Пазарът на храни за домашни любимци продължава да се развива динамично и през последните години показва стабилен ръст, подкрепен от нарастващата грижа на собствениците за качеството и разнообразието на храната за техните животни. В зависимост от източника, глобалната оценка за пазарния размер през 2023–2024 г. варира между 103 и 130 милиарда щатски долара. Тенденциите на пазара показват, че културата на хранене на домашните любимци се повишава с всяка година.
Общата тенденция, видима от всички източници, е устойчива експанзия на сектора, подкрепена от повишаване качеството на продуктите, навлизането на органични и функционални храни, както и от увеличаващия се брой собственици на домашни любимци в световен мащаб. Независимо от различията в числата, всички прогнози сочат, че до края на десетилетието пазарът ще бъде значително по-голям, отколкото днес.
През последните няколко години пазарът на храни за домашни любимци в България демонстрира стабилен и устойчив растеж. Според прогнози до 2028 г., продажбите на тази категория ще достигнат приблизително €72 млн, нараствайки от около €59 млн през 2023 г., което отбелязва годишен темп на растеж от 3,3%. В същия период се очаква и увеличение на външнотърговската активност: износът на храни за домашни любимци се прогнозира да достигне 5 млн кг до 2028 г., спрямо 4,3 млн кг през 2023 г., с годишен темп на растежа от 2,7%. Импортът също расте – от 41 млн кг през 2023 г. до 47 млн кг до 2028 г., с темп от 2,2% годишно
По-оптимистични сценарии, като този на StrategyHelix, предвиждат увеличение от 140 млн USD между 2022 и 2028 г. с годишен темп на растежа от 7,3%. Това свидетелства за значителен потенциал, особено като се има предвид, че
все още голяма част от храненето на домашните любимци в България остава на домашната храна
Международно списание за домашни любимци разглежда сходствата и разликите, които съществуват между пазарите за питомци в Сърбия, Хърватия и Босна и Херцеговина от гледна точка на търговията на дребно и производството. Според най-новите показатели за растеж Сърбия, Хърватия и Босна и Херцеговина наваксват с останалата част от Европа.
Подемът включва броя и очакванията на собствениците на домашни любимци, както и пазара на дребно и производството на храни за домашни любимци. Освен това, в баланса на вноса и износа се наблюдават признаци на тенденция към повече износ. Това прави Балканския полуостров регион, който заслужава вниманието на участниците в индустрията за домашни любимци. И така, какво се случва в ключовите страни от региона?
Според последните данни на агенцията за онлайн и мобилни проучвания TGM Research се счита, че 67% от сърбите притежават поне 1 домашен любимец. От тях повече от 7 от 10 (74%) имат куче, а 45% имат котка. Проучването заключава, че 47% от собствениците на домашни любимци притежават повече от 1 домашен любимец.
Популярността на домашните любимци стимулира търсенето на персонализирани услуги и уникални продукти, които малките магазини могат да предложат. Например, много местни търговци вече продават умни устройства за домашни любимци и маркови дрехи, но също така имат специализирани салони, предназначени за четириногите приятели. Тази промяна в потребителските предпочитания позволява на по-малките търговски обекти да процъфтяват. Друга тенденция е, че големите магазини за домашни любимци отварят филиали в ексклузивни части на Белград и големи търговски центрове. Но въпреки това големите играчи
не се намесват в дейността
на по-малките магазини,
защото нямат една и съща целева аудитория
Докато търговските центрове привличат много туристи и хора, които не живеят непременно в града, клиентите на малките търговски обекти обикновено са местни жители, които купуват скромни количества храна за домашни любимци.
Страната демонстрира добър пример като се е превърнала в регионален лидер, който изнася продуктите си в много различни страни, не само в традиционния регион на Източна Европа, но и в останалата част на ЕС и дори в САЩ, Перу, Бангладеш. За да подкрепи износа си към Европа, Сърбия се стреми към статут на страна без ГМО, като 19 производствени съоръжения вече са го постигнали.
Растежът ще продължи, според сръбските икономисти. Износът е нараснал с 60,6% през последните 6 години, което отразява средногодишен ръст от 8,2%. Освен това износът на храна за други домашни любимци е нараснал с 65%.
"Сръбският пазар на храна за домашни любимци се очаква да достигне 271 млн. евро (295 млн. долара) до 2028 г. Голяма част от този ръст е резултат от силната амбиция, креативност и ангажираност, проявени от сектора за домашни любимци в страната.
През 2023 г. фирма от източната част на страната започва производството на специализиран сок за кучета – единствен по рода си на световния пазар, който впоследствие представя на голяма компания.

Коментари