчеларска тема. Има желанието и нуждата да споделя своя опит и перипетии. И в крайна сметка се вслушва в съвета на приятеля си Мариян Димитров, който от 2016 г. го "навива" да правят пчеларски клипове с образователна цел. И ето че през септември 2017 г. снимат първото видео. "Да, мина 1 година, откакто ми беше предложено, но просто идеята в мен трябваше да "узрее". И когато това стана, се реших", обяснява Жоро. Целта им е да направят една година цикъл с клипове, с които да показват по-простичко и елементарно - на разбираем език, как се отглеждат пчели. Но не как някой друг го прави, а той как го прави. "Така поемам цялата отговорност за това, което се случва", уточнява Жоро. И след пускането на първото видео го връхлита вълна от позитивни коментари. "Естествено имаше и отрицателни, но обръщам внимание само на градивните", казва младият пчелар.

И така клип след клип, споделя във форуми и фейсбук групата "ПЧЕЛИН", там коментира всичко с колеги и се получава една дискусия, полезна за начинаещите. Вече е набрал скорост с 8-10 клипа, когато се появява анкета в група "ПЧЕЛИН". И става така, че

в категория "Будител" хората поставят Жоро на първо място

"Тази оценка за мен означава много. Означава, че това, което правя, е полезно за другите. Признавам, че съм щастлив и удовлетворен от работата, която върша", искрено споделя 30-годишният пчелар Жоро Кръстев. Той е убеден, че, за да се развиват като пчелари, той и неговите колеги трябва да са единни, да споделят опита си - и добър, и лош, да са толерантни един към друг, да са отговорни към работата, която вършат. Затова неговият слоган е "Аз съм кръвна група "Пчелар положителна", а ти?".

Каква бе пчеларската 2018 за Жоро Кръстев - добра или лоша? Според него 2018 е най-странната година, която е имал, откакто е пчелар. Би казал, че е лоша като метеорологични условия, но не чак толкова лоша откъм доход. Това е така, защото никога "не слагам всички яйца в една кошница", уточнява младият пчелар. Ето какво има предвид: Жоро има 3 пчелина и не добива само мед, а почти всички пчелни продукти. Не ги продава на едро, а само на дребно. По този начин успява да се измъкне в лоши ситуации като тази иначе лоша година.

Жоро признава, че среща трудности, но най-малкият проблем са му трудностите в пчелина. "Ако трябва да говорим за пчели, уточнява той, всеки е изпитвал трудности." Затова гледа да работи със сериозни доставчици на храна, препарати, консумативи, кошери и т.н. От доста време Жоро е приел, че не само цената е фактор, не само дори и качеството. Важни са и условията, които ти предлага доставчикът/производителят. "Всичко е въпрос на доверие между мен и хората, с които работя. Веднъж спечелено ли е, оттам нататък се работи леко", споделя пчеларят. Но веднага допълва, че са го мамили с рамки, с основи, с кошери. Все некачествени, с неправилни размери или други "дяволии". И въпреки това винаги залага на доверието между партньорите.

Според младия пчелар всеки един бизнес е свързан със заобикалящата го среда - с уговорката, ако говорим за пчелите като такъв, разбира се.

Основният и

единственият проблем на българския пчелар е, че е "куче единак"

е оценката му. Нищо друго не е проблем, категоричен е Жоро. "Защото, ако сме "глутница вълци", всичко щеше да е по друг начин. Имах един учител, който твърдеше следното: Глупавият доктор лекува по симптоми, умният по диагноза. Какво искаше да каже - че умният човек решава проблема, като се справя с причината, а не със следствието. Така смятам и аз, че повечето проблеми сред пчеларите са следствие!", твърди Жоро Кръстев. Той е убеден, че причината пчеларите да имат проблеми е, че не са единни, нямат лоби и разчитат някой друг да им свърши работата. За него най-правилно, най-реалистично е българските пчелари да се обединят. Да има един пчеларски съюз. Жоро дава пример: "За да се стане пчелар, трябва да си в този съюз, да си минал истински курс, да закупиш пчели и сдружението да ти разреши да ги сложиш на определено място. По този начин няма да се получава пренаселване. Контролът ще е железен, но по места и самоконтрол! Много проблеми ще отпаднат и много следствия!"

И говорейки за проблемите, стигаме и до пазара и печалбата от производството на мед.

Жоро напомня, че ние, българите, сме със супер ниска консумация на мед на глава от населението за разлика от други европейски държави. Ако се постараем и стимулираме търсенето на мед и успеем да развием българския пазар, то няма да ни тревожи вносът на мед отвън! Една проста сметка: в България се произвеждат 10 000 т мед, като ги разделим на 6 000 000 души се пада по 1,66 кг мед на човек за цяла година. "Та това не е ли достатъчен стимул да развиваме пазара на български мед", пита Жоро.

В другите сектори - земеделски или животновъдни, трябват сериозни инвестиции за създаването на модерно стопанство/ферма. "За да стартира един млад човек в пчеларството, също трябва да инвестираш доста пари", казва пчеларят. И описва какво е нужно на един съботно-неделен пчелар с 50 кошера. Трябва му 1 дка земя, постройка с 3 помещения - склад, работилница, стая за вадене на меда. Всичко това с РЗП не по-малко от 50 кв. м, ток, вода. И още: 50 кошера, 50 отводки, консумативи, центрофуга, вана и дребен инвентар. Всичко по груби сметки дотук е около 20 000 лв. При цена на меда на едро от 4 лв. това са 5000 кг мед. При среден добив от 20 кг става така, че пчеларят ще си върне първоначалната инвестиция след 4-5 години. "Това е оптимистичен теоретичен вариант при производство само на мед и реализирането му само на едро", уточнява Жоро. Той определя тези средства като пари за стартиране на едно хоби пчеларство, от което не можеш да изхранваш семейство. Оттук нататък идва проблемът със знанията, уменията и реализацията на продукта. "Ще го кажа така

колкото си по-опитен, толкова по-малко време ти трябва да си върнеш инвестицията -

обяснява пчеларят. И посочва още фактори -има зимна смъртност, лятна загуба, за която никой не говори. Пример, лятото много често се случва някой от кошерите да отслабне и за да влезе в кондиция, се обединява с цяло младо семейство-отводка. Иначе пчеларят губи сезона с този кошер и му остава само работата да вдига и слага капаци, е обяснението на Жоро.

И защото говорим за пари, веднага подхващаме темата за цената на меда, за да има рентабилност. Според Жоро Кръстев тя не трябва да е по-малка от 7 лв./кг на едро за букета - полифлорен, и 12-14 лв. за цена на монофлорните медове. На дребно цената трябва да е минимум по 15 лв за букет и 20-25 лв. за монофлорен. (Става дума за конвенционален мед.)

И защото има ли пазар, има и конкуренция. А у нас

доста често има нелоялна конкуренция

И Жоро дава пример с големи вериги, където тече масирана реклама за буркан от 900 грама мед на цена 4,95 лв. л И това е 3-а ръка цена. Първо е закупен на под 4 лв./кг от производител като суровина, после преработвателят си слага цена на готов продукт и го продава на големия магазин и оттам пак му се слага надценка... И какво излиза - 4,95 лв. за 900 г мед или 5,5 лв. за 1 кг. В която цена има марж от 1,5 лв. В тази цена са буркани, капачки, етикети, данъци, заплати, транспорт. Как го правят"? Отговорът е няма как, освен ако не е фалшив. Другият вариант, който не го допускам, е да работят на загуба, категоричен е Жоро. И допълва: А както знаем, на загуба могат да работят само производителите, не и големи магазини и компании."

За съжаление нелоялната конкуренция разцъфтява, защото

законът позволява на пазара да се продават имитиращи продукти

с различни названия от рода на "Медунчо", "сладък букет" и т.н. А законът гласи, че за да се продава пчелен мед, то на етикета трябва да пише -"Пчелен мед". Ако пише "Пчелен букет", това е заобикаляне на закона, потребителят е подлъган и си купува захар в течна форма. Има ли решение този проблем? "Да, има, и то е всички пчелари и потребители да се обединим и да изискваме спазване на закона", категоричен е Жоро Кръстев от Айтос.