Повишеното внимание на потребителите към здравословността и екологичния отпечатък на тяхната диета разшири възможностите за биологични продукти както в САЩ, така и в чужбина.

Това развитие има сериозни последици за международната търговия. Само за малко повече от десетилетие общата стойност на вноса на биологични продукти почти се е утроила - от 667 млн. долара през 2011 г. до около 2 млрд. долара през 2023 г. (фигура 1). За същия период от време износът от САЩ се е увеличил от 412 млн. долара на 582 млн. долара.

Най-търгуваните продукти
Що се отнася до износа (фигура 2) , по-голямата част от търговията с биологични продукти е с плодове и зеленчуци. На тези продукти се падат съответно около 60% и 30% от износа през 2023 г. Нещата се развиват по различен начин по отношение на вноса.

През 2011 г. вносът на биологични продукти в САЩ е бил доминиран от кафе и чай. На тези продукти се падат около 84% от вноса по това време. Днес кафето и чаят представляват само 34 % от вноса на биологични продукти в САЩ. Това не означава, че този внос е изчезнал. Всъщност стойността на вноса на кафе и чай се е увеличила от 563 на 673 млн. долара за този период. Така че намаляването на дела на вноса на кафе и чай всъщност се дължи на бързото разрастване на вноса на други биологични продукти - а именно плодове, които през 2023 г. съставляват около 50% от вноса на биологични продукти.

Търговски партньори на САЩ в областта на биологичните продукти

Канада е най-големият пазар за американските биологични продукти (годишно внася 7 млн. щатски долара), следвана от Мексико (4 млн. щатски долара), Япония (0,9 млн. щатски долара), Тайван (0,7 млн. щатски долара) и Южна Корея (0,4 млн. щатски долара).
По отношение на вноса на биологични продукти Мексико е най-големият ни търговски партньор (изпраща годишно биологични продукти за САЩ на стойност 11 млн. долара).

Перу, Колумбия и Хондурас са вторият, третият и четвъртият по големина играч, като годишно изпращат в САЩ биологични продукти на стойност съответно около 9, 7 и 7 млн. долара.