Родопският майстор Кирил Сариков ги осъвременява с дългогодишния си опит у нас и в чужбина

Кирил Сариков от Смолян по образование е скулптор, но тъй като да печели с изкуство е трудно, е станал и строител. Работи от малък, и в Родопите – още на 20 г. реставрира традиционна къща, и в чужбина. Днес работи по свои 20 строителни технологии, които са се доказали във времето. „Превърнал съм строителството в изкуство, ремонтите ми са арт“, разказва за себе си. Направил е и 2 групи за взаимопомощ във фейсбук, „Арт ремонти и дизайн“ и „Камини, пещи и барбекюта“, в които той и други добри майстори споделят своите обекти и помагат със съвети и препоръки.

Занаятчийското е в кръвта на Кирил. Още дядо му – бай Киро Ковача, е бил знаменит. Започва като чирак на 12 години и до 76 години, до края на живота си държал чука и правил инструментите на цяло село, както и тракторите в околността.

„От него е любовта ми към занаятите. Бях още на 15 години, когато му помагах в работилницата и ме научи да закалявам. Държах големия чук. На 15 години можех да чукам и закалявам плугове на трактор, кирки, брадви, тесли и други“, разказва Кирил.

Дядо му е бил от последното поколение българи, които правили заварки на дървени въглища и ковашки оджак, вместо с електрожен. Много здрав българин, с голи ръце, с примитивни, ръчни машини е майсторил, нямало е ток навремето. Каруци е правил от бук и метал, а заварките - на огнището.

Като работил в горското, покрай него имало и млади ковачи, които научил в ритъм да чукат след него. Те с големи чукове, а той с малък, с който им показвал къде да чукат.

Специалистите на камини 

у нас се броят на пръсти

Един от тях е Кирил. „На 17 години направих първата камина вкъщи. На 18 я бутнах и я направих пак. На 19 пак я бутнах, и вече ми се получи. Самоук съм. Уча се от огъня и от работата на старите майстори, вече с 30 г. опит“, казва за себе си. След като се върнал от Нидерландия за постоянно, започнал да взима обекти. Но се сблъскал с много нисък, оронен авторитет към професията. „Гледат те като измамник. Затова започнах да събирам добри майстори от доволни клиенти и да правя черни списъци в групите.

Публикувам договор за изработка, направен от мой клиент адвокат, с който хората да не могат да бъдат измамени. Клиентите са потърпевши, защото това е техният дом“, обясни той.

Според него във виртуалното пространство има доста подлъгващи реклами и е нужно да има и обратната страна – доказателства със снимки от обектите в процес, обратна връзка от клиентите. Това е идеята на фейсбук групите, които управлява, да се върне авторитетът. Има ефект, вече мнозина у нас не наемат майстор, без да е препоръчан от някого. В Нидерландия дори има сайт, Марк Плац, в който след всеки готов обект, собственикът дава или не дава положителен палец, и по този начин се поддържа здравословната конкуренция и все по-подобряващите се майстори.

Попитахме Кирил Сариков за

най-честите грешки в

строежа на камини.

Много са факторите за добрата камина, а в България много от камините не работят добре. Най-голямата грешка у нас - отговаря Кирил - е, че строителите не слагат оборотен въздух, с който камината да работи. Оборотният въздух е за да може да гори една камина в помещение, защото стаята е херметик. Отнякъде трябва да влиза въздух в камината. Много е важно къде ще е тръбата за оборотния въздух, но е математика и въпрос на проект. Може да е на най-различно място, зависи от формата на камината, от огледалото (отражател) и т.н.

Второто е, нарича го дори „строително престъпление“, че правят камини от вата и гипсокартон. Той не се нагрява, а трябва да е материал, който се нагрява и акумулира, като камък и огнеупорни тухли. Ако бяха толкова ефективни гипсокартонът и ватата, и руснаците щяха да ги ползват. А те изобщо не ги пипат. Освен, че не са ефективни, дори вредят. Една камина развива над 600 градуса. Самата вата я слагат във въздуховодите. Тя излиза във въздуха и ние дишаме вата.

По правило камина се прави при отвор 6:1. А Сариев е направил и безпогрешна с 12:1 съотношение, което е против всякакви закони. Но импровизирам на всеки обект, от 30 години си играя с огъня. Затова не трябва да ме копират, нека копират колеги, които работят много добре по учебник, апелира той. И дава за пример 4-метрова камина в около 100 кв. м помещение в Смолян, която направил по необичаен начин. Самото огледало го счуках като гърло на дракон и самата камина бълва топлина надолу, защото камината е на по-високо.

Когато издава обект, винаги го проверява с печиво. По принцип камината е за отопление, но не пече ли – не е камина.

По принцип неговите камини ги прави така, че да не се нуждаят от ежегодно почистване. Те са по-големи, за да нямат нагар, прави и по-здрави клапи, за да изкарат поне 30 г. Чистенето на комините зависи от материала, който се гори, бук ли е – може и да не го чистиш, той не дава нагар. Но чамът дава. Всичко е много относително.

Още негови дюлгерски съвети, четете тук. 

А за работливите деца от село Дунево - тук. 

Камината дракон
Камината дракон
Кирил Сариков „разчита“ труда на старите майстори, по тяхна работа и съвременни технологии строи днес, определя се и като коняр и гъбар.
Кирил Сариков „разчита“ труда на старите майстори, по тяхна работа и съвременни технологии строи днес, определя се и като коняр и гъбар.