На пазара излизат нископрофилни ремаркета за превоз на насипни фуражи по наклонен терен

Инес ЗЛАТАНОВА

В сезона на силажиране, освен сечки и комбайни за растителни остатъци, много важна част представляват ремаркетата, които извозват фуражите. Това може да са контейнери и самосвали за насипна тревна маса или в случая открити платформи за вече оформено в рулонни или квадратни бали сено.

В момента сме в сезон, в който пейзажите на полетата с равномерно наредени по тях бали ни пълнят очите. Фолирани, те могат да прекарат известно време там, докато потрябват на животновъдите, но откритите бали трябва да се прибират в базите, защото под небето скоро могат да станат жертва на метеорологичните условия. Транспортирането на тежките сламени вързопи не е шега работа и изисква подходяща техника или голямо количество работна ръка – тук стопаните сами преценяват, според нуждите си, дали товаренето с телескопична техника, или наемът на работници е по-изгодната опция. А могат да се ориентират и към платформи за бали, които освен да ги закарат до всяка избрана точка, да са

оборудвани с вилица за

натоварване и разтоварване

Платформите за бали се причисляват към един от различните видове ремаркета, затова при движение по пътищата за тях важи същото законодателство като при превоза на ремарке за товари. Те трябва да са в съответствие с него, обслужени и обезопасени преди превоза на бали. Ремаркето трябва да бъде обозначено със съответните светлоотразителни знаци. Товаренето на ремарке, така че маякът да бъде скрит, е незаконно. Трябва да бъдете изключително внимателни, когато работите с платформата на място. Винаги трябва да се спазват препоръките на производителите. Използвайте само правилно оценена, монтирана опора за тялото, за да предотвратите неволно падане. Спазвайте ограниченията за движение по пътищата на превозно средство (трактор или кола най-често) с ремарке за бали.

Платформите за транспортиране на бали могат да бъдат едноосни или двуосни и със саморазтоварваща се функция. Точно такива са произвежданите от италианската марка F.lli Annovi, които освен всичко изброено са оборудвани с хидравлични вилици, предназначени за товарене на рулонни бали с диаметър до 1500/1600 мм. Те позволяват продукцията от полето да бъде натоварена, транспортирана и разтоварена в съответните помещения за съхранение, като с помощта на един оператор може лесно да бъдат

изпълнени всички необходими операции

Товаренето на рулонните бали в ремаркето се осъществява от виличен повдигач, който с помощта на хидравличен цилиндър ги повдига и полага на платформата. Предната стена придвижва балите назад. Разтоварването се осъществява, чрез избутване на балите от предната стена през задния механично или хидравлично отварящ се борд. При това леко придвижване балите запазват формата и целостта си. Верижният транспортьор е интегриран в закрит канал, което напълно изключва възможността от контакт на веригата с балите и повреждане на нишките на сезала или мрежата. Тази концепция за товарене и транспортиране съчетава продуктивност с лекота на изпълнение и намалява оперативните разходи. Тя е разделена между 4 модела, ARB 8, 10, 12 и 14, като цифрите съответстват на броя бали като товарен капацитет. Само най-малкият модел - за 8 бали, е едноосна платформа и с механични спирачки, останалите са двуосни с хидравлични спирачки. Товароподемността в килограми е съответно 5 000, 6 000 за двата средно големи модела, и 11 000 кг за най-големия ARB 14.

Самотоварещи са и украинските балотранспортьори Kobzarenko, които са два едноосни без ресори (ПТ-12 и ПТ-18 ) и два двуосни, с балансиращо окачване, модела (ПТ-20 и ПТ-24). ПТ-12 може да извози 12 бали с тегло на всяка до 300 кг, ПТ-18 - 18 бали от по 500 кг. Двата двуосни возят по 20 и 24 бали с максимално тегло от 600 кг всяка. Диаметърът на балите може да бъде от 1,2 до 1,8 м. Максималката скорост на движение е 30 км/ч, като ПТ-24

може да се движи с до 40 км/ч

Товаренето на балите в ремаркето се осъществява от виличен повдигач, който с помощта на хидравличен цилиндър ги повдига от земята и полага на платформата. Предната стена придвижва балите назад. Разтоварването се осъществява чрез избутване на балите от предната стена през задния хидравлично отварящ се борд. При това приплъзване в посоката на движение балите запазват формата и цялостта си.

Австрийските ремаркета на бранда Brantner посрещат различните нужди с голямо разнообразие в моделите: ZPW 8000, ZPW 11 000, ZPW 12 000 Edition, ZPW 13 000, ZPW 18 000, DPW 18 000 Edition и TPW 20 000. Техен вносител е фирма InterAGRI, а числата в имената на моделите съотвестват на максимално допустимото тегло на товара в килограми. Платформените ремаркета се предлагат като двуосни, тандемни или триосни. Ниския център, стоманената платформа, изработена от едно парче, както и индивидуално определените дължини и ширини на платформата, са отличителни белези на тези платформени ремаркета. DPW 18 000, например, е триосно със стандартна сгъваема рамка за транспортиране на кръгли бали и удължаване на платформата от 900 мм, а по-новият модел TPW 20 000 e със специална дължина на платформата от 9 000 мм с предна и/или задна стена. Допълнителното оборудване включва още сгъваеми рами, капси за закрепване на ремъци, подвижни спирателни врати и др.

В Германия Fliegl произвежда платформи за бали от серията ZPW съответно вариантите 80, 100, 120 B, 160 BL, 180, както и машини от други две серии DPW 180 B, 210 BL Profi, 240 и гамата TPW 100, 140 и 180. Максималната им товароносимост в килограми е спрямо първите две цифри от името на модела, например 8 000, 10 000, 14 000, 16 000, 18 000 и 21 000. Предлагат се като тандемно, двуосно или триосно ремарке с общо тегло от 8 до 24 т. Повърхността, върху която се поставят балите, е

проектирана да не се хлъзга

Страната, от която се зарежда, може да се смени като пуснете и фиксирате предпазния болт, а от задната страна има опция за удължение от 1200 мм. Немското производство на такива ремаркета се олицетворява от фирми като Sonstige, Schmitz, полските производители също са известни, а сред тях са Cynkomet и Pronar.

Последните предлагат вариращи по вид на конструкцията модели, например тандем/стандартен завиващ преден мост и различен брой оси. Pronar ремаркетата за бали започват от 7 т полезен товар с дължина на товарната площадка от 6,5 м и стигат до 18,5 тона полезен товар и дължина на площадката от 9,9 м. Допълнително могат да бъдат оборудвани с редица опции, като странични/задни стабилизатори на товара, различни спирачни системи и т.н. Самонатоварващата се платформа за рулонни бали Pronar TB-4 представлява удобен начин за превоз на бали от полето до мястото им на съхранение. Товаренето става плавно и леко, чрез събирателно-натоварващо устройство, което се управлява хидравлично от трактора. Тегличът също е хидравлично управляем, което позволява лесно подхождане към балите, без излишни маневри. Разтоварването става посредством накланяне на платформата назад и съкращава времето при превоз до минимум. Товароподемността е 7000 кг, като могат да се натоварят 12 бали с диаметър 1200 мм.

Двуосното ремарке за транспортиране на бали РЕМБИ RB14 има полезен товар от 10 900 кг и височина от 1,15 метра. Спирачната система е пневматична на двете оси, а самото ремарке е маневрено и лесно за товарене и разтоварване в съответните помещения за съхранение. Самотоварещото се ремарке за бали SP V2x5 разполага с

технология за прибиране на сламата

чрез пресоване на едрогабаритни бали

Ефективността при този процес зависи от умението за успешна манипулация с балите при прибирането им от полето. Саморазгръщащият се полуприцеп предлага ефективно решение за товарене и превоз на пресована слама, ако се оценява съотношението производителност - инвестиционни и експлоатационни разходи. Прибирането и превоза на пресованите бали става с помощта на вилици, разположени под площадката за повдигане на балите, чрез хидравлично сдвоена платформа и електрохидравлично управление. Могат да бъдат транспортирани до 15 рулонни бали с диаметър 150 см. Максималната скорост достига 25 км/ч, а

натоварването на една бала

отнема средно 40 секунди

Саморазтоварващи се платформи има и за правоъгълни бали. Такива са моделите BT-112 и BT-168 на турската марка Harmak, чиито капацитет е съответно 112 или 168 бали и необходима мощност от трактора 90 к.с.

Италианската марка Caricaballe също произвежда платформи за квадратни бали с вместимост от 80 броя. За правоъгълните сламени „тела“ са подходящи и италианските продукти Plegmatic, които намаляват количеството труд и време при товарене и транспортиране.

Произведени от висококачествени материали, те са със здрава конструкция за дълъг експлоатационен живот. Моделите Plegmatic 540, 540 Plus, 630, 630 Plus, 700 и 700 Plus са с подбирач до 800 кг и побират спрямо големината си до 12, 14 или 16 бали с размер 120х90 см. Товароносимостта е 15 500 кг, като в зависимост от размера е възможно натоварване и транспортиране до 45 бали. Платформите са оборудвани с двойна транспортираща система, автоматично управляем лост, стоманено шаси, опорен крак, регулируеми страни, вериги за автоматичен старт, хидравлично окачване и управление. При тях се използва и иновативният подход разпознаване на балата посредством фотоклетки.

ДОПЪЛНЕНИЕ  Плоскодънна платформа за бали F.lli Annovi ARB 10

Плоскодънна платформа за бали F.lli Annovi ARB 10

Дебют по транспортиране на фуражи през настоящата година представлява новото товарно ремарке на австрийската марка Pöttinger – ALPIN. То се адаптира към прибиране на силаж в алпийските региони, което го прави подходящо и безопасно за опериране по планински терени с голям наклон. BOSS ALPIN и BOSS 2000 ALPIN са другите два нови модела от гамата. Централният елемент на трите нови модела е подбирачът с ширина 1,80 метра, който наследяват от големия си брат BOSS 3000. Освен с модерен дизайн, товарните превозни средства BOSS са оборудвани и с нова бордова електроника. Моделите BOSS 2000 ALPIN са специално изработени нископрофилни ремаркета за насипна фуражна продукция. С ширина на следата от 2,09 м, гумите са по-широки от каросерията за максимална стабилност. Освен AS профил могат да се монтират гуми с ширина до 520 мм. Калниците се предлагат като опция. Те са под ъгъл, така че мърсотията да не може да се натрупва. Благодарение на дизайна на заварената рамка, ремаркетата BOSS ALPIN са особено леки. Подбирачът има ефективна ширина от 1800 mm (DIN) и свободата му на движение е значително подобрена. При особено взискателни терени шасито с теглещи жокейни колела допринася за чисто събраната реколта. Проследяването на земята може също да бъде оптимизирано с теглича AUTOTAST с активно паралелно повдигане. Петте носачи на зъбци, които се водят от гръбначна релса, се задвижват от необслужваем клинов ремък. Валяк за откоси и гъвкави трансферни плочи са стандартни и осигуряват перфектен поток на фураж с всякакъв вид култура. Максималното запазване на фуража с ниски изисквания за мощност са ключови характеристики на зъбния конвейер SUPERMATIC.

Стандартно BOSS 2000 ALPIN има система за нарязване с 6 ножа. Могат да се монтират максимум 16 ножа. Всеки нож е оборудван със собствена индивидуална защитна система. При синорите товарната единица и подбирачът се изключват автоматично. Това означава, че товарачът може да се движи по откоси, без да ги безпокои, докато пълната мощност на трактора е на разположение за обръщане. Ремаркетата BOSS ALPIN могат да работят с около 40 конски сили и скорост на ВОМ от 540 об./мин.

Kobzarenko P30 с хидравличен борд за разтоварване
Kobzarenko P30 с хидравличен борд за разтоварване
Платформи за рулонни и правоъгълни бали Fliegl
Платформи за рулонни и правоъгълни бали Fliegl
Pronar TO 26
Pronar TO 26
SP V2x5
SP V2x5
Самотоварещо ремарке за правоъгълни бали, произведено в Турция
Самотоварещо ремарке за правоъгълни бали, произведено в Турция