Програмата запознава младежите с техните права и задължения като граждани на ЕС и им показва как самите те биха могли да влияят върху политическия и обществения живот в Евросъюза

Професионалната гимназия по селско стопанство „Царица Йоанна" – град Пазарджик е сред училищата, избрани за посланици на Европейския парламент. За настоящата учебна година те са 10 от цяла България, избрани измежду 71 кандидати по проекта.

„Благодарим Ви за добре подготвената кандидатура и за показания интерес към работата на Европейския парламент! Вярваме, че ще успеем да изградим едно добро партньорство, за да подобрим осведомеността на учениците за Европейския съюз, европейското гражданство и парламентарна демокрация и да ги включим активно в създаването на европейския дневен ред" – казва се в писмото, с което от ЕП уведомяват, че ПГСС „Царица Йоанна" е сред одобрените.

Програмата за училища посланици на Европейския парламент дава възможност на ученици от гимназии да научат повече за правата си като граждани на ЕС и за ролята на Европейския парламент, като насърчава гражданската им активност. Целта е да се гарантира, че младите хора са добре запознати с възможностите за реализация, които им предлага ЕС, както и че разбират важността на демократичния процес и гласуването на национални и европейски избори.

Дългосрочната цел на проекта е с течение на годините да се развият дълготрайни взаимоотношения и партньорства между учебните заведения и Бюрото на ЕП, както и създаването на устойчива мрежа от учители, разпространяващи знания за ЕС.

Предстои ПГСС "Царица Йоанна" да избере старши посланици на ЕП, които да изпълняват ролята на ключови разпространители на знание за европейската парламентарна демокрация и Европейския парламент. Старши посланиците са учители, педагогически съветници или други служители. Ще бъдат излъчени и до 20 младши посланици. Тяхната задача ще бъде да информират останалите средношколци за основните моменти, свързани с европейската парламентарна демокрация.

Най-активните може да получат шанса да участват в симулативен модел на ЕП като делегати от различни комисии, като всяка от тях работи по определен въпрос и изготвя документ (резолюция), в който се представят най-важните проблеми по темата и техните решения, след което да участват в Общо събрание, дебатирайки по поставените теми на английски език и да гласуват за тяхното приемане. Така учениците ще могат да разберат по-добре устройството и дейностите на ЕП и да разгледат въпроси, стоящи на дневен ред в ЕС и света.