Площите с биологични лимони в Испания вече са близо 12 000 хектара. Това превръща страната в най-големия производител и доставчик на биологични лимони в света.
"Много сме щастливи, че сме постигнали това ниво на устойчивост в сектора на лимоните. Както по отношение на въглеродния отпечатък, така и по отношение на общия въглероден отпечатък, ние сме номер 1 в света", казва Хуан Антонио Мартинес Рубио от Toñifruit, компания, специализирана в производството на биологични плодове и зеленчуци.

"Тази година климатичните промени, с които се опитваме да се борим, като възприемаме устойчиви практики за отглеждане, не ни оставят на мира. Пролетта беше най-сухата през последните години и оказа огромно влияние върху селското стопанство и градинарството като цяло и по-специално върху отглеждането на лимони. Но за щастие от две седмици насам вали. На някои места дори са паднали повече от 100 литра вода на квадратен метър... Така че нивото на водата в резервоарите в Испания успя да се възстанови донякъде. А производителите трябваше да използват по-малко вода за напояване."
Сушата е причината за спада на добивите през този сезон. Ailimpo, испанската търговска асоциация за лимони и грейпфрути, трябваше да преразглежда първоначалните оценки надолу всеки път в периодичните си актуализации. По данни на междубраншовата организация до 30 април износът за Европа (включително Обединеното кралство) се е свил със 7%, а продажбите на вътрешния пазар - с 6%. Въпреки това, в контекста на по-ниското производство и общия спад в потреблението на плодове и зеленчуци, на който Freshfel все още обръщаше внимание по време на предишното издание на годишното си събитие, данните за средното потребление на човек в Испания дават основание за оптимизъм, тъй като лимонът е единственият цитрус, който успява да се задържи над водата през последното десетилетие.
"Вярно. Лимонът винаги е бил смятан по-скоро за подправка, отколкото за плод, и като такъв е по-малко податлив на промени в навиците на потребление. Но една испанска поговорка гласи, че всеки се мокри, когато вали. Е, потреблението на лимон също е намаляло по време на общия спад в търсенето на плодове и зеленчуци в Европа, дължащ се на инфлацията, но в случая с лимона то все пак е било по-малко от средното. Така че сме щастливи, че все пак се справихме в този труден период."
Пазар по местоназначение, обслужен за по-малко от 24 часа
В момента навлизаме в период - лятото, когато потреблението традиционно се увеличава. "Трябва да се възползваме от този период и да приемем предизвикателството да увеличим присъствието на биологичния лимон по рафтовете", казва Хуан Антонио. "Екологичният отпечатък на един чуждестранен лимон е огромен, докато в ЕС може да има лимон от местно производство. В Испания дори има продукт с положителен въглероден отпечатък. Имаме устойчив продукт, който можем да продаваме целогодишно на пазара в непосредствена близост. Нашият лимон може да бъде доставен навсякъде в рамките на 24 часа. А производството е съобразено и с всички точки, които ЕС изисква от своите държави членки по отношение на грижата за околната среда, социалното законодателство и трудовите стандарти."
"В този контекст Ailimpo вече приключва рекламната кампания за лимоните от Испания, но индустрията поиска тя да бъде удължена, за да останат предимствата на този продукт под светлината на прожекторите още малко. Този път с акцент върху биологичния лимон. Защото, ако ЕС е приел законодателство, според което до 2030 г. 25% от производството на храни трябва да бъде биологично, това трябва да помогне и за повишаване на дела на биологичното потребление до 25%. Би било неразумно, ако законодателството наруши баланса в сектора".
"Независимо от това ние твърдо вярваме, че потреблението може да се увеличи още повече през следващите години. Вече има вериги супермаркети, които продължават да имат на рафтовете си испански биологичен лимон дори през лятото. Ние сме им много благодарни за това, защото Испания е готова да доставя биологични лимони 12 месеца в годината. Постоянното снабдяване е от съществено значение, за да продължим да се развиваме. А това е нещо, което никой друг сегмент от сектора на биологичните плодове не може да гарантира в момента."
Коментари