Миналата година реколтата от гръцки биологични цитрусови плодове започна сравнително късно. Друг фактор бяха изключително високите цени на портокаловия сок, които от своя страна създадоха значителна конкуренция на пазара на пресни плодове, съобщава Джордж Стергиу, главен изпълнителен директор на гръцката експортна компания ANYFION. Компанията поддържа тясно сътрудничество с швейцарската Gebana AG от години и доставя на специализираната компания Fairtrade цитрусови плодове, нар и киви, наред с други продукти.
Сезонът започна с обещаваща динамика, отразяваща голямото търсене на биологични продукти, отбелязва Стергиу. "Общите обеми са се увеличили с шест процента в сравнение с предходната година. Това увеличение показва не само положителната тенденция в отглеждането на биологични плодове в Гърция, но и усвояемостта на европейския пазар."
Късното начало на прибирането на реколтата и високите цени на соковете обаче също характеризират тазгодишния сезон с предизвикателства. "Късното прибиране на реколтата се отрази осезаемо на пазара на пресни плодове и също така доведе до временен недостиг, което от своя страна доведе до повишаване както на търсенето, така и на цените. Високите цени на соковете, които също се отразиха на пазара на пресни продукти, допълнително увеличиха трудностите. Това само показва колко важно и необходимо е днес стратегическото управление на веригата на доставки", разсъждава Стергиу.
Въпреки че биологичните светлокестеняви портокали съставляват най-големия дял от износа на цитрусови плодове, ANYFION също така доставя на експортните пазари клементини, лимони, грейпфрути и кръвни портокали от биологично земеделие. "И тук наблюдаваме положително развитие и все по-голямо приемане на гръцките биологични плодове. Установяваме, че уникалният вкус на нашите плодове се приема добре от потребителите. Затова виждаме постоянно нарастващо търсене на всички цитрусови плодове," казва Стергиу.
Швейцария: Стабилен пазар на биологични продукти
Благодарение на дългогодишното партньорство с Gebana AG гръцките биологични цитрусови плодове успяха да се наложат добре в Швейцария. Дори във времена на инфлация швейцарският пазар показва силни предпочитания към висококачествени биологични цитрусови плодове, особено портокали, и ценовата стратегия е съответно адаптирана, описва Стергиу. "В сравнение с предишни години нашите земеделски производители постигат по-добри производствени цени тази година. В международната конкуренция с Испания и Италия се оценява високо не само качеството на нашите плодове, но и устойчивите методи на отглеждане. Това в крайна сметка допринася за по-добра конкурентоспособност на международния и силно оспорван пазар."
Сандра Дюшлер от маркетинговия партньор Gebana AG е съгласна с това. "Количествата портокали, които продадохме, леко се увеличиха през този сезон в сравнение с предходната година. Особено се увеличиха портокалите в началото на сезона, през ноември. Тъй като нашите клиенти правят предварителни поръчки, късното начало на сезона тогава се превърна в предизвикателство за нас. Освен това кръвните портокали, които узряват едва през януари, се увеличиха над средното ниво. Грейпфрутите и лимоните обаче се задържат на нивото от предходната година."
Онлайн бизнесът се радва на нарастващо търсене въпреки инфлацията. Органичните цитрусови плодове от Гърция съставляват около 70% от оборота на асортимента от пресни плодове през 2023 г., изчислява Дюшлер. "Растежът ни е над средния, особено в Германия и Австрия. Въпреки това темповете на растеж са донякъде изравнени в сравнение с изключително силните пандемични години."
Наличен допълнителен експортен потенциал
В бъдеще Стергиу вижда допълнителен потенциал за растеж на гръцкия износ на плодове, особено в сектора на биологичните продукти. Сега е необходимо да се управляват съответно климатичните промени и свързаните с тях рискове при отглеждането. "Ето защо сме си поставили за цел да въведем бъдещи и устойчиви методи на отглеждане, за да можем в бъдеще да произвеждаме продукция, съобразена с изискванията на пазара", казва Стергиу, като изтъква неизбежното приспособяване на пазара.
"Овощарските стопанства, които ще оцелеят, неминуемо ще трябва да минимизират производствените разходи, а също така да прилагат ефективно използване на ресурсите и алтернативни източници на енергия. Освен това сме изправени пред задачата да интегрираме интелигентното земеделие и наблюдението на веригата на доставки в работните си процеси. Независимо от това, виждам възможност за отваряне на нови експортни пазари в бъдеще чрез по-нататъшно развитие на имиджа на Гърция за висококачествени продукти и по този начин пълноценно използване на потенциала."
Коментари