Никога досега в световен мащаб не е имало толкова много устойчива риба тон, колкото днес. Всяка година се доставят 2,82 милиона тона риба тон от MSC-сертифицирани риболовни предприятия*, което представлява половината от световния улов на дива риба тон. Това става ясно от новите данни, които MSC публикува в най-новото издание на MSC Sustainable Tuna Yearbook (Годишник за устойчива риба тон). Цифрите включват продажбите на прясна риба тон, замразени продукти, готови ястия, храни за животни и консервирана риба тон. За супермаркетите, марките и производителите вече няма причина да предлагат риба тон без синия сертификат за качество на MSC.
Сертификатът се среща във всички категории продукти – от консерви и салати за мазане до замразени ястия, готови ястия и дори храни за животни. Но не всички се включват.
Големи разлики между пазарните участници
Пазарен анализ на MSC показва, че някои марки и търговци на дребно поемат водеща роля. Търговците на дребно – супермаркетите „Алберт Хайн" и „Джъмбо" в Нидерландия продават под своя марка само продукти от риба тон с сертификат MSC. Същото важи и за продуктите с марка A на Princes, Fish Tales, John West, Johma и Great Ocean. Това е особено похвално за „Алберт Хайн" и „Джон Уест", които предлагат най-голям брой артикули в супермаркетите. За „Джон Уест" това е сравнително скорошна стъпка, поради което все още могат да се намерят продукти без сертификат MSC. Но техните продукти вече се произвеждат и доставят 100% със сертификат MSC. „По този начин тези компании дават добър пример: те помагат на своите клиенти да купуват само риба тон, която е уловена по устойчив начин и може да бъде проследена по цялата верига", заявява Marine Stewardship Council (MSC, Съвет за управление на морските ресурси).
Магадините на „Лидл" и „Алди" също показват силна ангажираност към програмата MSC и се стремят към 100% MSC-сертифицирана риба тон под собствената си марка. И двете вериги супермаркети все още имат по един продукт от риба тон в асортимента си без сертификат. „Алди" обяви, че до есента на 2025 г. постоянният асортимент от риба тон ще бъде изцяло MSC-сертифициран.
Освен това, кооперацията от закупчици „Суперюни" (Superunie) също е сертифицирала 100% от своите продукти от риба тон по MSC и по този начин осигурява напълно устойчива оферта от риба тон на своите членове – вериги хранителни магазини. Членовете на „Суперюни" могат да предлагат и индивидуално закупени продукти от риба тон без сертификат. MSC продължава да води разговори с членовете си, за да гарантира устойчивостта и в тази област. „Затова е важно потребителите да обръщат внимание на сертификата, за да направят отговорния избор".
Големи марки като Rio Mare са предприели ясни стъпки през последните години, за да предлагат повече продукти с сертификат. Въпреки че в момента не всички продукти имат сертификат MSC, Rio Mare има ясно изразени амбиции да има 100% сертифициран асортимент от риба тон до 2026 г.
Марки като Deepblue, които се предлагат в магазините на Superunie, могат да предприемат още по-големи стъпки в областта на устойчивостта за по-голямата част от своите продукти. MSC не разполага с конкретни планове за повишаване на устойчивостта на тези продукти без сертификат MSC. Същото важи и за марката Ribeira, която се продава само в „Джъмбо". Въпреки това, дори и по-евтините марки нямат извинение да не носят сертификат MSC.
Statesman, който се продава в магазините на „Суперюни" и „Алберт Хайн", понастоящем няма сертификат за рибата тон. Въпреки това, те вече са споделили конкретни и планирани стъпки за постигане на пълна гама от риба тон, на която да се намира синьото лого на MSC, през пролетта на 2026 г.
Анализът е извършен въз основа на данни, предоставени от пазарните участници, посещения в магазини и онлайн източници в началото на април 2025 г. За търговците на дребно е разгледана само тяхната собствена марка асортимент. Проникването беше изчислено въз основа на броя продукти, носещи знака за сертифициране MSC, в постоянния асортимент. Някои участници работят на ниво по-широкия регион BLX – те са отбелязани в приложената графика със звездичка (*) след името. Анализът беше ограничен до 13 пазарни участници с най-голямото предлагане на продукти за консумация у дома.
Какво очакват потребителите?
Проучване на потребителите, проведено от Globescan за Съвета за управление на морските ресурси (2024), показва, че нидерландците имат ясни очаквания:
- 60% смятат, че рибата трябва да идва само от устойчиви източници, за да се защитят океаните.
- 54% искат да са сигурни, че рибата може да бъде проследена до надежден устойчив източник.
- 67% смятат, че твърденията за устойчивост са достоверни само ако са потвърдени от независими организации, а не от името на търговска организация.
- 80% от потребителите, които разпознават етикета MSC, посочват, че той им помага да направят бърз и лесен избор в полза на устойчивостта.
Въпреки че почти всички пазарни участници са формулирали ясни цели за устойчивост и комуникират по този въпрос по прозрачен начин, това не винаги е достатъчно за потребителите. Те търсят сигурност на рафта и очакват твърденията за устойчивост да бъдат независими и проверими.
Сега остава да се направи изборът
Проучване, което показа, че една трета от общо седемте най-важни вида риба тон се лови на биологично неустойчиви нива, доведе до това, че през 2016 г. ООН обяви 2 май за Световен ден на рибата тон – с цел да се повиши осведомеността за заплахите за запасите от риба тон поради високото търсене. Оттогава много риболовни предприятия полагат големи усилия да подобрят своите методи на работа и да гарантират устойчивостта на рибата тон. Най-актуалният преглед на запасите на Международната фондация за устойчивост на морските продукти показва, че 87 % от световния улов на риба тон произхожда от здрави рибни запаси.
„ Риболовният сектор доставя, предлагането е налице. Тогава какво пречи на нидерландския пазар да избере масово сертифицирана устойчива риба тон"?
---------
* MSC означава Съвет за управление на морските ресурси. Сертификацията MSC е златният стандарт, когато става въпрос за морски дарове. Съветът е международно призната нестопанска организация за одит, която анализира риболовните дейности въз основа на тяхната устойчивост.
Коментари