Сърбия - още една страна, която току-що се е наредила сред новаците, остава сравнително малка, но вече е доста влиятелна с бързо нарастващите обеми на износа.
Това сочи обзорът на екипа на EastFruit, който продължава да анализира световния пазар на боровинки.
Въпреки сравнително скромните си мащаби Сърбия тихомълком се превърна в забележителен играч в света на боровинките. Страната разполага с около 2 500 хектара, засадени с боровинки, и годишна продукция от приблизително 6 000-7 000 тона през последните години, както се оценява от различни източници. Сезонът в Сърбия продължава от началото на юни до октомври за късните сортове, като пикът на износа е в средата на лятото.
Макар че обемът на производството в Сърбия е много по-малък от този в Испания и Полша, той е значим за износа, тъй като вътрешното потребление е ограничено и Сърбия изнася голяма част от отгледаното.
Към 2023 г. Сърбия е сред 10-те най-големи износители
на боровинки в света - доказателство за нейния фокус върху експортните пазари. Всъщност Сърбия е начело по темпове на растеж сред най-големите износители през последните пет години, заедно с Мексико и Мароко.
През 2023 г. Сърбия се сблъсква с труден сезон от гледна точка на качеството. Общото производство е около 6500 тона, което е приблизително на нивото от предходните години, но се наблюдава безпрецедентно ниво на бракуване на плодовете поради лошо качество според A Look at Serbia's Blueberry Season 2023 | Agronometrics Stories. Обикновено износителите отхвърлят само 2-4% от плодовете, но през 2023 г. отхвърлянето е скочило до ~14%, като според същия източник някои ферми са отхвърлили до 30%. Виновник за това е изключително дъждовното време през май 2023 г., непосредствено преди прибирането на реколтата, което води до по-меки плодове и повече дефекти. Отрасълът е трябвало да се адаптира, като пренасочи по-нискокачествените плодове към замразена преработка или местни продажби. Независимо от това, преодолявайки проблемите с качеството, сръбските износители са запазили стабилен обем.
Основните пазари на Сърбия включват Нидерландия, Германия, Русия, Полша и Обединеното кралство - смесица от съседи на ЕС и регионални партньори. Присъствието на Нидерландия и Германия показва интеграция във веригите за доставки на ЕС. Сръбските пресни плодове често се продават на дистрибутори в Ротердам и др., след което се препращат в цяла Европа и извън нея. В миналото Русия също е била дестинация за сръбските плодове, като е използвала политическите връзки и статута на Сърбия като страна извън ЕС, за да търгува с Русия въпреки санкциите на ЕС. Въпреки това, поради ниската предвидимост на руския пазар, проблемите с логистиката и плащанията, както и с покупателната способност, Сърбия напоследък се преориентира от Русия към по-стабилни пазари. От края на 2023 г. Сърбия постигна пазарен достъп и до Китай, което би могло да осигури бъдещи възможности за растеж.
Ключов проблем
за Сърбия в бъдеще са работната ръка и разходите. С подобряването на сръбската икономика е по-трудно да се задържи местната работна ръка в стопанствата - много работници търсят по-високи заплати в Западна Европа. В резултат на това Сърбия сега се бори с нарастващите разходи за труд и дори привлича сезонна работна ръка от чужбина за бране на плодове. Дневната заплата на берачите се е повишила, което увеличава производствените разходи. Освен това повечето сръбски стопанства са сравнително малки или средни по размер; за да се увеличат, са необходими повече инвестиции. Ако Сърбия успее да привлече инвестиции (евентуално от международни търговци на плодове), тя би могла да увеличи площите и да въведе високотехнологично отглеждане, за да увеличи добивите.
До 2030 г.
Сърбия вероятно ще се стреми да увеличи производството си умерено до над 10 000 тона годишно. Подходът, ориентиран към износа, означава, че почти цялото допълнително производство ще бъде насочено към световния пазар, което ще затвърди мястото на Сърбия сред 10-те най-големи износители. Репутацията на страната за добро качество на ягодите, с изключение на климатичните проблеми, и стратегическото време в началото и средата на лятото са предимства. Сърбия запълва прозореца за доставки през юли между края на реколтата в Испания и пика на тази в Полша, което европейските купувачи оценяват високо.
Ако механизацията и подобрените сортове се наложат, Сърбия може да подобри ефективността си. Като цяло, Сърбия е нововъзникващ износител, който по същество се е появил - сега е на картата и ще продължи да допринася за снабдяването с боровинки в Европа с постепенен растеж и продължаващо фокусиране върху експортните пазари.
Коментари