Истинска екологична революция при колите втора употреба предстои скоро в София, а след това и в цялата страна. Със закупуването на седем газоанализатора на практика ще бъдат спирани от регистрация всички неекологични автомобили нов внос. Според търговците на стари возила годишно у нас се продават около 130 000 машини с махнати или неработещи катализатори, което е почти половината от пазара на употребявани автомобили. До края на годината ще бъде въведен строг контроли и тези

“вредни” коли

няма да могат

да бъдат

регистрирани Автомобилите, които не отговарят на екологичните стандарти и вече се движат по родните пътища, няма да бъдат спирани от движение засега.

Поне половината от внасяните у нас автомобили са или със свален катализатор, или с развален. Родни механици твърдят, че между 50 и 75% от колите, които им карат за ремонт, са без частта за ограничаване на вредни емисии. Дори да има катализатор, с годините той се запушва, работата на двигателя се влошава и в сервизите го махат, за да работи моторът на трошката що-годе нормално.

“Започнали сме процедура за закупуване на седем газоанализатора, които ще предоставим на Пътна полиция, тъй като те нямат възможност да купят сами тези съоръжения. Предоставяме им ги, за да могат да правят по-строг контрол върху изпълнението на екологичните стандарти.” Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова на церемонията по случай Деня на металурга.

Контролът ще се извършва още при първата регистрация на колите, за да не се допускат автомобили, които не отговарят на законовите изисквания. Ще има и последващ контрол по булевардите и улиците на София. Закупуването на газоанализаторите трябва да се случи до края на ноември. Подготвят се и мерки за системата за предварителен контрол на замърсяването.

Уредите ще бъдат сложени

в техническия

пункт на Пътна

полиция в София При първоначална регистрация ще замерват газовете, които отделя колата. Ако те са над нормата, няма да бъде регисрирана, обясниха пътни полицаи пред “24 часа”. В закона има норма за вредните газове и отказът от регистрация ще е нормативно уреден.

Освен в техническия пункт на Пътна полиция уредите ще бъдат и на терен. Когато униформените правят проверки, ще засичат с него и вредните газове. Ако са над нормата същият, макар и регистриран, ще бъде спиран от движение.

“Предстои голяма конференция от Министерството на околната среда и водите на 24 ноември. Там ние ще представим мерките и докъде сме изпълнили новата програма за чистота на въздуха. Предприели сме комплексни мерки, направили сме инвестиции в публичния транспорт и публичните сгради, контрол върху движение на автомобилите”, допълни Фандъкова.

Тя подчерта, че

вече е изградена

система за

управление

на трафика, извършени са инвестиции в метрото и в градския транспорт. Направени са и велоалеи, въпреки че има негодувания срещу тях. “Търсим баланса. В пиковите часове сутрин и вечер всички излизаме с автомобили и искаме въздухът да е по-чист. Това трябва да се регулира, всички хора трябва да са съпричастни и да променят някои от навиците си.”

Кметът на София уточни, че Столичната община работи съвместно с Министерството на околната среда и водите. Това се отнася основно за проблема със замърсяването на въздуха през зимния период вследствие на отопление с битово гориво. Предложенията им към министерството за решаване на този проблем са да се въведат стандарти за търговците и производителите на твърдо гориво. Освен това при отпускане на социалните помощи за отопление те да се обвържат с използването на по-екологичен вид гориво.

Преди дни

Фандъкова

подписа общо

писмо с

кметовете на

Рим, Париж, Амстердам, Мадрид, Копенхаген, Виена, Брюксел и Хелзинки с настояване в ЕС да се въведат единни по-строги мерки за намаляване замърсяването на въздуха от транспорт.

Кметовете настояват за четири мерки. Първата е до края на 2017 г. да бъдат въведени задължителни автомобилни тестове на европейско и национално ниво, както и строг надзор от организациите, които ги контролират.

Втората мярка предвижда да се изработят общи стандарти за допустимите емисии на въглероден двуокис с хоризонт 2025 г. и 2030 г., като целта е постепенно намаляване на емисиите от конвенционални превозни средства и широко въвеждане на превозни средства с нулеви емисии, в т.ч. от автомобилите. Трябва да се допълнят съществуващите регулации за въглеродни емисии от автомобили със задължителни цели за продажба на превозни средства с нулеви емисии, като се осигури европейски пазар за нулеви емисии.

Също така

ще се

предложи нов

ограничителен

норматив Евро 7

за вредните

газове,

който да е технологично неутрален и да позволява на градовете в Европа да отговорят на указанията за качество на въздуха на Световната здравна организация.

Това ще означава постепенна подмяна на почти целия автомобилен парк в България. Най-усъвършенстваните коли в момента се произвеждат по стандартите Евро 5, Евро 6 и Евро 6+. Очаква се стандартът Евро 7 да започне да се прилага от 2019 г., като “технологичната неутралност” ще означава, че той ще е еднакъв за бензиновите и дизеловите коли, а не както сега да се допуска разлика между двата типа двигатели.

Българите карат най-старите коли в Европа. Средната възраст на автомобилите в ЕС като цяло е 10,7 години, а при нас - над 20 г. Пред България по овехтялост на автопарка се нареждат Полша - 17 г., Латвия и Литва - 16 г., Румъния - 15 г., Унгария, Чехия и Гърция - по 14 г.

По брой коли на 1000 жители се доближаваме до средното равнище в Европа - 510 у нас спрямо 573 в ЕС. Около 40% от автомобилния парк в България е над 20 г. при общо регистрирани през 2016 г. над 4 млн. автомобила, което означава, че около 1,6 млн. леки коли над 20 години се движат по пътищата у нас. Едва 17% от колите са под 10 години.

Миналата година у нас са били закупени и регистрирани над 30 000 нови автомобила при внесени над 266 000 употребявани коли.

1/4 от вредните газове идват от 6,5% от колите в София

Едва 6,5% от колите в София отделят много високи нива на замърсители на въздуха. На тях обаче се дължат близо 1/4 от вредните газове във въздуха. Това показаха данните от измерванията на испанската лаборатория RSLab.

Те бяха направени в началото на септември. Тогава мобилни станции с датчик и ултравиолетови лъчи отчетоха нивата на замърсяване на 17 600 автомобила. Измерванията продължиха 9 дни на 4 различни места в града.

Според резултатите 51% от автомобилите в София са дизелови, а 41% - бензинови. За Западна Европа данните са 70% дизелови коли срещу едва 30% бензинови. Според проучването най-големите замърсители на въздуха в София при автомобилите са по-старите бензинови. Най-вредни са бусовете в категория М1 с бензинови двигатели и стандарт за изгорели газове Евро 2.